خشم فزاینده علیه استعمارگر در قاره سیاه

استقبال آفریقا از رئیس جمهور فرانسه با شعار« او قاتل است»

خشم فزاینده علیه استعمارگر در قاره سیاه

در حالی که اعتراضات در کشورهای غربی و مرکزی و عمدتاً فرانسوی زبان آفریقا نسبت به اقدامات فرانسه افزایش یافته، امانوئل مکرون با به راه انداختن تور مسافرتی به چهار کشور قاره سیاه، تلاش دارد برای تلطیف و کم کردن احساسات علیه پیشینه سیاه استعماری کشورش چاره ای بجوید.


​​​​​​​رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه سفر دوره‌ای چهار روزه خود به کشور‌های آفریقای مرکزی را با سفر به لیبروویل (به معنی آزادشهر) در پایتخت گابن آغاز کرد. وی سپس راهی آنگولا، مالی و جمهوری دموکراتیک کنگو می‌شود. این هجدهمین سفر او به‌عنوان رئیس جمهور فرانسه به آفریقاست.
همزمان، مردم در جمهوری دموکراتیک کنگو در اعتراض به برنامه سفر مکرون به کشورشان به خیابان‌ها آمده و با برافراشتن پرچم‌های روسیه مقابل سفارت فرانسه در کینشاسا پایتخت این کشور تجمع کردند. بنا به گزارش‌های رسانه‌ای، آن‌ها شعار «مکرون قاتل است» را سر می‌دادند. همزمان دیوارهای سفارت فرانسه در کینشاسا نیز مملو از شعارنویسی‌هایی علیه سیاست‌های این کشور در آفریقا شد.
دوشنبه هفته گذشته و دو روز پیش از آغاز سفر به آفریقا، مکرون در پاریس راهبرد آفریقایی خود را برای چهار سال آینده ارائه کرد. وی با توجه به خصومت فزاینده علیه فرانسه، در حیاط خلوت سابقش در غرب آفریقا، خواستار روابطی جدید، متعادل، متقابل و مسئولانه با این قاره شد. مکرون همچنین از کاهش حضور نظامی فرانسه خبر داد که به مدت 10 سال بر مبارزه با جهادگرایی در ساحل متمرکز بود، اما از نگاه جوانان مشتاق استقلال جدید به مظهر میراث استعماری تبدیل شد. رئیس جمهور فرانسه پس از سخنرانی خود در واگادوگو در نوامبر ۲۰۱۷، با حمایت از یک حالت فروتنی گفت آفریقا یک میدان تاخت و تاز از پیش تعیین شده و حیاط خلوت فرانسه نیست. مکرون چنین اظهاراتی را در جمع جامعه فرانسوی حاضر در گابن نیز بر زبان راند و با بیان اینکه عصر فرانکفریک (نفوذ فرانسه در آفریقا) به پایان رسیده است، مدعی شد این کشور دیگر نیات استعماری نسبت به کشورهای آفریقایی ندارد!
این اظهارات در حالی است که تحت گسترش احساسات ضدفرانسوی، از اوت ۲۰۲۲ ارتش فرانسه از مالی و بورکینافاسو رانده شده است. ارتش فرانسه همچنین در ماه دسامبر جمهوری آفریقای مرکزی را ترک کرد. این کشورها مناطقی است که به طور تاریخی در حوزه نفوذ فرانسه قرار داشته است. پس از این اتفاق شهروندان مالی و کنگو با برگزاری تجمعات و در دست داشتن پرچم روسیه خواستار گسترش مناسبات با این کشور شده بودند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه