جهان بدون سکته قلبی

هوش مصنوعی به کمک قلب انسان‌ها می‌آید 

جهان بدون سکته قلبی

بیماری قلبی که حتی اسمش هم برای ما ترسناک است  در خیلی از کشورها قاتل شماره یک به حساب می‌آید. فرقی هم نمی‌کند آن کشوراز نظر درآمد، نژاد، جنسیت و جغرافیا اوضاع و احوالش چطور باشد. یکی از چالش‌هایی که بسیاری از بیماران در معرض خطر حمله قلبی به آن دچارند، ناتوانی در شناسایی این خطر پیش از اینکه خیلی دیر شود، است. آمار و ارقام می‌گویند بیش از نیمی از افرادی که دچار سکته قلبی می‌شوند هیچ علائمی ندارند.


حالا یک متخصص قلب و عروق به نام «جیمز مین» در نیویورک، نرم‌افزاری به نام «کِلیِرلی» تولید کرده که با استفاده از هوش مصنوعی ارزیابی دقیق‌تری از میزان سلامت فرد بدست می‌دهد و کمک می‌کند مشکل احتمالی سریع‌تر و در زمان کمتری شناسایی شود. او تلاش می‌کند تا به هدف نهایی خود یعنی جهانی «بدون سکته قلبی» برسد.
دکتر جیمز مین در مورد اینکه چگونه ایده ساخت «کلیرلی» به ذهنش رسید، می‌گوید: زمانی که کارم مراقبت از بیماران بدحال دربخش  آی‌سی‌یو بود، با یک مرد جوان 36 ساله روبه‌رو شدم که یک حمله قلبی شدید را تجربه کرد ما هیچ نشانه‌ای پیش از آن در او مشاهده نکرده بودیم. اگرچه بیمار جان سالم به در برد، اما متوجه شدیم باید حتماً در بخش مراقبت‌های پیشگیرانه وضعیت بسیار متفاوتی داشته باشیم.
دکتر مین ادامه می‌دهد: اگر عوامل خطر بیماری قلبی از قبل شناسایی شوند، بسیاری از مراجعات به بخش اورژانس برای حملات قلبی قابل پیشگیری هستند. روش‌های تشخیصی کنونی، 70درصد از بیمارانی که دچار حمله قلبی می‌شوند را نمی‌توانند تشخیص دهند، زیرا به اشتباه با معیارهای سنتی مانند کلسترول یا فشارخون، «کم خطر» در نظر گرفته می‌شوند. 
علاوه بر این، تقریباً نیمی از بیمارانی که دچار حمله قلبی می‌شوند، هیچ علامتی مانند درد قفسه سینه یا تنگی نفس پیش از رویداد فاجعه‌بار خود نشان نمی‌دهند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی «کلیری»  یک مدل سه‌بعدی از شریان‌های کرونری بیماران می‌سازند، لومن یا همان حفره یا کانال، درونِ یک لوله یا اندام لوله‌ای مانند رگ خونی و دیواره‌های عروق را شناسایی می‌کند، تنگی‌ها را تشخیص می‌دهد. همچنین شناسایی، کشف تعداد و نوع پلاک‌ها را دسته‌بندی می‌کند. 
تاکنون، نزدیک به 20هزار نفر تحت تصویربرداری کلیرلی قرار گرفته‌اند و پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک با گسترش این سکو با کمک هوش مصنوعی، سکته قلبی مانند آن چیزی که اکنون آن را می‌شناسیم دیگر در جهان وجود نداشته باشد.

خبرنگار: امیرمحمد سلطان‌پور

برچسب ها :
ارسال دیدگاه