تب کریمه کنگو در جنوب کرمان جولان می‌دهد

هشدار مسئولان بهداشتی

تب کریمه کنگو در جنوب کرمان جولان می‌دهد

کرمان  

کشتار دام در خارج از کشتارگاه و یا به صورت سنتی یکی از مشکلاتی است که همواره در فصل تابستان سلامتی هموطنان را به ویژه در استان‌هایی مانند کرمان و سیستان و بلوچستان که در معرض ورود دام قاچاق هستند به خطر می‌اندازد.


در استان‌هایی مانند کرمان که برخی از خانواده‌ها به دلیل زندگی سنتی تمایل بیشتری برای خرید گوشت و ذبح دام به صورت سنتی و کشتار در منزل دارند، معمولاً با بیماری کشنده تب کریمه کنگو بیش از گذشته روبه‌رو می‌شوند.
متأسفانه کشتار غیر بهداشتی دام و ذبح آن در مراکز غیر مجاز هر سال بسیاری از هموطنان ما را به کام مرگ می‌کشد.
آلودگی لاشه‌های گوشت به این بیماری حتی بانوان خانه‌دار را در امان نگذاشته و برخی از این بانوان غافل از اینکه چه خطری آن‌ها را تهدید می‌کند، هنگام خرد کردن گوشت در صورت آلودگی به این بیماری مبتلا و حتی جان خود را از دست می‌دهند.
استفاده از گوشت دام مبتلا به تب کریمه بدون رعایت مراحل پیش سرد و قرار دادن در یخچال و یا استفاده تازه و گرم  از دل و جگر دام  و حتی تکه کردن گوشت بدون استفاده  از دستکش در منزل، خانواده‌ها را تهدید می‌کند. از این رو رعایت تمهیدات بهداشتی در این زمینه و به ویژه در فصل تابستان بسیار جدی و ضروری است.

تب کریمه را جدی بگیریم
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با هشدار نسبت به شیوع تب کریمه کنگو در جنوب کرمان اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری خونریزی دهنده تب‌دار مشترک بین انسان و حیوان است که در صورت درمان نشدن، مرگ و میر بالایی دارد.
دکترعلی اصغر خیرخواه با اشاره به وضعیت بیماری کریمه کنگو در جنوب کرمان با اشاره به راه‌های انتقال این بیماری گفت: یکی از این راه‌ها گزش کنه است که عفونت در انسان پس از گزش توسط کنه آلوده و یا له‌کردن آن روی پوست ایجاد می‌شود.
خیرخواه با بیان اینکه تماس با خون، ترشحات و بافت حیوان آلوده‌ در هنگام ذبح دام، کمک به زایمان دام و قطعه کردن گوشت تازه دام آلوده از دیگر راه‌های انتقال است، تصریح کرد: انتقال از انسان به انسان از طریق تماس با خون و ترشحات آلوده بیماران اتفاق می‌افتد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به راه‌های پیشگیری بیماری گفت: توصیه می‌شود از خرید و مصرف گوشت دام‌هایی که به صورت قاچاق وارد و به صورت غیر بهداشتی ذبح و عرضه می‌شوند خودداری کنید.
 خیرخواه افزود: برای پیشگیری باید از کشتار دام در محیط خارج از کشتارگاه خودداری و از تماس مستقیم پوستی با خون و ترشحات آلوده دامی در حین زایمان دام پرهیز نمود. کسانی که در محیط دامپروری و روستایی خصوصاً در فصل بهار و تابستان حضور دارند برای جلوگیری از گزش کنه‌ها از مواد دور کننده حشرات، لباس‌های آستین‌بلند و چکمه استفاده کنند.
وی در ادامه توصیه‌های بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری افزود: باید از له کردن کنه روی پوست خود اکیداً خودداری شود و هنگام تماس با گوشت، خون و ترشحات دام استفاده از دستکش و وسایل حفاظت فردی توصیه می‌شود. گوشت و جگر بعد از پخت کامل استفاده شود و گوشت مدت ۲۴ ساعت در دمای ۲تا ۸ درجه (یخچال) نگهداری گردد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از بهبود وضعیت یک بیمار مبتلا  به این بیماری در منطقه جنوب کرمان خبر داد و گفت: یک مورد مثبت خانم ۳۱ ساله‌ای بود که تحت درمان قرار گرفت و با حال عمومی خوب مرخص شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه