50 درصد مساحت خراسان رضوی بیابان است!

مدیرکل منابع طبیعی استان:

50 درصد مساحت خراسان رضوی بیابان است!

مدیرکل منابع طبیعی خراسان رضوی درباره مناطق سیل‌خیز استان گفت: شهرستان‌هایی که بیشتر در معرض خسارت ناشی از سیل قرار دارند به ترتیب شامل کلات، گناباد، سرخس، چناران، جوین، درگز، سبزوار، صالح‌آباد، قوچان، تربت جام و تایباد است.


محسن فنودی افزود: با توجه به گزارش‌های سیل که توسط شهرستان‌ها تهیه شده، در سال1400 شهرستان‌های کلات، گناباد و قوچان و در سه ماهه نخست امسال شهرستان‌های درگز، تربت‌جام و گلبهار بیشترین آمار سیل را داشته‌اند.
وی میزان خسارتی که توسط سیلاب به پروژه‌های آبخیزداری در سال1400 وارد شده را 8هزار و 735 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: این خسارت به عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی به میزان 44میلیون و 108 هزار تومان بوده است. همچنین در سه ماهه نخست سال1401 میزان خسارت به پروژه‌های آبخیزداری هزار و 650 میلیون تومان و در عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی 106میلیون و 400 هزار تومان است.
فنودی درباره اقدام‌های اداره کل منابع طبیعی برای کاهش و پیشگیری از خسارت‌های سیل گفت: پیگیری درخصوص تأمین اعتبار برای سازه‌های آبخیزداری از منابع مختلف اعتباری یکی از اقدام‌هایی است که هر ساله انجام داده‌ایم، بدین ترتیب اعتبارات پیش‌بینی شده مصوب آبخیزداری برای شهرستان کلات 4هزارو870، گناباد 5هزارو820، سرخس 7هزارو250، چناران هزارو470، جوین هزار، درگز 2هزار، سبزوار یک‌هزار، صالح‌آباد 6هزارو940، قوچان 13هزار، تربت جام 13هزار و 688 و گلبهار 2هزارو600 میلیون تومان است.
مدیرکل منابع طبیعی خراسان رضوی عنوان کرد: با اجرای سازه‌های آبخیزداری در بالادست مناطق روستایی، با وقوع بارش در طول سال، نه تنها از سیلاب‌های مخرب جلوگیری و آن‌ها را کنترل می‌کند، بلکه موجب تغذیه منابع آبی زیرزمینی شده و آبدهی قنات‌ها و چاه‌های پایین‌دست را افزایش می‌دهد که در ماه‌های کم آبی سال به کمک کشاورزان و باغداران می‌آید.  وی مهم‌ترین اولویت‌های حوزه آبخیزداری استان را کنترل سیلاب، رسوب و تغذیه منابع آبی زیرزمینی(قنات‌ها و چاه‌های پایین‌دست سازه‌ها) به خصوص در مناطق سیل‌خیز، حوزه سدها و شهرستان‌های مرزی برشمرد.
فنودی با بیان این مطلب که متوسط فرسایش خاک که عموماً توسط بارندگی‌ها صورت می‌گیرد سالانه 14تن در هکتار است، بیان کرد: انجام فعالیت‌های آبخیزداری به‌ویژه در شهرستان‌های مرزی موجب کنترل فرسایش خاک به میزان قابل‌توجهی شده و از خروج این سرمایه ملی از مرزهای کشور جلوگیری می‌کند.
مدیرکل منابع طبیعی خراسان رضوی افزود: سطح بیابان‌های استان در مجموع 5/5 هکتار است که حدود 50درصد مساحت استان و معادل 6/12درصد کل بیابان‌های کشور است. 
گفتنی است؛ «بیابان» به مناطقی اطلاق می‌شود که اقلیم فراخشک و خشک با متوسط بارندگی سالانه کمتر از ۱۵۰ میلیمتر دارند و درصد پوشش گیاهی آن‌ها کمتر از ۱۰درصد است. 

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه