واردات بی‌رویه موجب دلسردی پنبه‌کاران شده است

واردات بی‌رویه موجب دلسردی پنبه‌کاران شده است

مسئول پنبه سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پایین آمدن تعرفه‌ها و واردات بی‌رویه موجب دلسردی پنبه‌کاران در شهرستان‌ها شده است.


علی میرزاده در گفت‌وگو با ایسنا از کشت پنبه در ۲۰ شهرستان خراسان رضوی خبر داد و خاطرنشان کرد: بیشترین سطح زیر کشت پنبه در سطح شهرستان‌ها 5هزار و 500 هکتار و کمترین آن با ۲۰ هکتار مربوط به کاشمر است.
وی اظهار کرد: با وجود اینکه در سال‌های گذشته مزارع پنبه در شهرستان‌ها بیشتر از سایر محصولات بوده اما به دلایل مختلف با رفتن به سمت باغات و کشت زعفران، سطح زیر کشت پنبه بسیار کاهش یافت.
مسئول پنبه سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی پرداختن به موضوعات اقتصادی را از عوامل مهم افزایش سطح زیر کشت پنبه دانست و تصریح کرد: هر چند سال گذشته به دلیل خوب بودن قیمت وش پنبه امسال حدود ۲۰درصد رشد سطح کشت پنبه را شاهد بودیم، اما چون امسال تعرفه‌ها کاهش یافت و از سویی با واردات بی‌رویه پنبه پنبه‌کاران کمی دلسرد شدند، پیش‌بینی می‌شود احتمالاً با افت سطح زیر کشت مواجه شویم.
وی تصریح کرد: چون پنبه وابسته به قیمت است از نظر اقتصادی کشاورزان بسیار ضرر کردند، سال گذشته سطح زیر کشت پنبه ۲۱هزار هکتار بود که امسال به ۲۵ هزار و ۲۰۰هکتار افزایش یافت اما با وضعیت موجود سال آینده مجدد کاهش سطح زیر کشت این محصول را خواهیم داشت.
میرزاده تصریح کرد: اگر حمایت‌ها از سوی وزارتخانه بیشتر باشد سطح زیر کشت زیاد کاهش نخواهد یافت، اما اگر کشت‌های رقیب مانند انواع کشت‌های بهاره باشد قطعاً سطح زیر کشت کاهش خواهد یافت.
وی ادامه داد: چون بخش زیادی از مزارعی که پنبه کشت می‌کنیم در مزارع حاشیه‌ای و آب و خاک شور هستند، مصرف بذر پنبه در هکتار به نسبت سایر مناطق کشور در این استان بالاتر است. در هر هکتار ۸۰ کیلوگرم بذر مصرف می‌شود که رقم بالایی است.
وی با بیان اینکه ضعیف‌تر بودن ۵۰‌درصد مزارع پنبه و نداشتن قدرت خرید بذرهای اصلاح شده موجب استفاده از تخم‌های پنبه معمولی شده است، گفت: هرچند بر اساس نیازسنجی‌های صورت گرفته نزدیک هزار تن ظرفیت استفاده از بذر دلینته در استان داریم اما با توجه به تنها کارخانه‌ای که در خراسان رضوی فعالیت دارد هنوز نتوانسته‌ایم به این ظرفیت برسیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه