بازارهای مالی در چشم‌انداز 1402

بررسی تأثیر تدابیر بانک مرکزی و دولت بر روند نرخ ارز، سکه و سهام

بازارهای مالی در چشم‌انداز 1402

در روزهای پایانی سال برای اینکه چشم‌انداز روشن‌تری از بازار به شما مخاطبان عزیز داده باشیم گفت‌وگویی را با محمدرضا فلفلانی، تحلیلگر بازارهای مالی درباره وضعیت بازارهای طلا، ارز و بورس ترتیب دادیم.


​​​​​​​در این مطلب در‌می‌یابید کدام بازارها ارزندگی بیشتری نسبت به سایرین داشته و کدام یک می‌تواند مأمن بهتری برای سرمایه شما باشد. 
آن‌طور که محمدرضا فلفلانی، تحلیلگر بازارهای مالی می‌گوید بازارها در مقاطع زمانی مختلف در خصوص سیاست‌هایی که نهادهای مدیریتی در حوزه تنظیم بازارها و مدیریت سرمایه‌های کشور در پیش می‌گیرند واکنش‌های متفاوتی از خودشان نشان می‌دهند. وی می‌افزاید: در یک بازه زمانی بازار واکنش جدی به آزاد شدن پول بلوکه شده در کره جنوبی نشان می‌داد اما طی زمان حساسیت بازار نسبت به این خبر از بین رفت. این موضوع در خصوص سایر اخبار و دیگر سیاست‌هایی که توسط نهادهای دولتی و حاکمیتی در پیش می‌گیرند نیز وجود دارد. در مجموع می‌توان گفت بازار همیشه آن‌طور که سیاست‌گذار انتظار دارد از خودش واکنش نشان نمی‌دهد، چراکه حافظه تاریخی مردم و عملکرد گذشته نهادهای قانون‌گذار و مجری در این حوزه فوق‌العاده با اهمیت است.
این تحلیلگر بازارهای مالی توضیح می‌دهد: درخصوص مدیریت بازار ارز به صورت مدل روسی و همچنین سامانه جدید «ناخدا» صحبت شد و نکته بسیار با اهمیت این بود که بازار آزاد واکنش جدی نسبت به رونمایی این سامانه از خودش نشان نداد. علت هم این بود که سامانه‌های قبلی از نظر بازار ناکارآمد ارزیابی می‌شدند، چراکه به اهدافی که از پیش تعیین شده بود دست پیدا نکردند. وقتی زمان می‌گذرد و علامت سؤال‌های فعالان اقتصادی نسبت به سازوکار بازار افزایش پیدا می‌کند و بدون پاسخ منطقی می‌ماند به مرور زمان اعتماد کاهش یافته و بازار دیگر نمی‌تواند واکنش جدی به سیاست‌گذار از خودش نشان دهد. بنابراین اینجا جایی است که سیاست‌گذار باید برگردد و عارضه‌یابی رفتار و سیاست‌های گذشته را با دقت انجام دهد.

پیش‌بینی بازار طلا و ارز با دو فرض
وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط اقتصاد کلان کشور باید برای پیش‌بینی بازارهای طلا، ارز و بورس یک‌سری مفروضاتی را در نظر بگیریم و همچنین بازار بیشترین وزن را به اخبار مرتبط با توافق می‌دهد فرض اول مبنی بر توافقی هرچند محدود با غرب و فرض دوم بر شکل نگرفتن چنین توافقی استوار است. در این دو فرض ما باید ببینیم چه اتفاق‌هایی برای بازارها رقم می‌خورد. وی توضیح می‌دهد: اگر فرض کنیم توافقی اتفاق بیفتد، انتظارات تورمی کاهش پیدا می‌کند پس قیمت ارز در یک نرخی به تعادل می‌رسد. اینکه این نرخ چه عددی می‌تواند باشد بی‌شک در بازه زمانی مختلف متفاوت است. طبق محاسباتی که انجام دادم نرخ تعادلی ارز حوالی 49 هزارتومان است. اگر مذاکره موفقیت‌آمیز باشد و توافقی حاصل شود به نظر می‌رسد بازار حتی شاید بتواند اعداد زیر این نرخ تعادلی را ببیند و به مرور برگردد و در همین محدوده‌ها نوسان داشته باشد.

کاهش معنادار نرخ طلا و رشد بورس
فلفلانی با یادآوری اینکه در صورت توافق یک‌سری از تنش‌های فکری سرمایه‌گذاران کاهش می‌یابد، می‌افزاید: ریسک‌های ناشی از بحران‌های نظامی و سیاسی از دید سرمایه‌گذار در صورت توافق به شکل با اهمیتی کاهش پیدا می‌کند، از طرف دیگر می‌دانید که بازار طلا همبستگی زیادی با بازار ارز دارد، همچنین طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری امن در صورتی که ریسک تنش‌های سیاسی به طور با اهمیتی کاهش پیدا کند، احتمالاً یک کاهش قابل ملاحظه را همزمان با کاهش ارز تجربه کند.
وی می‌افزاید: در طرف دیگر بازار سهام را داریم که متأسفانه با افزایش نرخ دلار حرکت جدی انجام نداد و با وجود اینکه رشد داشت، اما این رشد بسیار محدود بود و تنها شاید توانسته باشد بخشی از این زیان یکی دو ساله اخیر سرمایه‌گذاران را جبران کند. بنابراین در صورتی که سایه ناامنی‌ها برداشته شود و انتظارات تورمی کاهش پیدا کند، به نظر می‌رسد جذاب‌ترین بازار، بازار بورس خواهد بود و احتمال افزایش قیمت در بازار سهام بسیار بالاتر خواهد بود.

تأثیر انتظارات تورمی بر طلا و ارز
این تحلیلگر مالی توضیح می‌دهد: در فرض دوم که عدم توافق بود، این احتمال وجود دارد که نرخ ارز با توجه به افزایش انتظارات تورمی و افزایش ریسک مربوط به تنش‌های سیاسی همچنان به روند افزایشی خودش ادامه دهد ولی قاعدتاً این افزایش از یک حدی به بالا به یک حباب مثبت تبدیل می‌شود. اینکه آن حباب مثبت تخلیه می‌شود یا خیر، کاملاً بستگی به انتظارات تورمی در بازار دارد. اگر انتظارات تورمی در سطح بالایی باقی بماند نرخ ارز و همچنین قیمت طلا این حباب مثبت را حفظ خواهد کرد، ولی به محض اینکه به هر بهانه‌ای انتظارات تورمی کاهش یابد، آن حباب از بین خواهد رفت یا اینکه زمان بگذرد و نرخ تعادلی ارز به مرور بالا بیاید و آن حباب پر شده و درنهایت از بین برود.

رشد ادامه‌دار بازار سرمایه تا 1402
وی تأکید می‌کند: این نکته بسیار مهم است که در همین شرایط، باز هم بازار سهام برای سرمایه‌گذاری ارزندگی دارد. منتها به دلیل وجود ریسک‌هایی در حوزه تنش‌های سیاسی و نظامی، قاعدتاً سرمایه کمتری به سمت بازار سهام حرکت خواهد کرد.
وی می‌گوید: اما افزایش نرخ دلار و بالطبع افزایش نرخ محصولات شرکت‌های بورسی و افزایش روند درآمدی آن‌ها به طور کلی می‌تواند روال سودآوری این شرکت‌ها را بهبود بخشد و این موضوع در ادامه می‌تواند منجر به افزایش قیمت سهام نیز شود. اما این نکته حائز اهمیت است که در بازار سهام فقط ارزندگی سهام شرکت‌ها حائز اهمیت نیست.
وی تأکید می‌کند: باید در کنار این ارزندگی، فاکتور اعتماد به بازار و نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه بازار بورس دوباره تقویت شود. اگر این اعتماد تقویت و با بهبود روند سودآوری شرکت‌ها توأم شود این احتمال وجود دارد که باز هم بازار سهام در حالتی که توافقی هم اتفاق نیفتاده است، بتواند از سایر بازارها پیشی بگیرد، چراکه تا امروز این بازار به شکل با اهمیتی از سایر بازارها عقب مانده است. به نظر می‌رسد این عقب ماندگی هم فقط ناشی از فقدان اعتماد است. به محض اینکه این اعتماد برگردد چه در صورت توافق و چه در صورت عدم توافق بازار می‌تواند یک رشد مطلوبی را تجربه کند. این رشد احتمالاً می‌تواند دست‌کم تا تابستان 1402 نیز ادامه‌دار باشد.

خبرنگار: زهرا طوسی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه