فرصتی برای بازگشت به گیشه پررونق

نگاهی به اما و اگرهای اکران‌های نوروزی

فرصتی برای بازگشت به گیشه پررونق

با نزدیک شدن به ایام نوروز، به یکی از پرچالش‌ترین دوران سینما نزدیک می‌شویم. دورانی که در سال‌های گذشته همیشه یکی از مهم‌ترین بازه‌های زمانی نمایش فیلم‌های منتخب و پرمخاطب بوده و صاحبان آثار و سینماداران برای نمایش فیلم‌های موردنظرشان گوی سبقت را از یکدیگر می‌ربودند.


​​​​​​​اما حالا نه خبری از آن رقابت‌های تنگاتنگ برای اکران فیلم‌های مختلف است و نه صاحبان آثار چندان رغبتی به وارد شدن به گود اکران نوروزی دارند. در کنار همه این‌ها زمزمه‌هایی که از افزایش قیمت بلیت در سال جدید شنیده می‌شود نیز به نگرانی‌ها در ریزش گسترده مخاطبان دامن زده است. در حالی که پس از برنامه‌ریزی‌های فراوان و اجرای طرح‌هایی همچون بلیت شناور که سینماهای حوزه هنری متولی آن بود و تأثیر قابل توجهی در افزایش مخاطب داشت، اما این روزها چالش‌های سینما بیش از پیش شده و به‌هم خوردن توازن عرضه و تقاضا این صنعت را در سراشیبی ورشکستگی قرار داده است. 

فرصتی برای سنجش مخاطب برای بازگشت به سینما
با این حال نمی‌توان از فرصتی که اکران نوروزی پیش‌روی سینما و مخاطبان قرار می‌دهد چشم‌پوشی کرد، چراکه امکان سنجش رفتار مخاطب تغییریافته طی ماه‌های اخیر را در مواجهه با سینما رفتن و تماشای فیلم‌های جدید در اکران سرنوشت‌ساز نوروز فراهم می‌کند و می‌توان برای ایام باقیمانده سال با ذائقه‌سنجی دقیق مخاطب، چینش گیشه را مهندسی کرد. 
باتوجه به اینکه سبد اکران نوروزی هنوز بسته نشده، در ادامه به فیلم‌هایی که در قیاس با سایر آثار می‌توانند ظرفیت بیشتری در جذب مخاطب داشته باشند اشاره خواهیم کرد و در ابتدا سراغ فیلم‌های چهل‌ویکمین جشنواره فجر می‌رویم که وعده اکران 1402 را از پیش دریافت کرده‌اند و طبق قاعده، هرساله سهم قابل توجهی از اکران‌های نوروزی و تابستان متعلق به آثار نمایش درآمده در جشنواره فجر است. 

جای خالی فیلم محبوب تماشاگران
با حذف سیمرغ مردمی، عملاً دو سالی است که فیلم محبوب مخاطبان از معادله اکران کنار گذاشته و باید با صرف‌نظر از این گزینه، به آثاری که شانس بیشتری در سبد نوروزی دارند اشاره کنیم. در یک نگاه کلی نمی‌توان از مجموع 24فیلم به نمایش درآمده در جشنواره چهل‌ویکم انتظار رکوردشکنی داشت و بعید است بتوانند رقم فروششان را به فیلم‌های پرفروشی که این روزها روی پرده هستند هم نزدیک کنند. اما مخاطب‌پسندترین این تولیدات شامل کدام یک از عناوین خواهد شد؟ از مجموع این آثار «کت چرمی»، «یادگار جنوب»، «سینما متروپل»، «اتاقک گلی»، «غریب» و «بچه زرنگ» از شاخص‌ترین فیلم‌هایی هستند که می‌توانند در ایام نوروز رنگ و لعابی به گیشه بدهند و مردم را به سینما رفتن ترغیب کنند. 

آیا ستاره‌ها می‌توانند گیشه را گرم کنند؟
«کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی که در 9 بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود با بازی جواد عزتی، صابر ابر، پانته‌آ پناهی‌ها، رؤیا تیموریان و سارا حاتمی می‌تواند یکی از گزینه‌های جدی اکران نوروزی باشد. با توجه به اینکه این روزها بیلبوردهای این فیلم در سطح شهر دیده هم می‌شود بعید نیست سازندگان آن برای پروانه نمایش فیلم اقدام کرده باشند و شاهد رونمایی آن در نوروز 1402 باشیم. فیلمی که به دلیل حضور بازیگران سرشناسی همچون جواد عزتی و روایت داستانی ملتهب، می‌تواند در جذب مخاطب موفق باشد.
اما یکی از فیلم‌هایی که بی‌چون و چرا و به سرعت سر از باشگاه میلیاردی‌ها درخواهد آورد «بچه زرنگ» به تهیه‌کنندگی حامد جعفری است؛ انیمیشنی جذاب و خوش‌ساخت که توجه به محیط زیست را دستمایه داستان خود قرار داده و سرشار از المان‌های بومی است که خانواده ایرانی را تعریف می‌کند. با صدور پروانه نمایش این فیلم در روزهای گذشته می‌توان آن را گزینه مناسبی برای سبد اکران نوروزی در نظر گرفت.

شانس فیلم‌های دفاع مقدسی در گیشه نوروزی
اما «اتاقک گلی» ساخته محمد عسگری و نامزد 13سیمرغ فجر، داستانی عاشقانه را در دل جنگی بی‌امان طی عملیات مرصاد به تصویر می‌کشد. این فیلم به دلیل پرداخت لطیف و عاشقانه‌اش و به واسطه بازی درخشان بازیگرش تورج الوند به مذاق مخاطبان خوش خواهد آمد و می‌تواند در چینش اکران نوروزی یک گزینه جدی باشد. این درحالی است که «اتاقک گلی» جایزه ویژه هیئت داوران، جایزه شهردار تهران و سیمرغ بهترین فیلم اول را از آن خود کرده و همین امتیازات، او را در صدر انتخاب‌ها در اکران نوروزی قرار می‌دهد.
«سینما متروپل» ساخته محمدعلی باشه آهنگر با نامزدی در ۱۳رشته، دارای بیشترین تعداد نامزدی در این دوره از جشنواره فیلم فجر بود که توانست در سه رشته بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین فیلم‌برداری جایزه سیمرغ بلورین را از آن خود کند. این فیلم که ادای دینی به فیلم‌های شاخص و قدیمی در بحبوحه جنگ و راه‌اندازی سینمامتروپل است برای سینمادوستان جذاب خواهد بود. 
 اما فیلم «غریب» ساخته محمدحسین لطیفی که سازندگانش امید بسیاری به آن در فتح گیشه دارند، برشی از زندگی و رشادت‌های شهید بروجردی را به تصویر می‌کشد که به دلیل ریتم و ضرباهنگش می‌تواند جایگاهی برای خودش در گیشه دست و پا کند. 
در نهایت «یادگار جنوب» با صفی از ستاره‌های سینما، ویترین مقبولی برای گیشه و اکران نوروزی دارد و می‌توان روی فروش خوب آن حساب ویژه‌ای باز کرد. به‌ویژه که تجربیات پیشین پدرام پورامیری و حسین دوماری در ساخت فیلم «جاندار» و نگارش فیلم‌نامه «یاغی» و «شنای پروانه» مخاطبان را به تماشای اثر تازه این دو فیلمساز جوان مشتاق می‌کند. 

آیا سبد اکران نوروزی جذاب و متنوع بسته خواهد شد؟
 در آخر باید به «خط استوا» به عنوان تنها فیلم نوروزی اشاره کرد که از سوم اسفندماه روی پرده رفت و از ابتدا هم جزو گزینه‌های نوروزی «خانه فیلم» بود اما بنا به نیاز مخاطب، اکرانش را زودتر از موعد کلید زد. حالا با تداوم نمایش فیلم‌هایی همچون «بخارست»، «چپ راست» و سایر آثاری که مشروط به فروش قابل قبول در گیشه می‌مانند، انتخاب فیلم‌هایی که به عنوان دیگر گزینه‌های احتمالی مطرح می‌شوند این امکان را ایجاد می‌کنند که ترکیب متنوع و قابل قبولی روانه سبد اکران نوروزی شود. این در حالی است که کمدی «ویلای ساحلی» به کارگردانی کیانوش عیاری با بازی رضا عطاران و پژمان جمشیدی نیز از گزینه‌های مطرح شده‌ای است که می‌تواند شرایط مطلوبی را در گیشه فراهم کند.

خبرنگار: صبا کریمی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه