صهیونیست‌ها مانع اصلی احیای روابط با مصر

کارشناس مسائل غرب آسیا از موانع توافق تهران و قاهره می‌گوید

صهیونیست‌ها مانع اصلی احیای روابط با مصر

حسینی

مصر، بزرگ‌ترین کشور عربی است و با جمعیت بیش از 10 میلیون نفر، یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای عرب محسوب می‌شود.


این کشور به اعتبار اینکه بخشی از آن در غرب خاورمیانه و بخشی از آن در شمال آفریقاست، نقش بسیار مهمی در ساختار منطقه و همچنین پیشبرد اهداف کشورهای عربی، به عهده دارد. در پی امضای توافق ازسرگیری روابط میان ریاض و تهران در پکن، وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد «با علاقه این توافق را دنبال می‌کند و مشتاقانه منتظر است این توافق به کاهش تنش در منطقه کمک کند». عبدالفتاح السیسی رئیس ‌جمهور مصر هم در بیانیه‌ای  اعلام کرد: «مصر از این گام مهم  و رویکرد عربستان سعودی در این زمینه قدردانی می‌کند». استقبال زایدالوصف مصری‌ها از توافق ایران و عربستان این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند که آیا ممکن است روابط ایران با مصر هم به سوی احیا پیش برود؟
یک کارشناس مسائل غرب آسیا ضمن گفت‌وگو با قدس درباره ابعاد توافق احتمالی ایران و مصر اظهار می‌کند: مصر به عنوان یکی از پایه گذاران اتحادیه عرب، یکی از کشورهای فعال سازمان همکاری‌های اسلامی و عضو جنبش عدم تعهد و همچنین عضو سازمان همکاری‌های آفریقایی، دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی برای ایفای نقشی مهم حداقل در حوزه  خاورمیانه است.

توافق ایران و مصر پنجره تعامل با اردن 
دکتر حسن هانی‌زاده تصریح می‌کند: توافق ایران با مصر می‌تواند پنجره تعامل با برخی از کشورهای عربی به ویژه اردن و ارتقای سطح ارتباط با این کشور عربی  نیز باشد.
او با اشاره به توافق ایران و عربستان در ماه‌های اخیر و تأثیر آن بر کشورهای عربی می‌گوید: بسیاری از کشورهای عربی در منطقه و شمال آفریقا به نوعی دنباله‌‌رو سیاست‌های عربستان هستند و این توافق می‌تواند بستری برای تعاملات بیشتر کشورهای عربی با ایران به ویژه محور مقاومت باشد. 
 کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه بیان می‌دارد: البته نباید از نقش کشور مصر نیز غافل شد. به‌طوریکه تعامل با این کشور می‌تواند بستر برخی فعالیت‌های خوب برای جهان اسلام شود؛ چرا که این کشور همواره به عنوان شکل دهنده سیاست‌های کشورهای عربی می‌تواند در حوزه جهان اسلام و عرب کاملاً موثر باشد.

آمریکا و اسرائیل مانع ارتباط ایران و مصر
هانی‌زاده به مشکلات احتمالی در سر راه تعامل ایران و مصر اشاره کرده و می‌گوید: مصر رابطه تنگاتنگی با آمریکا و رژیم اشغالگر قدس دارد و در گذشته نیز برنامه‌هایی برای توافق با مصر صورت گرفته بود که متأسفانه به دلیل مداخله آمریکا و اسرائیل به نتیجه نرسید. در دوره ریاست جمهوری حسنی مبارک بارها دو کشور ایران و مصر به سمت روابط و توافق  دوستانه رفتند  اما آمریکایی‌ها
 مانع آن شدند. او یکی از نتایج مثبت احیای احتمالی روابط با مصر را کمک به مردم منطقه به ویژه فلسطین می‌داند و در این باره می‌گوید: مصر یک کشور بزرگ عربی دارای مرزهای مشترک با فلسطین و اراضی اشغالی است و همچنین تأثیر این کشور بر دولت سوریه نیز بسیار حائز اهمیت است.  از سویی مصر در طول ماه‌های گذشته تلاش‌های بسیاری برای بازگشت سوریه به جهان عرب انجام داده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه