کم‌وکیف تجارت آزاد با اوراسیا

تعرفه 90درصد کالاهای صادراتی ایران به اوراسیا از اواخر تابستان 1402 صفر می‌شود

کم‌وکیف تجارت آزاد با اوراسیا

رئیس سازمان توسعه تجارت از واردات 50 میلیون دلاری با استفاده از رمزارز به صورت آزمایشی، با همکاری بانک مرکزی و بدون زیرساخت نرم‌افزاری خبر داد و پیش‌بینی کرد این فرایند تا پایان سال به صورت رسمی اجرایی شود.


علیرضا پیمان‌پاک در نشست خبری روز گذشته با خبرنگاران با اشاره به ورود دولت به قراردادهای هوشمند به عنوان جایگزین و مکملی برای ظرفیت ال‌سی افزود: دولت از ظرفیت قرارداد هوشمند در سامانه رمزارز استفاده می‌کند و مشکل قانونی برای استفاده از رمزارز در واردات حل شده، اما در حوزه زیرساختی باید مشابه ساختار نیما عمل می‌کردیم تا رمزارز در آن فضا استفاده شود که با مشارکت اتاق بازرگانی این ظرفیت ایجاد شد و در انتظار ایجاد حساب ریالی از سوی بانک مرکزی تا دو سه هفته آینده هستیم تا واردات با رمزارز به صورت رسمی صورت گیرد. به گفته معاون وزیر صمت، در همین زمینه پلتفرم‌های ایرانی به پلتفرم‌های کشورهای مقصد متصل می‌شوند تا فعالیت تجاری کشور به صورت مجازی و به دور از مشکلات تحریمی انجام شود.
 پیمان‌پاک همچنین در تشریح اقدام‌های دولت برای گسترش تجارت آزاد و بهره‌گیری هر چه بیشتر از تعرفه ترجیحی با طرف‌های تجاری اظهار کرد: با اجرایی شدن توافق‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا از اواخر تابستان سال آینده تعرفه 90درصد از کالاهای صادراتی کشور صفر می‌شود و با توجه به حجم 700 میلیارد دلاری تجارت بازار اوراسیا و نبود چین و ترکیه در فضای تجارت آزاد با اوراسیا، فرصت خوبی برای گسترش تجارت کشورمان فراهم می‌شود.
وی همچنین به نهایی شدن تعرفه ترجیحی با اندونزی و امضای این موافقت‌نامه در سفر وزیر صمت به این کشور، تلاش برای رفع برخی محدودیت‌های تجارت ترجیحی با پاکستان، تجارت آزاد با ونزوئلا و غرب آفریقا و رشد 300درصدی صادرات به روسیه به واسطه توافق‌نامه های صادراتی در حوزه آبزیان اشاره کرد.
وی ادامه داد: در دولت ممنوعیت صادراتی جز در حوزه دام نداشته‌ایم، اما تا وقتی این تفکر وجود دارد که مازاد تولید باید صادر شود، در تنظیم بازار با مشکل مواجه‌ایم. 
پیمان‌پاک همچنین به وجود مشکلات جدی در حوزه حمل‌ونقل دریایی و کمبود ناوگان در دریای خزر اشاره و اضافه کرد: ضروری است خطوط منظم را فعال کنیم هرچند فعالیتمان را به همکاری با بنگاه‌های دولتی منوط نکرده و از تسهیلات بخش خصوصی در دریای خزر استفاده کرده‌ایم و علاوه بر این، صندوق ضمانت صادرات با بیش از ۱۰ کشور قرارداد تعهدآور امضا کرده است.
پیمان‌پاک در خصوص حجم صادرات غیرنفتی در 10 ماهه امسال اظهار کرد: در این حوزه 54/3 میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم که این رقم از نظر ارزشی و وزنی به ترتیب 18 و 3درصد رشد داشته است. در حوزه پتروشیمی و مشتقات نفتی هم ۳۶درصد رشد حاصل شده و در حوزه معدن و صنایع معدنی کاهش 5درصدی ارزش و افزایش 5درصدی وزن صادرات به ثبت رسیده است که این ارقام از کاهش جهانی قیمت‌ها متأثر شده است. همچنین رشد 15درصدی ارزش و کاهش 3درصدی وزن  صادرات در حوزه صنعت و کاهش 14درصدی ارزش و وزن محصولات کشاورزی هم در 10 ماهه گذشته به ثبت رسیده است. به گفته وی، امسال بالاترین رکورد تجاری برای کشور به ثبت رسیده است و تا پایان سال رقم صادرات غیرنفتی برای نخستین بار به 52 میلیارد دلار می‌رسد و باوجود مشکلاتی در نتیجه آزادسازی نرخ ارز و حذف ارز ترجیحی، کمبود انرژی و قطعی برق صنایع، جنگ سوریه و اوکراین، کاهش قیمت محصولات فلزی و اخلال در سفر هیئت‌‌های تجاری در پی ناآرامی‌های اخیر، آمار صادرات غیرنفتی امیدوارکننده بود.
بر اساس اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت، رشد 600درصدی صادرات فنی و مهندسی به آفریقا و رسیدن حجم تجارت ایران با آفریقا تا پایان امسال به رقم 1/2میلیارد دلار در حالی که 95درصد این رقم حاصل از صادرات ایران بوده، از اخبار امیدوارکننده تجارت کشور در ماه‌های گذشته است.
پیمان‌پاک همچنین به بازگشت 80درصدی ارز حاصل از صادرات در سال گذشته براساس اعلام بانک مرکزی گریزی زد و افزود: به دنبال تسهیل بازگشت ارز هستیم و نمی‌توانیم پیمان‌سپاری را برداریم، اما باید فرایند را تسهیل کنیم و با کمک بانک ‌های تجاری سعی می‌کنیم ارز در خارج به این بانک‌ ها منتقل شود تا بانک‌‌ها آن را به کشور برگردانند.
وی در خصوص تجارت با روسیه هم تأکید کرد: در این ماه‌ها شاهد برخی انتقادهای سیاسی و ارائه اعداد اشتباه هستیم. دلار حوزه اوراسیا و آفریقا هیچ فرقی با دلار سایر کشورها ندارد. همه با روس کار می‌کنند و کاری به اوکراین ندارند. بهتر است تسویه حساب‌‌های سیاسی را جای دیگری ببریم. کسی به تجار قطری و ترک نگفت چرا با ایرانی که در تحریم است تعامل دارید؟ پس ما هم باید تمام ظرفیت‌‌های تجاری را فعال و صادرات کشور را تقویت کنیم.
پیمان‌پاک افزود: بازار روسیه مورد توجه تجار ایرانی است و پیام‌رسان فعال شده نقش بسزایی در توسعه تجارت دو کشور داشته است. اگر تجارت با روسیه فقط ۳۰درصد رشد داشته به دلیل فعال نبودن پیام‌رسان در گذشته و وجود مشکلات لجستیکی بوده است. اگر کشتیرانی ما کشتی‌‌های رورو را خریده بود امروز در حوزه آذربایجان مشکل کمتری داشتیم و با سه کشتی می‌‌توانستیم صادرات داشته باشیم و نمی‌گفتیم چرا از بازار خوبی که در روسیه به وجود آمده استفاده نمی‌کنیم؟!
وی رقم تهاتر از ابتدای دولت را بیش از 2 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: دولت در تهاتر نفت و نهاده حضور دارد و بخش خصوصی در سایر تهاترها فعال است و با توجه به ترکیب صادرات و واردات، برآیند سود تجار و انگیزه آنان برای تهاتر افزایش می‌یابد.

خبرنگار: فرزانه غلامی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه