تقویت میزبانی شایسته از زائران وظیفه‌ همگانی است

تولیت آستان قدس رضوی:

تقویت میزبانی شایسته از زائران وظیفه‌ همگانی است

تولیت آستان قدس رضوی میزبانی شایسته از زائران را وظیفه‌ای همگانی برای شکرگزاری نعمت همجواری با بارگاه منور حضرت رضا(ع) دانست.
به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد مروی در دیدار اعضای تشکل‌های مردمی فعال در اسکان و پذیرایی از زائران نوروزی که در حرم مطهر رضوی انجام شد، از افرادی که برای میزبانی شایسته از زائران نوروزی تلاش کرده‌اند قدردانی کرد و گفت: از تلاش‌های تمام افرادی که از ابتدای حضور زائران نوروزی به‌ طور شبانه‌روز و بی‌وقفه برای اسکان و پذیرایی از زائران به‌ صورت صلواتی تلاش کرده‌اند، تشکر می‌کنم.
وی خدمت‌رسانی به زائران امام رضا(ع) را از باارزش‌ترین مستحبات دانست و افزود: هدف مردم از سفر به مشهد، زیارت بارگاه منور رضوی است؛ لذا تمامی مسافران در مشهد زائر و میهمان امام رضا(ع) هستند و میزبانی شایسته از آنان موجب سربلندی و خشنودی حضرت ثامن‌الحجج(ع) و رقم خوردن سفری خاطره‌انگیز برای زائران می‌شود. ‎
تولیت آستان قدس رضوی افزود: حضرت رضا(ع) ناظر بر اعمال و رفتار ما هستند و می‌بینند چه کسی به میهمانانشان خدمت و چه کسی به آن‌ها جفا می‌کند و قطعاً در این دنیا و آخرت پاداش و جزای هر دو گروه را خواهند داد. 
وی با بیان اینکه از مجاوران امام رئوف(ع) جز برخوردی منصفانه و مهربانانه برگرفته از سیره رضوی با زائران انتظار نمی‌رود، ابراز کرد: برخورد منصفانه و کریمانه کسبه با زائران منافاتی با فعالیت اقتصادی و كسب سود و منفعت ندارد، صداقت و انصاف موجب ورود خیر و برکت در کاسبی و زندگی بازاریان می‌شود.
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین مروی به وابستگی بخش زیادی از اقتصاد بازار مشهد به حضور زائران اشاره و عنوان کرد: میزبانی نامناسب از زائران موجب کوتاه شدن طول سفر و مانع از تکرار سفر به مشهد و در نتیجه بروز آثار منفی اقتصادی برای بازاریان خواهد شد؛ باید به ‌گونه‌ای باشد که هر زمان زائران سفر مشهد را به یاد می‌آورند، مهربانی، صمیمیت، انصاف و میهمان‌نوازی در ذهنشان تداعی شود.
وی با تأکید بر اهمیت تقویت، ساماندهی و گسترش جنبش‌های مردمی در میزبانی از زائران عنوان کرد: بنده مطلع هستم که مسئولان استانی و شهری بدون تعطیلی در ایام نوروز در حد توان و امکانات خود برای میزبانی از زائران تلاش کرده و می‌کوشند فاصله وضع موجود تا وضع مطلوب کاهش یابد؛ اما حضور میلیونی زائران در بازه زمانی کوتاه و امکانات محدود بعضاً موجب ایجاد مشکلاتی می‌شود.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به راهپیمایی اربعین، مشارکت مردم عراق را اساس میزبانی از زائران میلیونی این راهپیمایی خواند و رقم خوردن زیارتی شایسته و ماندگار در ذهن میلیون‌ها زائر رضوی را نیز نیازمند مشارکت مردم مشهد دانست و عنوان کرد: همجواری با امام رضا(ع) افتخار و نعمت بزرگی بوده که شکرگزاری آن در گرو خدمتگزاری به زائران رضوی است، مجاوران حضرت رضا(ع) باید نسبت به رقم خوردن میزبانی شایسته از زائران احساس مسئولیت کنند.
وی اربعین را الگویی از فرهنگ میزبانی معرفی کرد و گفت: تقویت فرهنگ میزبانی یک وظیفه همگانی است و همه مردم به‌ ویژه اصنافی که با زائران بیشترین برخورد را دارند، باید نسبت به میزبانی شایسته از میهمانان حضرت رضا(ع) حساس باشند.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مروی در ادامه با انتقاد از برخی گران‌فروشی‌ها و اجحاف‌های صورت گرفته نسبت به زائران به ویژه در خصوص اسکان، تصریح کرد: گزارش‌هایی شنیده‌ام که هزینه اقامت حتی در مکان‌هایی دور از حرم مطهر به شبی تا 2 میلیون تومان رسیده است، این قبیل رفتارها تضییع حقوق زائران و موجب نارضایتی حضرت رضا(ع) است.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: خدمت‌رسانی به زائران رضوی توفیقی الهی بوده که شایسته شکرگزاری و خدمت شایسته مورد رضای حضرت ثامن‌الحجج(ع) به زائران است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه