اقدام تلافی‌جویانه یا حادثه طبیعی؟

نگاهی به ابهامات موجود درباره خروج زنجیره‌ای قطارها از ریل در آمریکا

اقدام تلافی‌جویانه یا حادثه طبیعی؟

افزایش حوادث ریلی در ایالات متحده در ماه‌های اخیر که منتج به خروج زنجیره‌ای چندین قطار از خط شده به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره غیرمعمول بودن اتفاقات دامن زده است.


​​​​​​​هرچند براساس گزارش‌ها حوادث ریلی در آمریکا آمار بالایی را به خود اختصاص می‌دهد، اما خروج قطارهای حامل مواد شیمیایی می‌تواند در نوع خود ابهام آمیز باشد.
تنها چند هفته پس از خروج یک قطار باری شرکت ترابری ریلی «نورفولک ساترن» از ریل در ایالت اوهایو، قطار دیگری در ایالت کارولنیای شمالی دچار حادثه شد. به نظر می‌رسد وسعت حادثه اخیر نسبت به حوادث پیشین کمتر بوده و به گفته سخنگوی شرکت نورفولک، تنها یک واگن از ۱۳۲ واگن از ریل خارج شده است. در حادثه اوهایو که سوم فوریه (14 بهمن) رخ داد، ۳۸ واگن شامل ۱۱ واگن حامل مواد شیمیایی خطرناک، از ریل خارج شد و به آلوده شدن منطقه انجامید، به طوری که پاک‌سازی منطقه همچنان ادامه دارد و باوجود تأکید مقامات محلی و فدرال مبنی بر بی‌خطر بودن هوا و آب منطقه برای ساکنان اما بر اساس گزارش‌ها برخی از ساکنان محلی پس از حادثه دچار مسمومیت شده‌اند. اداره منابع طبیعی اوهایو نیز اوایل این هفته اعلام کرد دست‌کم ۴۵ هزار رأس حیوان شامل تمام گونه‌های آبزی، در شعاع پنج کیلومتری حادثه، کشته شده‌اند. در آخرین مورد هم پنجشنبه گذشته یک قطار باری دیگر که حامل سوخت پروپان بود در نزدیکی شهر «برادنتون» ایالت فلوریدا از ریل خارج شد.

حوادث ریلی در آمریکا چقدر رایج است؟ 
داده‌ها نشان می‌دهند خروج قطار از ریل در ایالات متحده بیش از هزار مورد در سال اتفاق می‌افتد. براساس گزارش اداره راه آهن فدرال(اف‌آر‌ای ) در سال 2022، هزارو44 مورد خروج قطار از ریل رخ داده که شکستگی یا معیوب بودن راه آهن یکی از شایع‌ترین علل این حوادث بوده است. خط‌های متقاطع معیوب یا مفقود سبب 6/5 درصد خروج از ریل در سال 2022 شد و آن را به تنها عامل اصلی خروج از ریل تبدیل کرد؛ سرعت بیش از حد، وجود برخی موانع مانند برف، یخ یا گِل و نقاط سوئیچ معیوب از دیگر علل اصلی خروج از ریل بودند.

خروج قطارها چرا بااهمیت شده است؟
ابهامات درباره اهمیت حوادث ریلی اخیر اما از آنجایی شکل گرفت که دونالد ترامپ جونیور، پسر ارشد رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، مدعی شد روسیه می‌تواند مسئول خروج قطارهای اخیر از ریل در ایالات متحده باشد و این حوادث را به تخریب خطوط لوله گاز نورد استریم مرتبط دانست. 
به گزارش نیوزویک او در پستی توییتری نوشت: ما در هفته گذشته هر روز و هر روز با واژگون شدن قطار مواجه بودیم، آن‌هم درست پس از آنکه گزارشی در مورد احتمال دست داشتن ما(آمریکا) در انفجار خط لوله نورداستریم 2 روسیه منتشر شد و هنوز حتی یک خبرنگار نپرسیده است آیا این اقدام تلافی‌جویانه‌ای علیه ماست؟ من امیدوارم این‌طور نباشد، اما آیا کسی به تصادفی بودن این حوادث اعتقاد دارد؟ باوجود مطرح کردن این پرسش‌ها، ترامپ پسر هیچ مدرکی برای اثبات ادعای خود مبنی بر اینکه خروج از ریل اخیر نوعی اقدام تلافی‌جویانه از سوی روسیه بوده است، ارائه نکرد. درواقع اشاره او به متن منتشر شده از طرف «سیمور هرش» روزنامه نگار سرشناس بود که در آن به نقل از یک منبع ناشناس، غواصان نیروی دریایی ایالات متحده را مسئول مین‌گذاری و تخریب خطوط لوله در ماه سپتامبر به دستور جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا قلمداد کرده بود.
به گزارش واشنگتن پست، باوجود انتشار گسترده ادعای سیمون هرش و توییت‌های ترامپ پسر، «آدرین واتسون»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در 8 فوریه این ادعاها را «کاملاً دروغ و تخیلی کامل» خواند و هیئت ملی ایمنی حمل و نقل آمریکا(ان‌تی‌اس‌بی) در گزارشی اعلام کرده است نقص یک محور علت خروج از ریل قطار حامل مواد شیمیایی  بوده است. 

ادعایی که پای روسیه را به ماجرا باز کرد
ماجرا به همین جا ختم نشد و با بازشدن پای روسیه به ماجرای خروج قطارهای حامل مواد شیمیایی از ریل، سفارت روسیه در ایالات متحده با استناد به پست منتشر شده از سوی هرش، از دولت آمریکا خواست ثابت کند مسئول آسیب به خطوط لوله انتقال گاز طبیعی دریایی روسیه در دریای بالتیک موسوم به نورد استریم نیست. براساس گزارش نیویورک‌تایمز مقامات ایالات متحده به شدت این موضوع را که آمریکا مسئول تخریب خطوط لوله گاز طبیعی نورد استریم 1 و نورد استریم 2 که برای انتقال گاز از روسیه به اروپای غربی طراحی شده بودند، رد کرده‌اند.
 لازم به ذکر است هر دو خط لوله نورد استریم در ماه سپتامبر در انفجارهایی که سبب نشتی به دریای بالتیک شد، آسیب دید. هیچ یک از خطوط لوله در آن زمان عملیاتی نشد. نورداستریم 2 هرگز به بهره برداری نرسید؛ زیرا دولت آلمان موافقت کرد این پروژه را در 22 فوریه سال گذشته، دو روز پیش از حمله به اوکراین و پس از هفته ها گمانه‌زنی مبنی بر حمله روسیه به همسایه خود، متوقف کند. اما اکنون و در حالی که بازار اتهام‌زنی به مسکو در مورد حوادث ریلی آمریکا داغ شده، سخن گفتن از این موضوع کمی سخت است که اتفاقات اخیر محصول بی‌تدبیری مقامات آمریکایی در توسعه و نوسازی زیرساخت‌های ریلی که به چنین حوادثی دامن زده یا انتقام‌جویی کشور خارجی که از مداخلات جهانی یانکی‌ها به ستوه آمده. 

خبرنگار: سید احمد موسوی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه