فرصت‌های پیش روی ایران در همسایه زیبای شرقی

فرصت‌های پیش روی ایران در همسایه زیبای شرقی

زینب اصغریان، روزنامه‌نگار

خبر تأثربرانگیز شهادت بیش از 50 نفر از شیعیان در نماز جمعه پیشاور، در میان هیاهوی اخبار مربوط به بحران اوکراین و تحلیل‌های خبری پیرامون آن گم شد. عملیات انتحاری که در پی آن امام جمعه این شهر به شهادت رسید و بیش از 200نفر زخمی در نماز جمعه بر جای گذاشت. اما پس از گذشت ساعاتی، آن طور که باید و شاید به این خبر تکان‌دهنده پرداخته نشد و واکنش‌های فعالان فرهنگی و مجازی ایرانی و پاکستانی را در پی داشت. حال آنکه اهالی شبه‌قاره همواره نسبت به اتفاقات مرتبط با جمهوری اسلامی ایران حساس بوده و به سرعت واکنش‌های متفاوت نشان می‌دهند. این سکوت مجامع رسمی و غیررسمی ایران در فضای مجازی ساکنان شبه‌قاره نیز انعکاس داشت.
شاید ما ایرانی‌ها، پاکستان را چنان‌که باید و شاید جدی نگرفته‌ایم. باوجود اینکه عمران خان، نخست وزیر پاکستان، بارها و بارها ارادت خود را به امام خمینی (ره) و امام رضا (ع) نشان داده است، اما ما هرگز شاهد روابط حسنه تنگاتنگ دوجانبه نبوده‌ایم. شاید بتوان علت عدم ایجاد روابط پایدار را در چند عامل خلاصه کرد:
1.حضور تأثیرگذار عربستان که از گروه‌های بنیادگرای سلفی در داخل پاکستان حمایت می‌کند.
2.مداخلات بیش از پیش آمریکا و سنگ‌اندازی برای جلوگیری از روابط حسنه بین ایران و پاکستان
3.نبود عزم جدی در دولت‌های پیشین به‌خصوص دولت یازدهم و دوازدهم که تأثیر بسیار زیادی در سردی روابط دو کشور داشت.
اما باتوجه به اتخاذ «سیاست همسایگی» از سوی دولت سیزدهم و اقبال مسئولان ایرانی اعم از وزیر امور خارجه، وزیر دفاع و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح که در طول چندماه گذشته به‌همراه هیئت‌هایی به پاکستان سفر کرده‌اند، به نظر می‌رسد افق همکاری‌های دوجانبه ایران و این کشور بسیار روشن‌تر از پیش خواهد بود.
اما در راستای حل مشکلات فعلی در سطح دو کشور چند راهکار برای افزایش تعاملات دیپلماتیک پیشنهاد می‌شود:
1.تعامل دیپلماتیک گسترده‌تر بین ایران و پاکستان
2.ارتقای مراودات اقتصادی و تجاری توسط رایزنی بازرگانی ایران. اگرچه این مراودات با حضور رایزن جدید سرعت گرفته اما انتظارات و توقعات بسیار بیشتر از این است.
3.همکاری ایران در زمینه احداث زیرساخت‌های مختلف عمرانی مورد نیاز پاکستان
4.تلاش برای بالا بردن سطح دیپلماسی پزشکی
5.تغییر رویکرد رسانه‌های جمهوری اسلامی در قبال سیاست‌های استعماری بالیوود که دائماً ذیل حمایت از آمریکا به تخریب وجهه فرهنگی پاکستان می‌پردازد و مردم پاکستان را به‌شدت تحقیر می‌کند.
6.یکی از مهم‌ترین کارهایی که عربستان در پاکستان انجام می‌دهد، کمک اقتصادی فراوان و حمایت زیاد از حوزه‌های علمیه این کشور است که این مسئله از دید ایرانیان مغفول‌مانده است. ایرانی‌ها به‌جز در برخی موارد محدود تعاملات چشم‌گیری با حوزه‌های علمیه شیعی این کشور ندارند و حمایتی نیز از آن‌ها نمی‌کنند. حال آنکه حوزه‌های علمیه شیعی پاکستان غالباً از مدافعان ولایت فقیه و از مریدان سردار سلیمانی بوده و هستند.
7.بازخوانی قرابت‌های فرهنگی بین دو کشور و گسترش دیپلماسی فرهنگی به‌خصوص در ایران
8.بازگشایی مرزهای مخصوص زائران پاکستانی در مناسبت‌های مختلف مثل اربعین و شهادت امام رضا (ع) و عید نوروز و تأمین زیرساخت‌های اساسی برای اسکان و زیارت و سفرهای داخل ایران
9.اسلام‌‌آباد دومین پایتخت زیبای جهان است. ایران می‌تواند از دیپلماسی گردشگری خود برای معرفی این شهر به ایرانیان استفاده کند.
10.راه‌اندازی نمایشگاه‌های محصولات تجاری و صنایع مختلف به‌خصوص صنایعی مانند پلاستیک و بلور که بسیار نزد پاکستانی‌ها محبوبیت دارد.
11.توجه رسانه‌ها و رصد مسائل و حوادث مربوط به پاکستان که بی‌شک نقش رسانه‌ها بسیار بی‌بدیل است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه