موتورسیکلت‌ ۱۷ برابر دودزا‌تر از خودرو‌!

مدیر عامل سازمان مدیریت حمل ‌و نقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری مشهد:

موتورسیکلت‌ ۱۷ برابر دودزا‌تر از خودرو‌!

سید جعفر شمس، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل ‌و نقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری مشهد صبح یکشنبه در نشست با اصحاب رسانه از افتتاح مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین تا یک ماه آینده خبر داد و اظهار کرد: یک معضل جدی شهر، خودروهای سنگین است که از وزن بیشتری برخوردارند و مراکز معاینه فنی خارج از شهر که مربوط به بخش خصوصی هستند، از پذیرش این خودروها خودداری می‌کنند؛ چون به دستگاه‌هایشان آسیب می‌رسد.


به گزارش قدس خراسان، وی  در ادامه گفت: این مرکز را نزدیک توقفگاه اتوبوس‌ها انتخاب کردیم تا از ترددهای زائد در شهر جلوگیری شود. همچنین دستگاهی که برای مرکز خریداری کردیم، بالاتر از ۲۰تن را پذیرش می‌کند و می‌تواند پنج تست مهم از خودرو بگیرد.

آلودگی بالای موتورسیکلت‌ها
شمس در بخش دیگری از این نشست به موضوع موتورسیکلت‌های برقی اشاره کرد و گفت: بر اساس سیاهه انتشار آلودگی که سال ۹۶ منتشر شد 11/8 درصد از آلودگی‌های شهر مشهد مربوط به موتورسیکلت‌هاست و این وسیله در شهر مشهد ۱۷ برابر یک خودرو دودزایی دارد.
وی با بیان اینکه هم اکنون تخمین زده می‌شود ۵۰۰هزار موتورسیکلت در شهر مشهد در حال تردد است، عنوان کرد: بر اساس آنچه در تهران اتفاق افتاد، پیش‌بینی می‌کنیم ضریب رشد و استفاده مردم از موتورسیکلت نسبت به سایر مدل‌های حمل‌ و نقلی در مشهد هم به خاطر مسائل ترافیکی بیشتر خواهد شد. 
مدیر عامل سازمان مدیریت حمل‌ و نقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری مشهد یادآور شد: موتور در شهرهایی که قفل ترافیکی دارند، وسیله محبوبی است. به همین دلیل طرح توسعه موتورسیکلت برقی را از آذر ماه شروع کردیم و فرایند دریافت موتورسیکلت را برای شهروندان آسان کردیم. روند به طور کامل الکترونیکی است و شهروندان می‌توانند به سایت ftm.mashhad.ir مراجعه کرده و با گشودن اینترنتی حساب در بانک مهر اقتصاد، فرایند ثبت درخواست را انجام دهند.
شمس درباره جلوگیری از ورود خودروهای باری سنگین عبوری به داخل شهر بیان کرد: در ورودی‌های شهر هم در  سمت باغچه و هم جاده قوچان، گشت‌های نظارتی داریم و خودروهای عبوری را که مقصدشان داخل شهر نیست به کنارگذر شمالی هدایت می‌کنیم.
وی با اشاره به بازدارندگی جرایم ورود به محدوده اظهار کرد: اگر تعداد جرایم در این حوزه افزایش یافته، دلیلی بر ضعف ما در کنترل نیست. امسال تعداد جریمه بیشتری صادر کردیم؛ اما آمارهایی که داریم نشان می‌دهد تعداد تخلفات با تشدید نظارت‌ها کاهش یافته است.

شرط اصلی برای تمدید فعالیت خودرو
شمس، شرط اصلی برای تمدید فعالیت خودروها را داشتن معاینه فنی عنوان کرد و گفت: این کار در سامانه سیمفا و به صورت آنلاین صورت می‌گیرد؛ اما اینکه چرا یک سری از خودروهای باری نمی‌توانند معاینه فنی بگیرند، علتش این است که در ارکان خودرو شامل رنگ، شاسی یا کلیت خودرو تغییر ایجاد کرده‌اند که البته در خصوص ماشین‌های حمل نخاله این مشکل را با یک جلسه در فرمانداری حل کرده‌ایم. شمس گفت: ۵ هزار و ۶۵۲ برخورد با پارک حاشیه‌ای خودروهای سنگین باری داشته‌ایم؛ اما زمانی که می‌خواهیم با یک تخلف برخورد کنیم باید زیرساخت‌های جلوگیری از آن را ایجاد کنیم. مدیر عامل سازمان مدیریت حمل‌ و نقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری مشهد با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته ۴۹هزار مترمربع فضای توقفگاه خودروهای سنگین برای پارک شبانه این خودروها در چهار نقطه شهر ساخته شده است، افزود: در سال ۱۴۰۱ توقفگاه به مساحت ۴۲ هزار مترمربع در بولوار میامی ایجاد کردیم که تا الان ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و فاز نخست آن تا پایان سال افتتاح می‌شود.
وی درباره هزینه توقفگاه برای خودروهای سنگین متذکر شد: هزینه پارک ۲۴ ساعته ۱۰ هزار و ۸۰۰تومان است که این عدد چهار برابر کمتر از هزینه پارکینگ یک خودرو سواری معمولی است.
مدیر عامل سازمان مدیریت حمل ‌و نقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری در خصوص تخلیه روزانه ۴۰۰ تانکر  فاضلاب در کشف‌رود هم گفت: این موضوع قابل کنترل نیست و هر زمان فشار آوردیم، تخلیه به بعد از ساعت ۱۲ شب منتقل شد. بنابراین نظارت را هوشمند کردیم و از طریق نصب (اِی‌وی‌اِل) روی اکسل خودروها آن‌ها را ردیابی کردیم؛ ولی این سیستم هم اشکالات زیادی داشت که کار رصد و کنترل را برای ما سخت کرد. از طرفی رانندگان تانکرها به هر دلیلی به این سخت‌افزار آسیب می‌زدند تا از مدار ارسال دیتا خارج شود.
شمس با بیان اینکه تجهیزی که نصب می‌شود باید با منافع رانندگان هم راستا باشد، از نصب سامانه توزین برای رصد هوشمند بارگیری و تخلیه تانکرها خبر داد و گفت: سیاست دولت برای کنترل مصرف سوخت، حمل و نقل بار بر اساس پیمایش یا میزان حمل و نقل است و این کار از ابتدای سال آینده به شهرداری‌ها واگذار می‌شود. از طرفی ما از وزارت کشور اجازه گرفتیم سیستم توزین را روی خودروها نصب کنیم تا وزن را به صورت لحظه‌ای مورد رصد قرار دهیم. وی اضافه کرد: دولت بر اساس پیمایش و انجام کار به ناوگان حمل‌ و نقل بار سوخت می‌دهد که این کار برای خودروهای بار درون شهری به سازمان بار شهرداری‌ها تفویض شده است. از این رو برای کنترل و نظارت سامانه «بار برگ» راه‌اندازی شد.
وی اضافه کرد: این ابزار روی حدود ۱۵ دستگاه تانکر حمل فاضلاب سپتاژ نصب‌ شده و قول داده‌ایم در دو ماه، تمام ۱۴۰دستگاه خودرو سپتاژ این وسیله را نصب کنند. هر خودرویی که این نرم‌افزار را قطع کند، سوختش قطع می‌شود.
مدیر عامل سازمان مدیریت حمل ‌و نقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری مشهد گفت: یکی از سؤالات جدی رانندگان حمل و نقل بار، خدمات رفاهی سازمان است. ما بر اساس قانون هیچ وظیفه‌ای نداریم؛ چون آن‌ها خودشان مالک هستند و هیچ رابطه استخدامی با شهرداری ندارند؛ اما کار باشگاه رفاهی رانندگان را آغاز کرده‌ایم.
شمس، تسهیل گرفتن وام، حوزه سلامت، حوزه خودرو و تفریح و سرگرمی را چهار حوزه مهم باشگاه رفاهی برشمرد و گفت: از هر ۱۰ راننده خودروهای باری 8/4 نفر مشکلات ستون فقرات دارند.
وی بیان کرد: بیمه تکمیل درمان، بررسی مستمر شاخص‌های مهم سلامتی و مشاوره‌های پزشکی، جزو پیگیری‌های مهم حوزه سلامت است که برای رانندگان انجام می‌دهیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه