شب‌های قرآنی مدرسه خیرات‌خان

نمایشگاه قرآن حرم مطهر رضوی در طول ماه مبارک رمضان میزبان زائران بوده است

شب‌های قرآنی مدرسه خیرات‌خان

صوت خوش قرآن، صدای دلنشین تواشیح‌خوانی، تابلویی آبی رنگ که با خطی طلایی عبارت «ماه خوب خدا» روی آن نقش بسته و ردیف شمعدانی‌های خوش‌رنگ که دور آبنمای بزرگ وسط حیاط مدرسه خیرات‌خان حرم رضوی چیده شده، شوق هر بیننده‌ای را برای بازدید از نمایشگاه قرآنی که در ماه مبارک رمضان در مدرسه خیرات‌خان حرم رضوی برگزار شده بیشتر می‌کند.


به گزارش آستان‌نیوز، نمایشگاه قرآن حرم مطهر رضوی در دو بخش بزرگسال و کودک و نوجوان و به منظور آموزش آموزه‌های قرآنی برپا شده است.
بخش اول نمایشگاه که در سمت راست مدرسه خیرات‌خان قرار دارد نمایشگاه «ادب به رسم قرآن» نام دارد. در این قسمت آموزه‌های قرآنی با رویکرد رعایت ادب در سه بخش به مخاطبان معرفی شده است. در این بخش آیه 12 سوره مبارکه طه «فَاخْلَعْ نَعْلَیكَ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى» در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده شده است.
وقتی خداوند حضرت موسی(ع) را به وادی طور دعوت کرد به او دستور داد کفش‌هایت را دربیاور؛ چرا که تو در مکانی مقدس قرار داری. بنابراین هنگام حضور در اماکن مقدس باید ادب حضور در این مکان‌ها را رعایت کنیم. برای همین است که توصیه شده هنگام نماز که زمان حضور بنده در پیشگاه الهی است، بهترین و پاکیزه‌ترین لباس‌های خود را بر تن کنیم و عطر بزنیم.
در این بخش همچنین آیاتی از سوره مبارکه شعراء «الَّذی خَلَقَنی‏ فَهُوَ یهْدینِ وَالَّذی هُوَ یطْعِمُنی‏ وَ یسْقینِ وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ یشْفینِ» ادب اولیای الهی در برابر خدا را به ما معرفی می‌کند. در این آیه حضرت ابراهیم(ع) برای معرفی خدا، صفات خوب و حسنه خدا را بیان می‌کند و می‌فرماید: «خدا کسی است که به من نعمت هستی داده و من را خلق کرده و من را هدایت فرموده است. او کسی است که به من آب و غذا می‌دهد و هنگامی که بیمار می‌شوم من را شفا می‌دهد». 
 
ادب حضور در برابر اولیای الهی
آیه 53 سوره احزاب «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیوتَ النَّبِی إِلَّا أَنْ یؤْذَنَ لَكُمْ» که در این بخش به چشم می‌خورد رعایت ادب در برابر رسول خدا(ص) را یادآور می‌شود.
در این آیه به مسلمانان دستور داده شده است که برای ورود به خانه پیامبر(ص) ابتدا اجازه بگیرند و بعد وارد خانه ایشان شوند و این امر در مورد ورود به خانه فرزندان رسول خدا(ص) نیز صدق می‌کند. به همین خاطر است که پیش از ورود به مشاهد مشرفه و حرم‌های نورانی اهل بیت(ع) باید اذن ورود بخوانیم.
در این بخش برخی از اسوه‌های ادب همچون حضرت ابوالفضل العباس(ع) که همواره در برابر ولی خدا حضرت امام حسین(ع) در نهایت ادب و احترام رفتار می‌کرد و همچنین حضرت ام‌البنین(ع) که این ادب را به فرزندش آموخت و خود نیز در برابر فرزندان حضرت زهرا(س) رعایت ادب را می‌کرد به عنوان الگو و اسوه ادب به مخاطبان معرفی شده است.

 طیب حاج رضایی؛ حر انقلاب
در این بخش از نمایشگاه، عکس «طیب حاج رضایی» که به حر انقلاب مشهور است به نمایش گذاشته شده است. راهنمای نمایشگاه به این قسمت که می‌رسد، قصه طیب حاج رضایی را برای بازدیدکنندگان که بیشتر از نسل جوان و نوجوان هستند بازگو می‌کند و می‌گوید: شهید طیب حاج رضایی از لوطیان دوران پهلوی بود که ارادت خاصی به اهل بیت(ع) به ویژه سیدالشهدا(ع) داشت. طیب با اینکه فردی لوطی و از طرفداران رژیم پهلوی بود به خاطر رعایت ادب در برابر سیدالشهدا(ع) و به راه انداختن دسته‌های عزا در ماه‌های محرم و صفر و دست کشیدن از کارهای خلاف در این دو ماه به احترام ایام عزاداری امام حسین(ع) دچار تحول روحی شد و سرانجام به جرم طرفداری از امام خمینی(ره) توسط رژیم پهلوی تیرباران شد و در زمره شهدای انقلاب قرار گرفت. رسیدن به این سعادت بزرگ به خاطر رعایت ادب در برابر سیدالشهدا(ع) برای طیب حاج رضایی رقم خورد.
 
ادب در آینه شعر فارسی
قدم به بخش بعدی نمایشگاه «ادب به رسم قرآن» که می‌گذاریم قسمت‌هایی از شعر شاعر نام‌آشنای فارسی‌زبان سعدی شیرین سخن در باب ادب با خطی زیبا به نگارش درآمده است: «با ادب باش که تکلیف جوانان ادب است، فرق مابین بنی‌آدم و حیوان ادب است، راحتِ روح زنان زینت مردان ادب است، باادب باش که سرمایه خوبان ادب است، آیه آیه همه جا سوره قرآن ادب است باادب باش که اندر همه جا یابی راه، همچو یوسف به سرتخت برآیی زچاه». در این شعر زیبا سعدیِ شیرین سخن مردم را به رعایت ادب توصیه و از آن به عنوان سرمایه خوبان یاد می‌کند.

 اهمیت رعایت ادب در خانواده
در این نمایشگاه در باب رعایت ادب در محیط خانواده نیز به عنوان نمونه به رعایت ادب یوسف پیامبر(ع) در برابر پدر اشاره شده است.
در این بخش راهنما داستان حضرت یوسف(ع) را برای مخاطبان بازگو می‌کند که حضرت یوسف(ع) با اینکه عزیز مصر شده بود ولی وقتی پدرش حضرت یعقوب(ع) از کنعان برای دیدن او به سرزمین مصر آمد، به روی تخت پادشاهی در انتظار پدر ننشست بلکه برای استقبال از پدر به بیرون شهر رفت و با نهایت احترام و ادب با پدر پیرش رفتار کرد. این داستان به ما می‌آموزد که در هر موقعیت شغلی و اجتماعی که هستیم باید نسبت به پدر و مادر با احترام و ادب رفتار کنیم.
داستان حضرت اسماعیل(ع) و فرمان‌برداری او از امر پدر دیگر نمونه قرآنی برای آموزش رعایت ادب در خانواده است که راهنما به آن اشاره می‌کند. وقتی حضرت ابراهیم(ع) درباره رؤیای خود با فرزندش اسماعیل(ع) و اینکه باید اقدام به ذبح او کند، صحبت کرد، حضرت اسماعیل(ع) برای اینکه پدر در انجام این کار مردد نشود و یا از پسرش خجالت نکشد، بدون هیچ چون و چرایی پذیرفت و حتی زودتر از پدر راهی قربانگاه شد. 
 
قرآن، همدلی، خانواده
بخش دوم نمایشگاه به کودکان و نوجوانان قرآنی اختصاص دارد. در این بخش، مفاهیم قرآنی همچون آشنایی با معصومین(ع)، آداب زیارت، آیات و روایات کاربردی و... با محوریت خانواده و همدلی در قالب بازی، سرگرمی، نمایش و قصه‌گویی و به صورت غیرمستقیم به مخاطبان آموزش داده می‌شود.
برگزاری بازی‌هایی با محتوای قصه‌های قرآنی، پیک نماز و زیارت، قاری شو، حافظان کوچک رضوی، نقاشی دیواری من، اسم من در قرآن با موضوع آشنایی با حیوانات، میوه‌ها، اشیا و اعضای بدن در قرآن، چه حرف‌های قشنگی، خانه‌ امن، نگاره‌ها، اوریگامی و کاردستی، نقاشی با اشکال هندسی که در پایان این بخش کودک و نوجوان قرآنی با توجه به کارت‌های امتیازی که دریافت کرده جایزه‌ای متبرک دریافت می‌کند.

غرفه مشاوره خانواده
غرفه پژوهش‌های قرآنی یکی دیگر از بخش‌های این نمایشگاه است که کارشناس قرآنی و مشاور خانواده حاضر در این قسمت به پرسش‌ها و دغدغه‌های زوج‌های جوان و والدین در زمینه روابط همسران، فرزندپروری، حجاب و عفاف، شبهه‌های دینی و دیگر موضوعات مبتلابه جامعه به زبان ساده و با استناد به آیات و روایات پاسخ می‌دهد. در این نمایشگاه همچنین نام‌نویسی طرح ملی آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن با عنوان «من قرآن را دوست دارم» ویژه علاقه‌مندان به فراگیری روخوانی و روان‌خوانی قرآن از سن 8سال به بالا نیز انجام می‌شود.
زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی می‌توانند در شب‌های نورانی ماه رمضان از ساعت 17 تا 22 با حضور در مدرسه خیرات‌خان واقع در بست نواب صفوی از این نمایشگاه قرآنی که به همت مرکز قرآن کریم دایر شده بازدید کنند و کودکان و نوجوانان نیز می‌توانند در جنگ قرآنی که ساعت 21 برگزار می‌شود شرکت کنند و علاوه بر بهره‌مندی از برنامه‌های شاد قرآنی، مفاهیم و آموزه‌های دینی همچون وضو، نماز، تیمم و دیگر احکام دینی را در قالب بازی، قصه و سرگرمی بیاموزند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه