آستان قدس رضوی؛ قطب‌ تخصصی انتشار قرآن کریم در تراز جهانی

در گفت‌وگو با مدیرعامل مؤسسه چاپ و انتشارات مطرح شد

آستان قدس رضوی؛ قطب‌ تخصصی انتشار قرآن کریم در تراز جهانی

آستان قدس رضوی به ‌عنوان یکی از جلوه‌های انقلاب اسلامی به ‌منظور گسترش فرهنگ اصیل اسلامی و همچنین با هدف چاپ و انتشار آثار ارزشمند در موضوعات علوم و معارف اسلامی و قرآنی، به تأسیس مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی اقدام کرده است؛ این مؤسسه یکی از بزرگ‌ترین مؤسسه‌های چاپ در سطح کشورهای اسلامی است و به همین منظور نشر معارف اسلامی و قرآن در جهان اسلام را از مهم‌ترین اهداف و چشم‌اندازهای خود قرار داده است. برای آشنایی هر چه بیشتر با فعالیت‌ها و دستاوردهای این مؤسسه در سال گذشته، با مسعود فرزانه؛ مدیرعامل مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

 مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی در خصوص رشد و توسعه فعالیت‌های چاپی چه اقدام‌هایی انجام داده است؟
در راستای رشد و توسعه فعالیت‌های چاپی؛ مرکز بین‌المللی چاپ و نشر قرآن کریم در سال ۱۳۸۸ تأسیس شد، با تأسیس مرکز بین‌المللی چاپ و انتشار قرآن کریم این مرکز به یکی از قطب‌های تخصصی و مراجع تخصصی در چاپ و انتشار قرآن کریم در تراز و استانداردهای روز جهان تبدیل‌ شده است و امروز یکی از مراکزی که توانایی چاپ قرآن را با کیفیت مطلوب در کشور و منطقه دارد این مرکز است.
مرکز بین‌المللی چاپ و نشر قرآن کریم، مرکز تخصصی و روزآمد طبع و نشر مصحف شریف است و بازنشر نفایس قرآنی موجود در گنجینه‌های آستان قدس رضوی را از اهم وظایف خود می‌داند زیرا این آستان مقدس از دیرباز تاکنون جلوه‌گاه و گنج‌خانه فاخرترین و ارزشمندترین دستاوردهای هنری بوده که ریشه در باور باطنی هنرمندان و ارادت آنان به ساحت اهل ‌بیت عصمت و طهارت(ع) دارد، اما به دلیل منحصر به ‌فرد بودن این آثار امکان بهره‌مندی و حظ معنوی برای تمامی دوستداران و عاشقان هنر ممکن نیست، بنابراین احیا و بازنشر این مواریث فرهنگی در دستور کار این مرکز قرآنی قرار دارد.

اصلی‌ترین و مهم‌ترین فعالیت این مؤسسه در سال‌های اخیر چه بوده است؟ 
انتشار بیش از ۷۰ میلیون جلد کتاب با اولویت تولید محصولات فرهنگی، مذهبی و دینی در بیش از ۱۵ هزار عنوان اصلی‌ترین مأموریت و مهم‌ترین فعالیت این مؤسسه در سال‌های اخیر بوده است؛ اکنون این مؤسسه با دارا بودن تمامی خدمات پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ به ‌صورت متمرکز و یکپارچه به یک مرکز تخصصی، مجهز و روزآمد برای چاپ و انتشار انواع قرآن کریم، کتاب‌های دعا، متون دینی، بازنشر آثار نفیس و سایر محصولات فرهنگی و تبلیغی و همچنین تأمین نیازهای مجموعه آستان قدس رضوی در حوزه زائر و زیارت برای شرکت‌ها و همچنین سایر سفارش‌ها در عرصه‌های منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی تبدیل ‌شده است که می‌تواند به‌ صورت یکپارچه و متمرکز و زیر یک سقف تمامی این خدمات را با رعایت استانداردها و کیفیت تراز و روزآمد جهانی چاپ، منتشر و تولید کند.

در ادامه به اقدام‌هایی که این مؤسسه در سال گذشته با توجه به شرایط کرونایی انجام داده نیز اشاره‌ای بفرمایید. 
این مؤسسه در سال ۱۴۰۰ با وجود شرایط کرونایی و تأثیر منفی آن توانست ۶۳۰ عنوان کتاب را در شمارگانی افزون بر ۲ میلیون و ۴۶۵ هزار جلد با اولویت تولید محصولات مذهبی، دینی و معارف رضوی چاپ و منتشر کند که در این زمینه شاهد افزایش بیش از ۴۸ درصدی نسبت به سال گذشته بودیم. در زمینهٔ چاپ قرآن کریم و سایر متون ادعیه نیز توانستیم افزون بر یک‌میلیون جلد در 
71 عنوان منتشر کنیم که در این بخش نیز افزایش بیش از ۸۰ درصدی شمارگان را شاهد بودیم. همچنین حضور مؤسسه در نمایشگاه‌های مرتبط با چاپ و نشر و صنعت چاپ در داخل و خارج از کشور از جمله کشور عراق بخشی از عمده فعالیت‌های این مؤسسه در طول 
سال ۱۴۰۰ بوده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه