تنفس مصنوعی به رژیم صهیونیستی

تحلیل سفر غیرمنتظره دو مقام آمریکایی به خاورمیانه

تنفس مصنوعی به رژیم صهیونیستی

روز شنبه رئیس ستاد مشترک نیروهای ارتش آمریکا که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده بود، در سفری غیرمنتظره و همراه با نقض قوانین بین‌المللی بدون کسب مجوز از دولت قانونی دمشق، وارد کشور سوریه شد.


ژنرال «مارک میلی» که به بهانه دیدار با نیروهای اشغالگر این کشور به شرق سوریه رفته، با طرح ادعایی به خبرنگاران همراه خود گفت بر این باور است نیروهای آمریکایی و شرکای کُرد در شکست پایدار گروه داعش درحال پیشرفت هستند.حضور میلی در خاورمیانه در حالی اتفاق می‌افتد که روز گذشته «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا، در چارچوب یک سفر دوره‌ای چند روزه به منطقه غرب آسیا، عازم اردن شد. پایگاه خبری «المانیتور» در خصوص جزئیات این سفر نوشت: آستین پس از دیدار با مقامات اردن عازم مصر خواهد شد و در پایان سفر، به فلسطین اشغالی خواهد رفت و تا روز پنجشنبه در منطقه حضور خواهد داشت.گزارش‌ها هدف آستین از این سفر را رفع شبهه رهبران خاورمیانه از میزان تعهد بایدن به نیازهای امنیتی منطقه، پس از افزایش نظارت بر فروش اسلحه و کاهش حضور نظامی آمریکا در افغانستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس عنوان کردند.

افزایش تنش‌ها در اسرائیل، نظامیان آمریکا را به منطقه کشاند
«مصیب نعیمی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با قدس درباره اهداف سفر مارک میلی به منطقه گفت: آمریکایی‌ها در برهه کنونی به واسطه بالاگرفتن تقابل غرب و روسیه در اوکراین و از طرفی پیمان امنیتی بین روسیه و سوریه دچار سردرگمی در قبال منطقه هستند. از طرفی ناکارآمدی نیروهای آمریکایی مأمور در سوریه که به واسطه افت شدید روحی ناشی از بلاتکلیفی و دوری از کشورشان خواستار بازگشت هستند و برخی دست به خودکشی زده‌اند به سردرگمی آمریکایی‌ها در کیفیت مدیریت بحران خودساخته در سوریه افزوده است.
نعیمی بحران کنونی که دولت نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی با آن دست به گریبان است را عامل دیگر سفر رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به منطقه دانست و تصریح کرد: افزایش تشنج کنونی بین جناح‌های تندرو و میانه‌رو در رژیم صهیونیستی تا حدی بالاگرفته که امنیت این رژیم را هدف قرار داده و از طرفی جنایت‌های اخیر در کرانه باختری و کشتاری که صهیونیست‌ها انجام داده‌اند دست به دست هم داده و بهانه‌ای برای حضور مقامات نظامی آمریکا از جمله مارک میلی و لوید آستین در منطقه فراهم کرده است.

سفری با جنبه روانی و تقویت روحیه
 کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه اساساً حضور آمریکایی‌ها در شمال سوریه به دلیل نجات دادن رژیم صهیونیستی در منطقه از برخی تنگناها بود، تصریح کرد: کشیده شدن پای آمریکایی‌ها به منطقه تنها به دلیل ایجاد رعب و وحشت و حمایت از اسرائیل در منطقه و خطراتی که ممکن بود شرایط بحرانی سوریه برای اسرائیل ایجاد کند صورت گرفت. البته نباید تغییر رویه دولت ترکیه که به واسطه زمین‌لرزه اخیر و کارزار انتخاباتی پیش‌رو در قبال نیروهای تحت حمایتش و آوارگان سوری در پیش گرفته را هم در تحلیل سفر مقامات نظامی آمریکایی به سوریه نادیده بگیریم. با توجه به احتمال تغییر در آرایش نیروهای مورد حمایت ترکیه در شمال سوریه، آمریکایی‌ها به دنبال سناریویی هستند که این تغییرات و روند جدیدی را که در حال شکل گرفتن است به نفع خود مدیریت کنند.
نعیمی با تأکید بر اینکه حضور آمریکایی‌ها در منطقه اقدام خاصی در پی نخواهد داشت، اذعان کرد: اگر قرار بود آمریکایی‌ها تغییری در منطقه ایجاد کنند پیشتر، این تغییرات توسط نیروهای مستقر در منطقه صورت می‌گرفت؛ بنابراین این دست سفرها به‌خصوص سفر به شمال سوریه و بازدید از نیروهای مستقر در سوریه فقط جنبه روانی و تقویت روحیه دارد و نباید بیش از آن انتظار تغییر و تحول خاصی داشته باشیم.

آمریکایی‌ها دیر یا زود از سوریه می‌روند
این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره احتمال فعال شدن دوباره داعش از سوی آمریکایی‌ها نیز گفت: البته باید توجه داشته باشیم که خطر داعش از آغاز بحران تا همین امروز همواره وجود داشته، اما در حال حاضر خطر اصلی محسوب نمی‌شود؛ درواقع خطر اصلی ناشی از درگیری و اختلاف بین کسانی است که بحران سوریه را ایجاد کردند و امروز به فکر نجات خودشان از این بحران هستند. از نظر همه کارشناسان آمریکایی ادامه روند حمایتی از نیروی تروریستی مثل داعش برای حصول نتیجه مثل یک سم مهلک خواهد بود.
نعیمی در ادامه با اشاره به تغییر روند و رویکرد کشورهای عربی در قبال دولت سوریه تصریح کرد: قطعاً مقاومت دولت اسد در برابر بحرانی که بیش از 11سال کشورش را فراگرفته بود کشورهای عربی را وادار به تغییر رویه کرد و بازیگرانی که تا پیش از این در زمین آمریکا بازی می‌کردند امروز با دستاویز قرار دادن بحران ناشی از زلزله، اقداماتی را برای برقراری ارتباط دوباره با سوریه در پیش گرفتند. کشورهای حاضر در سفر هیئت اتحادیه پارلمان‌های عربی به سوریه که در محور آمریکا قرار داشتند و در سال‌های گذشته دربرابر سوریه با بی‌انصافی برخورد کردند حالا می‌خواهند شرایط را به پیش از بحران سوریه بازگردانند.
وی با اشاره به اینکه سوریه با تجربه‌ای که در بحران داخلی اخیر کسب کرده دوست و دشمن خود را به خوبی شناخته، درباره آینده حضور نیروهای آمریکایی در شمال سوریه گفت: وضعیت کنونی آمریکایی‌ها در شمال سوریه وضعیت پایداری محسوب نمی‌شود و با تغییراتی که در وضعیت کنونی سوریه در حال شکل گرفتن است از جمله بازگشت آوارگان و تغییر رویکرد ترکیه در قبال سوریه باید دیر یا زود از سرزمین‌های سوریه خارج شود و اداره امور را به دولت سوریه واگذار کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه