5 کتاب برای خلوت رمضانی با خدا

در ماه ضیافت خدا چه کتاب‌هایی بخوانیم؟

5 کتاب برای خلوت رمضانی با خدا

ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای خودسازی است. انسان برای خودسازی می‌تواند به منابع مختلفی رجوع کند. یکی از این منابع در کنار سایر منابع، کتاب‌هایی است که درباره خودسازی و لوازم آن نوشته شده است. آنچه می‌خوانید پیشنهاد مجمع ناشران انقلاب اسلامی به عنوان یک بسته مطالعاتی برای ماه مبارک رمضان است.

«آداب خلوت با خدا: مناجات» آیت‌الله مجتبی تهرانی(ره)؛ انتشارات مصابیح الهدی
در ماه مبارک رمضان که ماه مناجات و خلوت با خداوند متعال است آشنایی با آداب مناجات یکی از نیاز‌هایی است که هر انسان موحد به آن احتیاج پیدا می‌کند. آیت‌الله مجتبی تهرانی(ره) با توجه به این نیاز و ضرورت آشنایی با آداب مناجات در ماه مبارک رمضان مباحثی را طرح کرده‌اند. ایشان در سال ۱۳۸۴ طی جلساتی به ارزیابی این گمشده انسان معاصر پرداخته و زوایای مختلف ارتباط انسان با خداوند را بر اساس آموزه‌های دین اسلام بیان کرده‌اند.
«آداب خلوت با خدا: مناجات» عنوان کتابی ۳۳۶ صفحه‌ای حاصل 30 سخنرانی آیت‌الله مجتبی تهرانی در ماه مبارک رمضان است. مخاطبان در این کتاب با اصلی‌ترین مفاهیم در حوزه مناجات مانند «قلب»، «کمال»، «ثنا»، «اخلاص»، «خوف»، «عبادت»، «دنیا»، «ذکر» و... از زوایای گوناگون آشنا می‌شوند. این اثر که به همت مؤسسه فرهنگی مصابیح‌الهدی به چاپ رسیده علاوه بر این آشنایی، به مخاطبان کمک می‌کند پاسخ پرسش‌هایی از جمله «حضور قلب چیست؟»، «اولیای الهی با خداوند متعال به چه نحوی ارتباط برقرار می‌کنند؟»، «توفیر میان مناجات و دعا با ندا در چیست؟»، «راه لذت بردن از مناجات کدام است؟»، «خداوند چگونه به مناجات پاسخ می‌دهد؟»، «تأثیر دعا و مناجات بر انسان چگونه باید باشد؟» را بیابند.

«آداب روزه‌داری؛ احوال روزه‌داران» حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای؛ انتشارات انقلاب اسلامی
حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای در بیانات خود ماه رمضان را ماه مغفرت الهی، ضیافت الهی، ماه خودسازی و تقوا، ماه استغفار و توبه و بازگشت، ماه ذخیره‌سازی تقوا، ماه عبادت و دعا و مناجات و... نامیده‌اند. این عنوان‌ها بیانگر ارزش و اهمیت این ماه مبارک برای مسلمانان است که باید با آگاهی به آن قدم بگذارند. مجموعه انتشارات انقلاب اسلامی به کوشش علی‌رضا مختارپور با رجوع به بیانات رهبر انقلاب در سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۰ تلاش کرده مباحثی برای این ماه مبارک آماده کند. ایشان در جمع‌آوری مطالب به دو ویژگی توجه داشته‌اند. نخستین ویژگی این است موضوع بیانات ماه مبارک رمضان، معارف دینی مربوط به روزه‌داری، آداب دعا، تکالیف مؤمنان در این ماه از نظر فردی، اجتماعی و سیاسی و مانند آن است و دیگر آنکه این بیانات در محدوده زمانی حلول ماه مبارک رمضان تا پایان روز عید سعید فطر هر سال ارائه شده است. کتاب «آداب روزه‌داری و احوال روزه‌داران» با ترجیع‌بند تقوا و استغفار در ۴۲۲ صفحه چاپ و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. 

«خودشناسی برای خودسازی، به سوی خودسازی» آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی(ره)؛ انتشارات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)
بر اساس آموزه‌های دینی، انسان کمالی برتر و بالاتر از خودسازی و قرب الی الله ندارد. استاد محمدتقی مصباح یزدی(ره) به‌عنوان یک عالم دینی در کتاب «خودشناسی برای خودسازی» درباره راه رسیدن به این کمال نهایی گفت‌وگو کرده‌اند. ایشان در این کتاب به انسان به‌عنوان موجودی کمال‌پذیر از طریق تأمل در خویش و یافتن عواملی که در وجودش برای رسیدن به مقصد نهایی تلاش می‌کند و مسیر قرب الهی را می‌شناسد، نگاه می‌کند. این کتاب را انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ۴۲۴ صفحه منتشر کرده و در آن تلاش شده با اکتفا به دریافت‌های وجدانی و برهان‌های ساده، متن کتاب برای عموم مردم کاربردی باشد.
کتاب دارای موضوع واحد و دو بخش مستقل از هم است. در بخش نخست، استاد مصباح یزدی(ره) با ارائه یک بحث کلی و فشرده درباره خودشناسی و خودسازی به تبیین و توضیح ضرورت خودشناسی بر اساس نقل و عقل می‌پردازد. 

«عبادت یا عبودیت» امام موسی صدر(ره)؛ مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر(ره)
حیات انسان وابسته به ارتباط با جهان اطراف خود است. گفت‌وگو یکی از شیوه‌هایی است که انسان از طریق آن با جهان اطراف ارتباط برقرار می‌کند. ادیان مختلف برای برقراری ارتباط با خالق هستی راه‌های مختلفی مانند عبادت و مناجات را پیش روی انسان قرار داده‌اند. عبادت یکی از رکن‌های دین برای ارتباط با خالق هستی است. گاهی حاصلی برای انسان ندارد و ماحصل آن در ظاهر بر مخلوق پدیدار نمی‌شود.  این موضوع بیانگر وجود نقص و ایرادی است که باید به آن توجه کرد و راه درمان آن را یافت. امام موسی صدر(ره) با توجه به موضوعات فوق، راهی را برای گذر از این مشکل پیش روی مخاطبان دین قرار می‌دهد. کتاب «عبادت و عبودیت» از مجموعه «در قلمرو اندیشه امام موسی صدر» در ۲۴۵صفحه به چاپ رسیده و رسالت ارائه گفتار‌ها و نوشتار‌هایی درباره عبادت و دعا در رفع بی‌حاصلی عبادی را بر عهده دارد.

«شهر خدا: رمضان و رازهای روزه‌داری» حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان؛ انتشارات بیان معنوی
تمامی انسان‌ها، در طول زندگی خود برای دست یافتن به زندگی بهتر همواره در حال تلاش و تکاپو هستند و مسیر‌های مختلفی را انتخاب می‌کنند. تفاوت مسیر‌های پیش روی انسان وابسته به پاسخ به دو پرسش اساسی است؛ اینکه من چه می‌خواهم و چگونه می‌توانم به خواسته‌های خود دست یابم؟ پاسخِ پرسش اول ناظر به مبحث انسان‌شناسی و پاسخ پرسش دوم ناظر بر مباحث معارف دینی است. حجت‌الاسلام پناهیان در کتاب «شهر خدا: رمضان و راز‌های روزه‌داری» تلاش کرده‌ به موضوعات مهم مرتبط با این دو پرسش اساسی بپردازد و مخاطبان را به تأمل در مسیر الهی و انتخاب آن کمک کند. این تلاش در کتابی ۲۷۵صفحه‌ای و با موضوعاتی مانند «آشنایی با شهر»، «ادب ورود»، «زکات روح»، «گوهر اخلاص» و... صورت گرفته است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه