اجازه نمی‌دهیم فدراسیون فوتبال با منافع ملی بازی کند

دبیرکل کمیته ملی المپیک در گفت‌وگوی اختصاصی با قدس:

اجازه نمی‌دهیم فدراسیون فوتبال با منافع ملی بازی کند

تداوم بلاتکلیفی تیم فوتبال المپیک ایران سبب اعتراض چندین باره مسئولان کمیته ملی المپیک شده تا جایی که رئیس و دبیرکل کمیته ملی المپیک به دفعات نسبت به این موضوع واکنش انتقادی نشان دادند تا شاید مدیران فدراسیون تکلیف این تیم را روشن کنند.


​​​​​​​مناف هاشمی، دبیرکل کمیته ملی المپیک روند کنونی را کاملاً نگران‌کننده توصیف می‌کند و تأکید دارد اگر این رویه از سوی مدیران فدراسیون فوتبال ادامه پیدا کند، کاروان ایران در بازی‌های آسیایی همچنان از دستیابی به مدال ارزشمند طلای فوتبال محروم خواهد ماند و طلسم صعود به المپیک نخواهد شکست.حضور مناف هاشمی در مشهد بهانه‌ای شد تا با او درباره مسائل روز ورزش ایران به گفت‌وگو بپردازیم. 

تا چه زمانی سریال بلاتکلیفی تیم ملی فوتبال امید ادامه خواهد داشت؟
ما به موفقیت این تیم امیدواریم، شما هم امیدوار باشید، البته اگر دوستان صلاح بدانند و اجازه دهند این تیم تشکیل شود!

از گفتار شما پیداست از روند تصمیم‌گیری فدراسیون به هیچ وجه رضایت ندارید، دقیقاً همان طور که خسروی وفا به عنوان رئیس کمیته نسبت به این رویه اعتراض جدی داشت و خواستار تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر این تیم شد؟
آقای خسروی وفا به عنوان رئیس، من به عنوان دبیرکل به صراحت نظر خودمان را در این خصوص اعلام کردیم، آقای تاج هم به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال به طور کامل در جریان تصمیم گیری ما بودند اما تا به امروز نسبت به صدور حکم سرپرست معرفی شده از سوی ما هیچ اقدامی نکردند، حالا اینکه چرا این اتفاق رخ نداده مشخص نیست. 

این روزها مردم از این تعلل ها نگرانند. واقعاً برای فدراسیون فوتبال سرنوشت تیم المپیک هیچ اهمیتی ندارد؟
مردم ما انتظارات کاملاً درست و به جایی دارند، به همین خاطر خسروی وفا پس از جلسه کمیته اجرایی که هفته گذشته برگزار شد صراحتاً اعلام کرد ما هم نگران تیم المپیک هستیم. از نظر ما فدراسیون فوتبال باید هر چه سریع‌تر حکم سرپرستی آقای حبیب کاشانی را صادر کند، نمی‌دانم چرا این‎قدر این موضوع دچار تأخیر شده، مگر اینکه مخالفتی وجود دارد که حداقل تا به امروز هیچ کسی به آن اشاره نکرده است.

 با این روند طلسم راهیابی به بازی‌های المپیک شکسته خواهد شد؟ 
ما پس از ۴۴  سال اگر نتوانیم مقدمات صعود تیم المپیک را فراهم کنیم، باید به مدل تصمیم گیری خود شک کنیم، چون می توانستیم اما خودمان مانع آن شدیم، فدراسیون باید هر چه سریع‎تر و در اسرع وقت تکلیف خودش با این تیم را روشن کند.

در یک توصیف یک خطی پشت پرده چه خبر است که پروسه معرفی حبیب کاشانی تا به این حد طولانی شده و این تیم همانند تیم ملی بلاتکلیف مانده است؟
پشت پرده و جلو پرده هیچ خبری نیست، ما در تمامی جلسات مرتبط با تیم المپیک هر آنچه لازم بوده را برای حمایت از این تیم فراهم کردیم.در جلسات پولادگر به عنوان نماینده وزارت ورزش و جوانان حضور داشته و از طرف وزیر قول همه نوع همکاری را داده ، خسروی وفا و کمیته ملی المپیک هم تمام قد از این تیم اعلام حمایت کرده است. حبیب کاشانی به عنوان سرپرست تیم تمامی سرفصل های مالی مورد نیاز را تأمین کرده است. به معنای واقعی کلمه همه دوستان وظیفه خود را انجام دادند فقط منتظریم تا فدراسیون فوتبال و تاج تکلیف را یکسره کنند!

 پس صراحتاً به این نکته اشاره دارید فدراسیون فوتبال وظیفه خود را در قبال تیم المپیک به درستی انجام نداده است؟
 بر اساس قوانین و مقررات و اساسنامه، ما حق دخالت نداریم، اما حق ارائه پیشنهاد و معرفی گزینه‌های مورد نظر را داریم که این اتفاق رخ داده است. از نظر پشتیبانی هم هر آنچه نیاز بوده را تأمین کردیم، دیگر هیچ بهانه ای برای تأخیر وجود ندارد، حالا باید آقای تاج پاسخگوی افکارعمومی باشد.

 اگر این اتفاق همچنان با سهل انگاری مسئولان فدراسیون فوتبال رو به رو شد، آن وقت موضع کمیته ملی المپیک چه خواهد بود؟
 به نظرم باید نظام و مدیریت کشور تکلیف این ماجرا را روشن کند، در کشور بزرگان و صاحب‌نظرانی داریم که موقعیت ما را به خوبی درک می کنند، یک فدراسیون و یک گروه چند نفره نمی توانند با سرنوشت ورزش و فوتبال کشور بازی کنند، مردم ایران به هیچ عنوان وضعیت کنونی را نمی‌پسندند،بالاخره در کشور دستگاه‌های نظارتی وجود دارند و مثل فدراسیون فوتبال بی تفاوت به آینده و منافع ملی نیستند.اجازه نمی‌دهیم با بی تفاوتی فدراسیون فوتبال فرصت سوزی انجام شود.دوستان فکر می‌کنند ماجرا شوخی است اما مسئولان ارشد کشور حرف خسروی وفا به عنوان نماینده آی‌اٌسی و کمیته مالی المپیک را شنیده‌اند و به این درک رسیده‌اند که موضوع به منافع ملی پیوند خورده، به همین دلیل جای نگرانی نیست. شاید برخی تصور کنند مستقل هستند اما نباید فراموش کنند این کشور بزرگ‌تر دارد و بزرگ‌ترها اجازه نخواهند داد کسی با منافع ملی بازی کند. ما دوست داریم ماجرا دوستانه حل شود اما قطعاً اگر لازم باشد می توانیم از منافع ملی و حق مردم ایران به خوبی دفاع کنیم و اجازه ندهیم عده ای با حیثیت فوتبال ایران بازی کنند.

 موضوع بودجه کمیته ملی المپیک نیز یکی دیگر از دغدغه های هیئت اجرایی بوده، به ویژه اینکه در آستانه بازی‌های المپیک قرار داریم و طبیعتاً بودجه مورد نیاز با بودجه در نظر گرفته شده اختلاف دارد.
حقیقتی که به هیچ عنوان نمی توان آن را کتمان کرد، موضوع افزایش چند برابری قیمت‌هاست که ما را به شدت اذیت خواهد کرد. توقع داریم از کمیسیون تلفیق مجلس که با در نظر گرفتن هزینه‌های هنگفت آماده‌سازی تیم‌های ملی و رشته‌های ورزشی مدال آور بودجه در نظر گرفته شده را واقعی‌تر کنند تا بتوانیم با اقتدار از حیثیت ورزش کشور در میادین بین‌المللی دفاع کنیم.چون اگر قرار است در بازی‌های آسیایی اتفاقات خوبی رخ دهد و همان جایگاه ششمی را حفظ کنیم با این بودجه‌ها کاری از پیش نخواهیم برد. 

با مقایسه وضعیت هزینه‌کرد کشورهای دارای سکو در آسیا پیش‌بینی شما از عملکرد کاروان ایران در بازی‌های آسیایی چیست؟
 یک حقیقت غیر قابل کتمان این است که نمی‌توانیم بدون هزینه و آماده سازی مناسب و مطلوب از ورزشکارانمان انتظار معجزه داشته باشیم، ورزشکار ما وقتی می‌تواند برای کسب مدال با سایر حریفان خود به خوبی مبارزه کند که از آماده‌سازی حرفه ای و ایده‌آل برخوردار باشد، ورزشکاران آسیایی امروز بهترین امکانات، بهترین اردوها و بهترین خدمات را در اختیار دارند، پس کاملًا طبیعی است که اگر ما امکانات استاندارد و حرفه‌ای را به آن‌ها ندهیم نمی‌توانیم توقع مدال خوش‌رنگ و رفتن روی سکو را از آن‌ها داشته باشیم، توقع موفقیت وقتی امکان پذیر است که امکانات یکسان در اختیار ورزشکاران ما باشد، وگرنه در مسابقه سرعت ژیان هرگز قادر به رقابت با بنز و بی ام دبلیو نیست.ما در بودجه کشور عدد و ارقام قابل ملاحظه‌ای داریم، امیدوارم دوستان در کمیسیون تلفیق یک عدد مناسب و ایده آل را برای کمیته ملی المپیک د�� نظر بگیرند.

 وضعیت اقتصادی و پولی موجود در جامعه نگرانی گسترده فدراسیون‌های ورزشی را به دنبال داشته است، این چالش با بودجه در نظر گرفته شده برای کمیته ملی المپیک می‌تواند زمینه پیدایش چالش بزرگ‌تری را برای مجموعه کمیته به دنبال داشته باشد.
اصلاً شک نکنید چنین اتفاقی رخ می‌دهد، در برهه کنونی وضعیت پولی فدراسیون‌های ورزشی به قدری دراماتیک شده که برخی فدراسیون‌های ورزشی برای جلوگیری از هزینه‌های فراوان اردوهای آماده سازی و اعزام‌های ورزشی خود را کنسل می‌کنند، چون واقعاً پول ندارند، شاید دوستان فکر می‌کنند شوخی است اما ظرف ۲۴ ساعت سه رئیس فدراسیون با من تماس گرفتند و اعلام کردند تمام اعزام‌ها را کنسل کردیم؛ چون پول و منابع کافی در اختیار نداریم، حالا تصور کنید با افزایش هزینه‌ها در سال آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.رئیس فدراسیون ما توان تأمین هزینه‌های نجومی، پرواز، هتل، تغدیه و ترانسفر داخلی را ندارد، تکلیف چیست؟ باید ورزش را تعطیل کنیم؟ یا به ورزشکار بگوییم پول نداریم، دقیقاً چه کاری باید انجام دهیم، آن وقت همه از ما توقع دارند به عنوان کمیته ملی المپیک به کمک آن‌ها برویم! به همین دلیل به‌صراحت به دوستان در کمیسیون تلفیق اعلام می‌کنم اگر بودجه ما واقعی‌سازی نشود، چالش‌های جدی برای ما و ورزشکاران و قهرمانان رخ خواهد داد. دوستان فراموش نکنند یک فدراسیون ورزشی به عنوان یک مجموعه و ارگان مجزا نیست، این فدراسیون نماینده جمهوری اسلامی ایران است، اینکه رهبرمعظم انقلاب می فرمایند پرچم جمهوری اسلامی را به اهتزاز در بیاوریم دقیقاً اشاره به همین مسئله است.

در کنار این مسئله موضوع معیشت ورزشکاران و قهرمانان نیز باید به صورت جدی مورد نظر تصمیم گیران قرار بگیرد، در مقطع کنونی یک مدال‌آور یا قهرمان در اوج ناباوری حقوق بسیار ناچیزی دریافت می‌کند، به عنوان مثال دانیال شه بخش که برای نخستین بار در رشته بوکس مدال آور بوده است، ماهیانه ۳میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند، برای رفع این معضل چه برنامه‌ای دارید؟
این موضوع را کامل قبول دارم، به همین دلیل عزیزانی که کسب سهمیه المپیک داشته باشند هم جایزه فوری پای سکو به آن‌ها خواهیم داد همان‌گونه که به خانم رستمیان این مبلغ را پرداخت کردیم، از روزی هم که کسب سهمیه کنند، به مدت ۱۸ ماه قبل از کسب سهمیه ماهیانه حقوق و مزایای کامل را به آن‌ها پرداخت خواهیم کرد، البته در ستاد بازی‌های آسیایی با حضور وزیر ورزش و جوانان عدد این دستمزد تصویب خواهد شد که تصور می‌کنم این مبلغ بین ۳۰ تا ۵۰ شاید هم بیشتر خواهد بود که در اختیار ورزشکاران و قهرمانان ما قرار گیرد تا حداقل با دغدغه خاطر کمتری به فعالیت ورزشی خود بپردازند تا بتوانیم شاهد مدال آوری آن‌ها در میادین بزرگ و بین‌المللی باشیم. ورزشکاران ما به جای اینکه دغدغه حقوق و دستمزد داشته باشند، باید به فکر موفقیت و رفتن روی سکو باشند. این وظیفه برعهده ماست که این دغدغه را برطرف کنیم، آن وقت توقع مدال‌آوری و موفقیت را از ورزشکار و قهرمانان خود داشته باشیم.

خبرنگار: سینا حسینی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه