سد سرما در برابر کرونا

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد

سد سرما در برابر کرونا

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعطیلی مدارس و کم شدن رفت و آمدها در سرمای اخیر سبب شد کرونا در مشهد فروکش کند.


محمد پهلوان کاشی درباره اعلام هشدارهای شروع پیک کرونا در بهمن ماه و شکست این پیک عنوان کرد: در آبان و آذر مصاحبه‌های فراوانی در برنامه‌ها و جلسات مختلف انجام شد که در آن‌ها از شیوع کرونا در اواخر سال اعلام نگرانی کرده بودیم. نگرانی ما از این بود که موجی هر چند آرام شکل گرفته و بیماری کرونا در کشور رو به افزایش است.
وی افزود: همزمان با این جریان در جاهای دیگر دنیا به ویژه در شرق آسیا میزان مرگ و میر کرونایی افزایش پیدا کرد و پیک سنگینی در شرق آسیا در حال تجربه شدن بود.
پهلوان کاشی با تأکید بر اینکه به عنوان رسانه قرارگاه کرونا، وظیفه خود دانستیم هشدارهای لازم را بدهیم و مطرح کنیم تا مردم در رعایت موارد بهداشتی همکاری کافی را داشته باشند و به تغییر شرایط کمک کنند تا به پیک دوباره کرونا در بهمن ماه و آخر سال برخورد نکنیم، تصریح کرد: یکی از اتفاقات مهم که جلو پیک بهمن ماه را گرفت، برخورد با پیک سرما در اواخر دی ماه بود. در شرایطی که موارد کرونایی در حال افزایش بود، سرمای بسیار شدیدی وارد کشور شد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این موج سرمای شدید منجر به چند مسئله شد؛ نخستین مورد استفاده از ماسک و پوشش‌هایی بود که سبب شد سرعت گردش ویروس کند شود. علت دیگر کم شدن رفت و آمدها به دلیل سرما و مورد دیگر بسته‌شدن مدرسه‌ها برای چند روز و مجازی شدن آموزش بود که همه این موارد سرعت گردش ویروس کرونا را کم کرد.
پهلوان کاشی عنوان کرد: تفاوت دیگر شرایط ما با شرق آسیا از جمله ژاپن این است که این کشور در آغاز کرونا واکسیناسیون سراسری انجام داد و دو سال از آن زمان می‌گذرد و از نظر ایمنی در برابر کرونا ضعیف شده‌اند.
 وی تأکید کرد: در کشور ما واکسیناسیون با تأخیر همراه بود و مردم از دور بعد واکسیناسیون هم استقبال کردند که در این شرایط به ما کمک کرد و این یعنی سیستم ایمنی بدن مردم ایران هنوز چندان افت نکرده است که دچار مشکل شویم.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه هم اکنون هفت شهرستان‌ استان خراسان رضوی؛ شامل بجستان، خلیل‌آباد، رشتخوار، فیروزه، کاشمر، کوهسرخ و گناباد در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند، یادآور شد: این در حالی است که در هفدهم بهمن ماه هشت شهرستان خراسان رضوی؛ شامل چناران، خلیل‌آباد، رشتخوار، سبزوار، ششتمد، فریمان، کاشمر و گناباد در وضعیت زرد کرونایی قرار داشتند.
پهلوان کاشی ادامه داد: ویروس‌های دیگر در چند ماه گذشته به خصوص در گروه سنی کودکان مشاهده شد؛ اما در بحث کرونا شرایط خوبی چه از نظر ابتلا و چه از نظر دارو داریم. هر چند در بعضی از داروها کمبود مقطعی وجود دارد؛ اما تلاش می‌کنیم این مشکلات برطرف شود. از نظر ما نبود حتی یک قلم دارو ناراحت‌کننده است.
وی در پایان تأکید کرد در روزهای پایانی سال جاری از خانواده‌ها می‌خواهیم مراقبت‌های لازم را از فرزندانشان انجام دهند و اگر هر نوع علائم سرماخوردگی مشاهده کردند تا زمان بهبود از حضور فرزندانشان در مدرسه‌ جلوگیری کنند تا چرخش بیماری گسترده نشود. اصل قضیه در این بیماری‌ها پیشگیری کردن بوده و استفاده از ماسک در مدارس ابتدایی بسیار کمک‌کننده است.

​​​​​​​خبرنگار: طاهره فجرداودلی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه