سرخس در مسیر پیشرفت

بهره‌برداری از 5 پروژه تولیدی با سرمایه‌گذاری 2 هزار میلیارد ریالی آستان قدس رضوی

سرخس در مسیر پیشرفت

همزمان با اعیاد مبارکه ماه شعبان و با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، صبح دیروز پنج پروژه تولیدی، درمانی، زیرساختی و کشاورزی شهرستان سرخس با 2هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی افتتاح شد تا خدمت آستان قدس رضوی برای توسعه متوازن این شهرستان و حمایت از مردم این منطقه توسعه یابد.
به گزارش آستان نیوز، جاده ترانزیتی منطقه ویژه سرخس، کارخانه تولید پوشاک، سالن ورزشی امام رضا(ع)، بخش سی‌تی اسکن بیمارستان لقمان حکیم، از جمله این پروژه‌هاست که با حضور مالک رحمتی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام محمد بختیاری امام جمعه سرخس، مولوی پارسا امام جمعه اهل سنت سرخس، محمدرضا رجبی مقدم فرماندار و جمعی دیگر از معاونان و مدیران آستان قدس و مسئولان این شهرستان به بهره‌برداری رسید.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: با توجه به ارادت ویژه مردم شهرستان سرخس به حضرت رضا(ع) و گستردگی وقف‌های انجام شده به نام آن حضرت، تولیت آستان قدس رضوی اهتمام ویژه‌ای نسبت به این شهرستان دارند و یکی از مأموریت‌های آستان قدس، خدمت شایسته به مردم این منطقه و توسعه متوازن آن در مسیر تبدیل شدن به الگوی کشاورزی مدرن و پیشران صادرات در کشور خواهد بود.
مالک رحمتی تصریح کرد: آستان قدس رضوی یکی از بزرگ‌ترین نهادهای اسلامی است که با محوریت مردمی اداره می‌شود، منشأ تمامی ظرفیت‌های مجموعه عظیم آستان قدس، مردم هستند و در همین راستا هم‌اکنون بیش از 77 هزار خادم و 116 هزار خادمیار در سراسر کشور به نام امام رضا(ع) و در عرصه‌های مختلف به مردم خدمت می‌کنند. 
وی در ادامه به شهرستان سرخس و نگاه ویژه آستان قدس رضوی به این منطقه اشاره کرد و افزود: رشد و توسعه سرخس از دغدغه‌های جدی تولیت محترم آستان قدس است،
بر همین اساس با برنامه‌ریزی انجام شده در آستان قدس رضوی و تلاش‌های صورت گرفته، این شهرستان در مسیر یک توسعه متوازن قرار گرفته و خوشبختانه بسترهای لازم برای این توسعه فراهم شده است. 
وی تصریح کرد: این اقدام که طی دو سال گذشته آغاز شده، پر شتاب در حال اجرا و پیگیری است و به زودی شاهد درخشندگی، بالندگی و توسعه همه‌جانبه شهرستان سرخس خواهیم بود. البته قطعاً حل مشکلات کلانی مانند اشتغال و بیکاری نیازمند همکاری و هم‌افزایی تمامی دستگاه‌های اجرایی است و آستان قدس نیز برای تأمین امکانات و زیرساخت‌های آن از هیچ خدمت و تلاشی فروگذار نخواهد کرد.
رحمتی احداث جاده ترانزیتی به طول 13 کیلومتر با بیش از هزارو400 میلیارد ریال اعتبار توسط آستان قدس رضوی را از اقدام‌های تأثیرگذار در تحقق این هدف برشمرد و افزود: فرودگاه سرخس نیز با آخرین استانداردها آماده شده است و به‌زودی شاهد پروازهای پایدار در این شهرستان خواهیم بود.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، یکی دیگر از اقدام‌ها در منطقه آزاد سرخس را احداث باغات با ایجاد ارزش افزوده و با استفاده از آخرین دانش و فناوری دانست و ادامه داد: آستان قدس رضوی هوشمندانه‌ترین و پیشرفته‌ترین دانش روز را در عرصه کشاورزی مورد مطالعه و بررسی قرار داده و در سرخس با مشارکت بخش خصوصی به اجرا گذاشته که در همین راستا 100 هکتار باغ پیشرفته گردوی گرمسیری را احداث کرده که در افق سه ساله به بیش از هزار هکتار خواهد رسید.
رحمتی به شعار «همه خادم الرضاییم؛ میزبانی کریمانه، عهد جاودانه» به عنوان شعار محوری آستان قدس رضوی در نوروز 1401 هم اشاره کرد و گفت: امروز آمده‌ایم در این شهرستان با همتی مضاعف و تلاشی خستگی‌ناپذیر، با توسعه طرح‌های علمی، به‌روز و کارشناسی شده در زمینه کشاورزی، شهرستان سرخس را به عنوان الگوی توسعه متوازن در کشور و کشاورزی منطبق با فناوری روز معرفی کنیم. 
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: همچنین ساخت مسکن برای زوج‌های جوان، از دیگر برنامه‌های ما برای توسعه این شهرستان است که در دستور کار قرار گرفته است. 
وی افزود: شهرستان سرخس جزو شهرهای کمتر توسعه یافته است و نرخ بیکاری زیادی دارد، در همین راستا هر مجموعه مردمی و خیریه‌ای که قصد داشته باشد در این منطقه خدمت فرهنگی و علمی رایگان به مردم ارائه دهد، آستان قدس رضوی زمین مورد نیاز را با رعایت حدود شرعی و غبطه وقف در اختیار آنان قرار می‌دهد. 

هزارو500 میلیارد ریال اعتبار 
برای تکمیل جاده ترانزیتی سرخس
جاده ترانزیتی منطقه ویژه اقتصادی سرخس به طول 13 کیلومتر، از جمله پروژه‌هایی است که دیروز افتتاح شد. آستان قدس رضوی برای احداث این جاده که یکی از زیرساخت‌های مهم و مورد نیاز منطقه ویژه سرخس برای تجمیع گمرکات و تبدیل شدن به منطقه آزاد اقتصادی است، ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است.
این جاده ترانزیتی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های زیرساختی منطقه ویژه اقتصادی سرخس برای اتصال این منطقه به نقطه صفر مرزی است که حالا با تکمیل شدن کریدور ترانزیتی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، این مهم میسر شده است. با بهره‌برداری از این جاده، سهم ترانزیت و جابه‌جایی کالا از این نقطه مرزی افزایش خواهد یافت و مزیت‌های اقتصادی قابل توجهی برای کشور حاصل خواهد شد.

افتتاح کارخانه پوشاک و احداث سالن ورزشی
همچنین با هدف اشتغال‌زایی برای بومیان منطقه، طی مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی و جذب 3میلیون دلار سرمایه، زمینه اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمسقیم برای 320 نفر فراهم شده و با تولید سالانه 30 هزار پوشاک، علاوه بر استفاده در بازار داخل کشور، بازار صادراتی این تولیدات نیز ایجاد خواهد شد. همچنین سالن ورزشی امام رضا(ع) در روستای قوش خزاعی شهرستان سرخس افتتاح شد. این سالن چندمنظوره که در زمینی به مساحت هزارو800 متر مربع و با ۹۰۰ متر مربع زیربنا ساخته شده، یک فضای ورزشی استاندارد برای بهره‌مندی جوانان منطقه به شمار می‌رود. آستان قدس رضوی علاوه بر اهدای زمین، برای ساخت این سالن ورزشی نیز بیش از ۹۰ میلیارد ریال هزینه کرده است.

 بخش تصویربرداری بیمارستان لقمان حکیم
بازدید از بخش تصویربرداری بیمارستان لقمان حکیم سرخس که به نام امام رضا(ع) مزین شده است، دیگر برنامه روزگذشته در این شهرستان بود. این بخش تشخیصی بیمارستان ، حدود ۴۳۰ متر مربع زیربنا دارد و تمامی عملیات سفت کاری، نازک کاری و تجهیز و آماده سازی برای بهره‌برداری آن، با دستور مستقیم تولیت آستان قدس و اختصاص ۴۰ میلیارد ریال اعتبار انجام شده است.
در این سفر همچنین استادسرای حوزه علمیه شهرستان سرخس در مجاورت مسجد بزرگ امام رضا(ع) این شهرستان به بهره‌برداری رسید. برای ساخت و تجهیز این استادسرا نیز بیش از ۳۷ میلیارد ریال هزینه شده است.

اشتغال زایی برای مردم منطقه
همچنین بازدید از عملیات اجرایی پروژه مشارکتی باغ‌های گردوی گرمسیری در اراضی دولت آباد سرخس دیگر برنامه‌ سفر قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به این شهرستان بود.
اشتغال‌زایی برای مردم  منطقه، استفاده بهینه از اراضی آستان قدس رضوی، حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و نقش‌آفرینی مؤثر برای کاهش گرد و غبارهای موسمی منطقه با کاشت نهال‌های گردوی گرمسیری و همچنین تحول در الگوی کشت و مصرف آب، از جمله اهداف این پروژه است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه