3 پیام مهم نشست جی 20

3 پیام مهم نشست جی 20

مهدی خالدی


​​​​​​​نشست دو روزه وزرای امور خارجه گروه جی ۲۰ (20 اقتصاد بزرگ دنیا)، پنجشنبه در پایتخت هند پایان یافت. جنگ اوکراین به‌شدت بر اجلاس دهلی نو سایه انداخته و اختلاف میان روسیه و چین با آمریکا و متحدانش به گونه ای بود که در نهایت هیچ بیانیه مشترکی صادر نشد، بلکه فقط یک کاغذ نتیجه‌گیری مذاکرات اعلام شد. این نشست اما از چند نظر حائز اهمیت بود.
1.بازی دوگانه واشنگتن میان جنگ و صلح: با وجود اختلافات مشهود، جی 20 فرصتی شد تا وزرای خارجه آمریکا و روسیه در حاشیه نشست برای نخستین بار از آغاز جنگ اوکراین دیدار رودررو و گفت‌وگوی کوتاه 10 دقیقه‌ای داشته باشند. این اتفاق در حالی رخ داد که به‌تازگی اخباری از دستور غرب به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین برای آمادگی آغاز مذاکره با مسکو به گوش می‌رسید. اما ژست صلح‌طلبی و ارسال سیگنال مثبت به مسکو – دیدار بلینکن با لاوروف و پیشنهاد بررسی مذاکره به زلنسکی - تنها یک جنبه داستان است. واشنگتن همزمان به‌شدت در حال ارسال تسلیحات جنگی به اوکراین است. به نظر می‌رسد بازی دوگانه واشنگتن میان جنگ و صلح تنها برای نمایش چهره دیپلماتیک جهانی از خود است وگرنه روندهای جاری از تمایل کاخ سفید به ادامه نبرد در اوکراین حکایت دارد.
2. ناکامی در اجماع سازی ضدروسی: آمریکا و متحدان اروپایی از جی 20 و به‌ویژه هند به‌عنوان کشور میزبان خواسته بودند به فشار بر مسکو برای پایان دادن به جنگ ادامه دهند. حتی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا سلسله دیدارهایی را با وزرای خارجه هند، ترکیه و برزیل به این منظور داشت. با وجود این در به تصویب رساندن بیانیه ضدروسی ناکام ماند. واشنگتن اما در نهایت شویی موسوم به «گروه چهارجانبه» را در حاشیه اجلاس جی 20 تدارک دید که با فشارهای سیاسی و دیپلماتیک آمریکا، با صدور بیانیه‌ای علیه روسیه همراه شد. 
3. راه میانه هند: باوجود تلاش غرب برای کشاندن هند به جبهه ضدروسی اما این نیت محقق نشده است. در ماه مارس گذشته، دهلی نو به پالایشگاه‌های خود اجازه داد حدود ۱۳ میلیون بشکه نفت از روسیه خریداری کنند. با این اقدامات، روسیه از صادرکننده رده سوم نفت به هند (پس از عراق و عربستان) به رتبه اول صعود کرد. این رقم تقریباً دو برابر بیشتر از کل واردات نفت هند از روسیه در سال ۲۰۲۱ بوده است. هند همچنان مذاکراتی با مسکو در زمینه دلارزدایی از مناسبات داشته، مسئله ای که می تواند به رهایی پوتین از فشار تحریم‌های غرب کمک کند. سخنان نارندا مودی، نخست وزیر هند در افتتاحیه نشست مذکور بیانگر ادامه این مسیر بی طرفی و میانه دهلی نو است. وی بدون نام بردن از بحران اوکراین خطاب به رهبران حاضر یادآور شد: ما نباید اجازه دهیم مسائلی که نمی‌توانیم آن‌ها را حل کنیم، مانع همکاری جهانی برای مسائلی که قادر به حل آن‌ها هستیم، شوند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه