برای تأمین حقوق ملت از همه ابزارها استفاده می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه:

برای تأمین حقوق ملت از همه ابزارها استفاده می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به تصمیم دولت آذربایجان برای تعطیلی و توقف فعالیت سفارتش در تهران، باوجود همه تمهیدات و اقدامات برای بررسی حادثه اخیر، دولت باکو را به خویشتن‌داری و پرهیز از قضاوت شتاب‌زده که بیش از این بر روابط دو کشور تأثیر بگذارد فراخواند.


ناصر کنعانی بابیان اینکه اعترافات عامل حادثه پس از بازداشت و شواهد و بررسی‌ها نشان می‌دهد وی انگیزه شخصی و خانوادگی داشته، افزود: ایران قائل به آرامش سیاسی و پرهیز از شتاب‌زدگی است و بر این موضع تأکید دارد و همان وظایف قانونی خودش را انجام داده و خواهد داد. بنابراین در چارچوب منطقی و اصولی موضوع را پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم روابط دوجانبه دو کشور دوست بیش از این آسیب نبیند.
وی در خصوص روابط ایران و کره جنوبی هم با اشاره به تداوم کارشکنی سئول در پرداخت بدهی‌هایش به ایران و تأکید بر پیگیری این مطالبات از کانال‌ها و روش‌های مقتضی، اظهار کرد: درحالی‌که هنوز مشکلات مطالبات مالی ما از کره باقی است، به‌تازگی نیز شاهد اظهارات غیرحرفه‌ای رئیس‌جمهور کره بودیم که متأسفانه توضیحات طرف کره‌ای تا این مرحله قانع‌کننده نبوده و چنانچه توضیحات قانع‌کننده‌ای دریافت نکنیم آن  اظهارات را مواضع رسمی کره تلقی می‌کنیم که می‌تواند در مناسبات دو طرف تأثیر بیشتری بگذارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد برنامه سفر رئیس‌جمهور به چین، افزود: سفر رئیس‌جمهور به چین جزو برنامه‌هایی است که بر اساس توافقات دو کشور در حال برنامه‌ریزی است که در زمان مناسب انجام خواهد شد.
کنعانی همچنین با تسلیت جان باختن شماری از مردم ترکیه و سوریه در وقوع زلزله دیروز و ابراز همدردی با دولت و ملت این کشور آمادگی نهادهای امدادی و درمانی  ایران را برای انجام مسئولیت انسانی و اخلاقی خود نسبت به دو ملت همسایه و مسلمان ترکیه و سوریه اعلام کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره مأموریت ویژه رئیس‌جمهور به وزرای امور خارجه و نیرو و سرپرست جدید سفارت  کشورمان در افغانستان برای پیگیری و گرفتن حقابه هیرمند و نتایج ناملموس در این حوزه، اظهار کرد: ما در مقاطعی از تلاش‌ها و پیگیری‌های مجدانه‌ای که قبلاً انجام شد و هیئت‌های کارشناسی و مرزی  و هیئت ترکیبی که تیرماه گذشته به افغانستان اعزام شدند، همچنین سفری که وزیر نیرو انجام دادند بخشی از حقابه کشور را دریافت کردیم.
وی افزود: دریافت کامل حقابه جزو مطالبات جدی و مستمر جمهوری اسلامی ایران است و تأکید رئیس‌جمهور هم دستور مضاعف و مؤکدی بود مبنی بر اینکه  دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های ذی‌ربط مسئولیت خودشان را با جدیت دنبال کنند و این موضوع در دستور کار قرار دارد و از طریق تمامی ابزارها و ظرفیت‌های حقوقی، دیپلماتیک و سیاسی پیگیری خواهد شد.
کنعانی تصریح کرد: آقای کاظمی قمی سرپرست جدید سفارت ما در کابل و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان هم در ملاقاتی که به‌تازگی با سرپرست وزارت خارجه افغانستان داشتند این موضوع را به‌صورت جدی مطرح کردند و ایران برای تأمین و تحقق حقوق ملت از همه ابزارها استفاده خواهد کرد.
وی در خصوص برخی گمانه‌ها مبنی بر احتمال تصمیم اوکراین برای قطع رابطه با ایران، همچنین احتمال برگزاری دور دوم مذاکرات دو کشور در مورد مسئله پهپادها هم با تکذیب ادعاهای مطرح‌شده در ارتباط با ارسال تجهیزات ازجمله پهپاد از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین تصریح کرد: مسیر روابط کشورها با یکدیگر یک مسیر دوجانبه است که مبتنی بر منافع و احترام دوجانبه تعریف می‌شود.
وی افزود: ما برای برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای فنی و کارشناسی مشکل خاصی نداریم و می‌توانیم دور جدید این گفت‌وگوها را انجام دهیم اما تا آنجا که من اطلاع دارم هنوز زمان‌بندی دقیقی برای برگزاری دور دوم گفت‌وگوها انجام‌نشده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد زمان سفر احتمالی گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران نیز بار دیگر تأکید کرد: چنین سفری در آینده متصور است اما باید زمینه‌سازی‌های فنی آن انجام شود.
کنعانی درباره احتمال دیدار مقامات دیپلماتیک ایران و عربستان با توجه به سفر وزیر خارجه سعودی به عراق، هم خاطرنشان کرد: در موضوع عربستان تأکید ما بر مسیر دیپلماسی است؛ ما برای اصلاح مسیر روابط و برقرار شدن آن در ریل صحیح خود همچنان ملتزم و پایبند هستیم و این رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران است و این مسیر را ادامه می‌دهد. بنابراین چنانچه تلاش توأم با حسن نیتی از طرف هرکدام از کشورهای دوست ازجمله عراق صورت بگیرد، ایران از آن استقبال می‌کند.وی درباره سفر شمخانی به روسیه هم بابیان اینکه این سفر در چارچوب اجلاس دبیران شورای عالی امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان در خصوص برقراری صلح و ثبات در این کشور انجام خواهد شد، گفت طبیعتاً این‌گونه نشست‌ها فرصتی برای گفت‌وگوهای دوجانبه است و آقای شمخانی با همتایان خود و مقامات روسیه دیدار و رایزنی خواهد کرد.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه