شاخصه‌های شهردار آینده مشهد از نگاه فعالان سیاسی

جانشین ارجائی چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

شاخصه‌های شهردار آینده مشهد از نگاه فعالان سیاسی

پس از کش و قوس‌های متعدد میان شورای شهر و شهردار سابق مشهد که بعضاً در قالب تذکرات به شهردار وقت خودش را نشان می‌داد، سرانجام ارجائی با حکم بازپرس شعبه 207 دادسرای انقلاب مشهد از جایگاه خود تعلیق شد و شورای شهر سرپرست شهرداری را انتخاب کرد.


هرچند برخی می‌گویند ممکن است عبدالله ارجائی در دادگاه از اتهام اختلاس به نفع غیر تبرئه شود اما همگان معتقدند شهردار سابق مشهد دیگر به جایگاه قبلی خود برنمی‌گردد، در این 26 روز که از حکم تعلیق شهردار سابق می‌گذرد کم و بیش اسامی مختلفی در رسانه‌های رسمی یا فضای مجازی منتشر شده‌ است؛ اسامی که بعضاً حتی تکذیب شده یا درباره رایزنی‌های برخی اعضای شورا با برخی از آن‌ها صحبت به میان آمده است.
آنچه امروز از این اسامی مهم‌تر است معیارهای انتخاب شهردار مشهد و اولویت‌های مدیریت شهری برای خدمت به مردم است، خط کشی که سراغ برخی سیاسیون رفتیم تا آن را شفاف‌تر کنند.

شهردار آینده به معاونان قوی نیاز دارد
نماینده اسبق مشهد در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با ویژگی‌های شهردار آینده مشهد گفت: شهردار آینده مشهد باید به نیازها و مشکلات شهرستان مشهد آشنایی کاملی داشته باشد و بتواند از ظرفیت‌های موجود داخل شهرداری در راستای سرعت دادن به اجرای پروژه‌های بزرگ استفاده کند.
حمیدرضا ترقی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های شهردار آینده مشهد مقدس، باید قدرت تعامل با دستگاه‌های مختلف ذی‌ربط در مسائل شهری و توسعه این شهر باشد، گفت: شهردار آینده مشهد باید روحیه انقلابی و جهادی داشته باشد و به کارگیری نیروهای انقلابی و استفاده نکردن از نیروهایی که با تفکر انقلابی هماهنگی ندارند از ویژگی‌های مهمی است که باید داشته باشد. 
قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی افزود: تعدادی از پروژه‌های نیمه‌تمام در مشهد مقدس وجود دارد که این پروژه‌ها بعضاً برای این شهرستان مشکل‌ساز شده است که باید هر چه زودتر این پروژه‌ها به نتیجه برسد تا مشکلات تعدادی از مردم برطرف شود.
ترقی با بیان اینکه شهردار باید تکمیل پروژه‌های اولویت‌دار به ویژه در امر حمل و نقل و بازگشایی خیابان‌ها را در اولویت قرار دهد، گفت: شهردار آینده باید به سمت درآمدهای پایدار بدون فشار به مردم برود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه به سال تحویل نزدیک می‌شویم باید شهرداری تسهیلاتی برای زائران در ابعاد مختلف فراهم کند تا در بحث امکانات رفاهی برای زائران به مشکل برنخوریم.
عضو شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی با‌بیان اینکه شهردار باید قدرت تعامل با مجلس و نمایندگان شهر را داشته باشد تا بتواند از این طریق بودجه‌های ملی و منابع مورد نیاز را تأمین کند، اظهار کرد: طی سالیان گذشته متأسفانه به طرح‌های تفصیلی و طرح‌های جامع مشهد توجه آنچنانی نشده و هم اکنون نیازمند یک برنامه مناسب برای جبران آن است.
قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه تعدادی از معاونان شهردارهای اسبق توانایی مدیریت نداشتند گفت: شهردار آینده به معاونان قوی نیاز دارد که بتوانند در حوزه‌های مختلف کار شهرداری را به صورت مطلوب دنبال کنند.
ترقی در پایان خاطرنشان کرد: شورای شهر در این مدت، آسیب‌شناسی از وضعیت خود و شهرداری انجام داده است و امیدوارم با اتحاد و انسجام لازم بتواند ضمن بازنگری در برنامه‌ها و روش‌ها شهردار مطلوبی که در شأن مشهد باشد و اهداف شورای ششم را محقق کند انتخاب کنند.
برای شهرک‌های اطراف مشهد شهرداری مستقل تشکیل دهید
حسین امینی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب یکی دیگر از صاحبنظران سیاسی است که با او گفت‌وگو کردیم. وی بیان کرد: یکی از اولویت‌های اصلی شهردار آینده مشهد باید توجه به مناطق کمتر توسعه یافته این شهرستان باشد.
استاندار اسبق سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه شهردار آینده مشهد باید به مسائل و مشکلات این شهر آشنا باشد، تصریح کرد: یکی از اولویت‌های اصلی شهردار آینده مشهد باید توجه به مناطق کمتر توسعه یافته این شهرستان باشد.
وی افزود: شهردار آینده مشهد مقدس باید امکانات را به صورتی تقسیم کند که مناطق کمتر برخوردار و مناطق پایین شهر نیز از خدمات بهتری بهره ببرند. این کارشناس مسائل سیاسی ضمن توصیه به شهردار آینده که از دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسان علاقه‌مند به توسعه شهری در راستای توسعه این شهر استفاده کند، متذکر شد: شهردار آینده صرفاً مشورت با هم‌اندیشان خودش را انجام ندهد. امینی با بیان اینکه باید برای شهرک‌های اطراف مشهد مقدس، شهرداری مستقل تشکیل دهند، خاطرنشان کرد: اگر شهرک‌های اطراف مشهد شهرداری مستقلی داشته باشند توقع بسیار کمتری خواهند داشت و سطح خدمات اطراف مشهد نیز متناسب با شهرداری‌های مستقل خواهد شد.

شهردار آینده مشهد باید عدالت‌محور،  متخصص و تلاشگر باشد
دبیر جبهه اعتدال شرق کشور نیز توصیه‌هایی برای انتخاب شهردار آینده و به شهردار آینده مشهد دارد. محمدحسن ساقی در این زمینه به خبرنگار ما گفت: شهردار آینده مشهد باید عدالت‌محور، متخصص و تلاشگر باشد.
ساقی افزود: شهردار آینده باید به توسعه امکانات و جذب گردشگران داخلی و خارجی توجه و از این مسیر برای جذب سرمایه استفاده کند.
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر مشاهده کردیم اگر شهردار با سایر ارگان‌ها تعامل بالایی داشته باشد موفق خواهد بود، گفت: شهردار مشهد نباید وارد هیاهو و جنجال شود.
وی با تأکید بر اینکه شهرستان مشهد همیشه در کشور، الگوی فرهنگ‌آفرینی بوده و در حال حاضر به این موضوع توجه نمی‌شود، تصریح کرد: ما در مشهد مجتمع‌هایی داریم که فرهنگ غرب را جایگزین فرهنگ معماری اسلامی کرده‌اند که باید به سمت بافت فرهنگی تغییر رویه دهند. 
دبیر جبهه اعتدال شرق کشور با بیان اینکه در چند دوره گذشته بیشتر جلسات شهرداران نمایشی بوده است، خاطرنشان کرد: شهردار نیاز به اتاق فکر قوی دارد و باید از ظرفیت‌های نخبگان در دانشگاه‌ها استفاده کند تا تمام برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه شهری در آن اتاق فکر صورت گیرد.
وی اظهار کرد: زمانی که زائران ایرانی و خارجی وارد مشهد مقدس می‌شوند باید با نگاه کردن به معماری‌های مذهبی متوجه شوند وارد شهر مذهبی شده‌اند، باید شهرداری مشهد مردم را تشویق کند تا در راستای فرهنگ‌سازی معماری‌های مذهبی مشارکت و به حفظ و پیشرفت این شهر کمک کنند.
ساقی خاطرنشان کرد: باید پروژه‌های نیمه‌کاره را که در سطح شهر رها شده به صورت جدی پیگیری و به اتمام برسانند و انتصابات خوب و مدیران قوی از نیازهای اصلی شهرداری مشهد است که اگر در ۱۳ منطقه مشهد مقدس مدیرانی از خانواده شهرداری نباشند دچار مشکل خواهند شد و باید به مجموعه شهرداری توجه شود.
امروز مجموعه شورای شهر و مدیریت شهری نقش بسزایی در افزایش سطح امید در جامعه و نمایش کارآمدی نظام دارند که انتخاب شهردار یکی از این نقش‌آفرینی‌هاست.

خبرنگار: امیـرحـسین قـربـانـپور

برچسب ها :
ارسال دیدگاه