نگرانی مسکو از بدعهدی واشنگتن

واکنش خطیب‌زاده به درخواست تضمین روسیه در مورد برجام

نگرانی مسکو از بدعهدی واشنگتن

آرش خلیل‌خانه

سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر با بیان اینکه هیچ زمانی را به عنوان ضرب‌الاجل نه می‌پذیریم و نه به آن نگاه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: مسیر بازگشت آمریکا به برجام یک شبه نخواهد بود. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز گذشته در نشست خبری خود در تشریح موضع تهران نسبت به درخواست روسیه از آمریکا برای تضمین مصون ماندن روابط اقتصادی‌ تحت برجام این کشور با ایران از تحریم‌های غرب علیه مسکو با تأکید بر اینکه همکاری‌های صلح‌آمیز ایران ازجمله با روسیه و چین نباید محدود و تحت تأثیر هیچ تحریمی قرار گیرد، گفت: از این منظر ما این اظهارات مقامات مسکو را می‌فهمیم. سعید خطیب‌زاده افزود: رویکرد روسیه تا امروز برای رسیدن به یک توافق جمعی در وین مثبت بوده است. ما هم اظهارات آقای لاوروف را در رسانه‌ها دیدیم و منتظر هستیم از مجاری دیپلماتیک و روی میز مذاکرات وین جزئیات آن را بشنویم و بررسی کنیم.وی در این‌باره اضافه کرد: ما در میانه یک مذاکرات سخت هستیم و در روزهای مختلف برخوردهای متفاوتی را از طرف‌های مختلف دیده‌ایم. به‌عنوان جمهوری اسلامی از مواضع کشورها نه شگفت‌زده می‌شویم نه متعجب، مسیر وین یک مسیر کاملاً روشن است و دستور کار آن رفع تحریم‌های غیر مرتبط با برجام و ما در 11 ماه گذشته حداکثر تلاش را کرده‌ایم که این پرونده با فاصله معنادار از موضوعات دیگر طی مسیر کند. وی خروج روسیه از توافق وین و برجام را هم گمانه‌زنی رسانه‌ای خواند و گفت ما چنین خبری نداریم و روسیه یک عضو مسئول برجام بوده است.

رابطه مستقیم پرونده پادمانی با اجرای توافق
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان درباره بازه زمانی سه‌ماهه توافق اخیر ایران و آژانس و این ابهام که توافق وین چه زمان اجرایی خواهد شد؟ با تأکید بر اینکه سفر گروسی به تهران یک دیدار موفق و در چارچوب توافقات و مذاکرات اخیر با آژانس برای حل مسائل باقیمانده پادمانی بود، خاطرنشان کرد: مقدمه این دیدار و توافق در گفت‌وگوهای وین با حضور نمایندگان آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران تدارک دیده شد و یک همکاری جامع فنی صورت گرفت که یک توافق چندمرحله‌ای خواهد بود.
وی اضافه کرد: پرسش‌هایی درباره برخی اماکن از سوی آژانس مطرح ‌شده بود  که ایران جواب داده و لازم بود در یک بستر زمانی مشخص شود چه زمانی این پرونده بسته خواهد شد و  بر اساس این توافق طی یکی دو ماه آینده این پرسش‌ها با توجه به رویکرد فنی و پرهیز از فشار پذیری آژانس پاسخ داده می‌شود و آژانس باید آن را ببندد.  وی تصریح کرد: توافقی که در وین انجام می‌شود، توافقی است که مسیر بازگشت آمریکا را در ازای پایبندی کامل و انجام تعهدات آمریکا در ذیل برجام تعریف می‌کند و این مسیر یک‌شبه برای آمریکا نخواهد بود و چندماهی طول خواهد کشید و بستر زمانی در وین برای آن تعریف شده است. وی افزود: نقاط باقیمانده از انگشتان یک دست هم کمتر است و همه آن‌ها منتظر پاسخ آمریکاست که اگر رویکرد منطقی داشته باشد و پاسخ مناسبی بدهد در کمترین زمان توافق در دسترس است.

گام‌های جدید در مسیر تبادل زندانیان
خطیب‌زاده درباره پرونده تبادل زندانیان هم گفت مذاکرات در این خصوص پیشرفت‌های جدیدی داشته، منتظریم جمع‌بندی شود و اگر آمریکایی‌ها شب اجرا عقب‌نشینی نکنند، می‌توانیم یکی از پرونده‌های مهم در حوزه انسان دوستانه را ببندیم.
وی با اشاره به چهار دور مذاکرات گذشته ایران و عربستان سعودی در فضایی محترمانه گفت: نتایج ملموسی از آن چهار دور گفت‌وگو بدست نیامده یا کم بوده؛ بنابراین باید در دور پنجم تلاش کنیم از مفاهمه‌ای که در برخی موضوعات داشتیم ترجمان عملی هم بکنیم. اگر عربستان با اراده قطعی در بغداد باشد و حاضر باشد نتیجه مناسبی از گفت‌وگوها درآید ایران هم آمادگی دارد به گفت‌وگوها سرعت بخشد.
این مقام ارشد دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره موضع تهران نسبت به تحولات اوکراین و پیگیری وضعیت ایرانیان مقیم این کشور هم با تأکید بر اینکه ایران خواهان آتش‌بس و رعایت اصول حقوق بین‌الملل و حل اختلافات پشت میز مذاکره است، گفت: آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد، رفتار توسعه‌طلبانه از سوی ناتو با محوریت آمریکا بوده و اقدامات آمریکا در این حوزه‌ها بسیار مافیایی است و نگرانی‌های جدی در روسیه نسبت به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا و ناتو وجود دارد. توافق بین روسیه و شوروی سابق با ناتو نادیده گرفته‌شده و باید به آن پرداخته شود، ولی جنگ راه‌حل این‌ها نیست.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه