سفر به 160 سال پیش با «روزنامه ملتی»

در روز جهانی مطبوعات به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد  آستان قدس رضوی و مؤسسه فرهنگی قدس رونمایی شد

سفر به 160 سال پیش با «روزنامه ملتی»

همزمان با روز جهانی مطبوعات در یک‌صد و شصت و سومین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی روزنامه «ملتی» قدیمی‌ترین نشریه آزاد و مردمی موجود در آرشیو مطبوعات گنجینه رضوی در محل تالار اجتماعات مؤسسه فرهنگی قدس رونمایی شد.


در این مراسم جمیله جهانی، کارشناس فضای مجازی مدیریت اسناد، پانزدهم محرم 1283 قمری برابر با 10 خرداد 1245 شمسی را تاریخ انتشار نخستین شماره «روزنامه ملت سنیه ایران» عنوان کرد که با مدیریت و سردبیری علی قلی میرزا اعتضادالسلطنه به قیمت 5 شاهی در 34 شماره منتشر شد.
وی افزود: دومین شماره این روزنامه پس از وقفه‌ای دو ماهه به چاپ رسید و پس از انتشار سه دوره این روزنامه، نام آن به «روزنامه ملتی» تغییر کرد.
جهانی به برخی شاخصه‌های ظاهری نشریه پرداخت و گفت: این روزنامه فاقد شناسنامه دست‌اندرکاران تحریریه بوده و در تعداد صفحات متغیر 3، 5، 7 و 9 صفحه به چاپ می‌رسیده است.
وی همچنین تصویر ایوان مسجد بازار طهران به عنوان سرلوحه را تنها تصویر چاپ شده در روزنامه ذکر کرد و افزود: روزنامه ملتی بیشتر روزنامه‌ای ادبی و خبری بود که در تهران با خط نستعلیق و چاپ سنگی با قطع 24 در38 در دارالطباعه دولتی در مدرسه مبارکه دارالفنون به صورت ماهانه منتشر می‌شد.
جهانی تصریح کرد: انتشار این روزنامه فرصتی برای افراد عادی بود که بتوانند نوشته‌هایشان را در آن به چاپ برسانند که البته در عمل این امر محقق نشد و عمده مطالب آن به درباریان اختصاص یافت و همانند یک روزنامه ادبی معمولاً در هر شماره آن شرح‌حال یک شاعر یا ادیب به چاپ می‌رسید که عمده مطالب روزنامه را تشکیل می‌داد.

مطبوعات؛ فضایی برای گفت‌وگو
حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این برنامه، گفت‌وگو را یکی از راهبردهای جامعه بشری برای افزایش دانش عنوان کرد.
وی با بیان این مطلب افزود: در سؤال کردن برای دانستن، خط قرمزی وجود ندارد و مطبوعات یکی از فضاهای گفت‌وگویی است که در کنار توسعه دانش، محیطی را برای پاسخ به پرسش‌های اقشار مختلف در جامعه فراهم می‌کند.
 
تولد مطبوعات در دوران توسعه دموکراسی
سیدجلال فیاضی؛ روزنامه‌نگار پیشکسوت مشهد در ادامه این برنامه در سخنانی، مطبوعات را مراکز آگاهی‌بخش دانست که تولد آن در دنیای امروزی با توسعه نقش مردم در حکومت‌ها مصادف شده است.
وی ضمن بیان توضیحاتی از تاریخچه فعالیت مطبوعات در ایران تصریح کرد: در دورانی زندگی می‌کنیم که مطبوعات نقش دیده‌بانان توسعه کشورها را بر عهده دارند.فیاضی نقش‌هایی را برای مطبوعات در توسعه کشورها برشمرد و گفت: مطبوعات با ایجاد انگیزه در مردم، خود عامل پیشرفت هستند و در کشورهای توسعه‌یافته مردم با روزنامه ارتباط دارند.
وی اظهار کرد: مطبوعات ناظر بر توسعه هستند و با معرفی ساختارهای فسادآفرین در بدنه اقتصاد از ریشه دواندن فساد جلوگیری می‌کنند.
فیاضی تصریح کرد: امروزه مردم تحلیل اخبار را از رسانه مکتوب پیگیری می‌کنند و در هر روزنامه باید متخصصان به امر مطبوعات فعالیت داشته باشند که با زبان رسانه مسائل مبتلابه جامعه را بیان کنند.

روزنامه؛ پایدارترین رسانه
علی یعقوبی، مدیرمسئول روزنامه قدس نیز به عنوان دیگر سخنران این برنامه، مطبوعات را قدیمی‌ترین و پایدارترین رسانه عنوان کرد و گفت: امروزه با وجود ظهور رسانه‌های جدید در فضای مجازی، باز هم مطبوعاتی را داریم که بیش از 160سال از عمر آن‌ها می‌گذرد.
وی پوشش هویت ملی و تاریخ اجتماعی یک ملت در روزنامه را راز ماندگاری مطبوعات دانست و تصریح کرد: در جنگ نابرابر دنیای رسانه امروز، مطبوعات همچون گذشته با حفظ جایگاه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
در اختتامیه این مراسم از آقایان سید جلال فیاضی و اسماعیل پور قوچانی، پیشکسوتان عرصه مطبوعات و کتابخانه با اهدای هدایایی از سوی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی قدردانی شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه