تقویت محور مقاومت در گرو توسعه روابط با دمشق

گفت‌وگو با حسن ‌هانی‌زاده درباره سفر رئیسی به سوریه

تقویت محور مقاومت در گرو توسعه روابط با دمشق

سفر رئیس‌جمهور کشورمان به سوریه پس از ۱۳سال بازتاب زیادی در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای داشته است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی وقوع این سفر را موجب نگرانی دانسته و آن‌را در راستای عملیاتی کردن سیاست‌های منطقه‌ای ایران و تقویت موضع کشورهای همسو تلقی کرده‌اند.  


نقش‌آفرینی ایران در بازسازی
براساس آنچه اعلام شده است رایزنی‌های اقتصادی درباره بازسازی سوریه هم از محورهای سفر رئیسی به سوریه خواهد بود. چنان‌که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در این زمینه تصریح کرد: «سوریه وارد مرحله بازسازی شده است و جمهوری اسلامی ایران همان‌طور که در فصل مبارزه با تروریسم به‌طور جدی تعیین‌کننده و مؤثر در کنار دولت، ارتش و ملت سوریه بود، در فصل بازسازی اقتصادی سوریه و خرابی‌های ناشی از جنگ، نقش مؤثر و تعیین کننده ایفا کند».
حسن‌هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در همین باره، در گفت وگو با قدس اظهار کرد: سفر رئیس جمهور به سوریه حاوی پیام بسیار مهم و تأثیرگذار برای منطقه و جهان خواهد بود و پیام این است که در حال حاضر سوریه پس از 12 سال بحران نفسگیر در حال خروج از بحران است و تلاش می‌کند نقش و جایگاه خود را در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بازیابد. در واقع، این سفر پیامدهای بسیار مهمی به دنبال خواهد داشت و از جمله دستاوردها این است که ایران در امر بازسازی سوریه شرکت کرده و نقش آفرینی خواهد داشت. بدین ترتیب بناست امکانات و تجربه ایران در بازسازی شهرها و اقدامات عمرانی در اختیار ملت و دولت سوریه قرار بگیرد.
هانی زاده ادامه داد: سوریه اکنون در حال ورود به مرحله ثبات و استقرار است. همچنین بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و دعوت اخیر ملک سلمان از بشار اسد برای شرکت در نشست سران کشورهای عربی در ریاض، به روشنی نشان می‌دهد سوریه در حال بازیابی نقش خود در جهان عرب و منطقه است و راهبردهای خود را در مسیر حرکت به سوی این هدف برنامه ریزی می‌کند.
این کارشناس سیاسی افزود: علاوه بر این، بازگشت سوریه به میان کشورهای عربی موجب شکل‌گیری جبهه گسترده منطقه‌ای علیه اسرائیل خواهد بود. این در حالی است که رژیم صهیونیستی در طول 12 سال گذشته بارها به سوریه حمله کرده و موجبات تشدید ناامنی‌ها و تداوم بحران سوریه را فراهم آورده است. بدین ترتیب سفر رئیسی از این جهت حائز اهمیت است که سوریه هرچه سریع‌تر به سمت ثبات و آرامش حرکت کند و از سوی دیگر از نظر اقتصادی و نیز ابعاد امنیتی و سیاسی، برای کشورمان نتایج مثبت به همراه داشته باشد.
هانی زاده بیان کرد: سوریه یکی از کشورهای مهم محور مقاومت است و در واقع حلقه اتصال محور مقاومت میان کشورهای ایران، عراق، لبنان و حتی فلسطین محسوب می‌شود. به همین دلیل تقویت محور مقاومت به رهبری ایران، در گرو برقراری ثبات و امنیت سوریه و توسعه روابط با این کشور است. در عرصه‌های بین‌المللی نیز باتوجه به اینکه سوریه بخشی از محور شرق است و با ایران، روسیه و چین مناسبات تعریف شده‌ای دارد، به همین دلیل می‌توان توسعه روابط کشورمان با این کشور را در راستای تحقق اهداف منطقه‌ای و همگرایی شرق تلقی کرد.

خبرنگار: مینا افرازه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه