جوجه‌ها را آخر تابستان می‌شمارند

نگاهی به افت و خیز تولید مرغ

جوجه‌ها را آخر تابستان می‌شمارند

گلستان

اگرچه مرغ پس از آزادسازی قیمت‌ها به بیش از 59هزار تومان به ازای هر کیلو نرخ‌گذاری شد؛ اما کاهش قدرت خرید مردم موجب شد تولیدکنندگان، گوشت مرغ را با قیمت‌های کمتری به بازار عرضه کنند تا جایی که قیمت هر کیلو مرغ در ماه گذشته به 41 هزار تومان رسید.


این در حالی است که تولیدکنندگان برای تنظیم بازار و جلوگیری از ضرر و زیان به کاهش تولید روی آورده‌اند.
پس از اجرای اصلاحات اقتصادی، مرغداران از زیان انباشته بازار و نخریدن مرغ نگران‌اند و این مسئله موجب کاهش تولید جوجه یک روزه شده است.
با آزادسازی قیمت نهاده‌ها به نظر می‌رسد دولت نباید مرغداران را به حال خود رها کند و با سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرایط را برای کاهش ریسک بازار برای پرورش دهندگان مرغ به وجود آورد.
پرورش‌دهندگان مرغ و زنجیره پرورش طیور نخستین گروهی بودند که بعد از اجرای طرح عادلانه‌ سازی و مردمی سازی یارانه‌ها با مشکل روبه‌رو شدند. علت این بود که با افزایش قیمت مرغ میزان تقاضا برای خرید کاهش یافت و مرغداران مجبور شدند با قیمتی پایین‌تر از مصوب، محصول خود را عرضه کنند.
این مسئله موجب شد که برای خرید نهاده‌ها و سرمایه‌گذاری، چنته پرورش دهندگان مرغ خالی بماند و از سویی نوسان در بازار نیز سبب شده قدرت ریسک این مرغداران برای جوجه‌ریزی کمتر شود؛ چرا که مرغداران پیش‌بینی می‌کنند زیان نخریدن مرغ با توجه به افزایش قیمت‌ها موجب خواهد شد کمر آن‌ها در تولید بشکند و به مرز ورشکستگی برسند.

نوسان قیمت مرغ 
به نظر می‌رسد در اجرای طرح اقتصادی دولت پازل ناتمامی در مرغداری‌ها وجود دارد و این مسئله سبب شده مرغداران در شوک نخریدن مرغ، ۲۳درصد جوجه‌ریزی را در سطح کشور کاهش دهند. این مسئله همان‌طور که پیش از این پیش‌بینی می‌شد موجب افزایش قیمت مرغ به دلیل کاهش عرضه خواهد شد و ممکن است این افزایش قیمت، پاشنه آشیل جدیدی برای طرح اقتصادی دولت سیزدهم باشد.

کاهش 23 درصدی جوجه‌ریزی 
رضا مبصری؛ عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مرکز گلستان در این باره می‌گوید: در کل کشور ۱۲۳میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی ابتدای سال به ۱۰۸میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در خرداد کاهش یافته است. آمارها بیانگر آن است که در سطح کشور بیش از ۲۳ درصد کاهش جوجه‌ریزی را شاهد هستیم. وی بیان کرد: البته به این آمار باید انحراف ۱۰ تا ۱۵ میلیون قطع جوجه‌ریزی را نیز بیفزاییم؛ چرا که در این شرایط مرغداران به فکر مدیریت ریسک هستند.
مبصری معتقد است در ابتدای سال و در هفته نخست فروردین، ۳۲ میلیون جوجه‌ریزی انجام شده و در هفته نوزدهم؛ یعنی انتهای خرداد این میزان به ۲۲ میلیون جوجه‌ریزی رسیده است. این مهم وخامت شرایط را نشان می‌دهد. همچنین میزان تولید جوجه یک روزه ۳۰ درصد کاهش یافته که بخشی از آن دائمی (حذف مرغ مادر) و یا موقت (تو لک بردن مرغ مادر) است. وی یادآور شد: با افزایش قیمت مرغ، کاهش تقاضا را نیز در سطح بازار شاهد بودیم و این مسئله سبب شده در تابستان با کاهش تدریجی عرضه روبه‌رو شویم و این مهم موجب خواهد شد قیمت عرضه و قیمت بازار به یک تعادلی برسند.

مشکل مرغداران در تأمین نهاده دامی
این فعال اقتصادی معتقد است که دیگر هیچ نهاده  یارانه‌ای در اختیار تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان مرغ قرار ندارد؛ زیرا شرکتی نزدیک به ۸۰۰هزار تن نهاده را در 8 فروردین به پرورش‌دهندگان فروخته؛ ولی تا امروز چیزی تحویل نداده و نحوه عرضه نهاده در اسفند و بهمن سال گذشته نیز مطلوب نبوده است.
مبصری یادآور شد: در حال حاضر هم نهاده‌ها از سوی مرغداران خریداری نمی‌شود؛ چون پول کافی برای این کار ندارند و زنجیره تولید بعد از گذشت دوره ۴۵ روزه جوجه‌ریزی را به تعویق می‌اندازند. حتی مرغدارانی که از نهاده‌های جدید استفاده کردند مجبور شدند مرغ را به قیمت پایین‌تر از قیمت مصوب بفروش برسانند.
وی خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت مرغ و رسیدن به قیمت مصوب بودیم و مشخص بود که در ابتدای طرح اقتصادی دولت قیمت در نظر گرفته شده جذب نمی‌شود و در ادامه با افزایش قیمت تدریجی مرغ  روبه‌رو بودیم. در حال حاضر قیمت مرغ زنده ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان است و قیمت عرضه نیز به ۵۸ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده؛ ولی پیش‌بینی ما این است که قیمت تمام شده مرغ برای پرورش‌دهندگان به ۴۶هزار تومان خواهد رسید.
این فعال اقتصادی می‌گوید: محاسبه این قیمت نیز بسیار آسان است. برای هر کیلو مرغ باید نزدیک به ۳۳ هزار تومان نهاده مصرف کنیم و 4 هزار تومان قیمت جوجه یک روزه است که این هزینه‌ها شامل ۸۰ درصد هزینه تولید گوشت مرغ است. با در نظر گرفتن هزینه حمل ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو و یک‌هزار و ۸۰۰ تومان هزینه کشتار قیمت تمام شده مرغ ۶۴ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد بود.
مبصری تأکید کرد: اگر برای اصناف سود ۱۰درصد در نظر بگیریم، قیمت مرغ ۷۱ هزار تومان و اگر ۱۳ درصد سود در نظر بگیریم، قیمت مرغ برای مصرف‌کننده به ۷۳ هزار تومان می‌رسد.

ضرورت پیش‌بینی تسهیلات 
در این راستا کارشناسان بر این باورند که دولت با ارائه تسهیلات خطرپذیر برای پرورش‌دهندگان مرغ می‌تواند در این روزهای سخت، مانع فروپاشی و ورشکستگی بسیاری از مرغداران شود. گفتنی است بیش از یک‌ هزار و ۱۵۰ واحد تولیدی و کارخانجات وابسته به مرغ در استان مشغول فعالیت‌اند که افزون بر ۱۳ هزار نفر در این صنعت کار می‌کنند و استان گلستان ۱۰ درصد مرغ کشور را تأمین می‌کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه