لبیک به ندای«أَيْنَ الرَّجَبِيُّونَ»

ساعتی پای صحبت زائران امام رضا(ع) در ماه رجب نشستیم

لبیک به ندای«أَيْنَ الرَّجَبِيُّونَ»

گرچه همه زمان‌ها مخلوق خدا هستند اما برخی از آن‌ها از شرافت و ويژگی خاصی برخوردارند. درست است كه همه ماه‌های سال، پرتویی از قدرت جهان‌آفرين‌اند اما سه ماه رجب‌المرجب، شعبان‌المعظم و رمضان‌المبارک، دارای امتياز و برجستگی ويژه‌ای هستند. با فرارسیدن ماه رجب، بسیاری از زائران و مجاوران بارگاه مطهر امام رضا(ع) به زیارت مضجع شریف امام هشتم(ع) که یکی از اعمال سفارش شده در ماه خداست مشرف می‌شوند. به همین مناسبت در گفت‌وگو با برخی از آنان جویای نظراتشان درباره اهمیت ماه ر جب و توفیق زیارت بارگاه مطهر امام ضامن و ثامن(ع) در این ماه شدیم.


«أَيْنَ الرَّجَبِيُّونَ»
مصطفی حسین‌آبادی، 39 ساله از استان فارس همراه خانواده‌اش به زیارت مشرف شده است. وی می‌گوید: ماه رجب، از ماه‌های حرام و دارای ارزش، شرافت و قداست خاصی است. به نظر من ماه‌های رجب و شعبان برای این پیش از ماه مبارک رمضان قرار گرفته‌اند تا انسان‌ها خود را برای یک میهمانی بزرگ یعنی ماه مبارک رمضان آماده کنند. هرکار مهمی، مقدمه‌ای دارد، اگربه طور مناسب مقدمات ورود برای انجام یک کار مهم را در زمان خود انجام ندهیم، بی‌تردید دچار مشکل خواهیم شد. من همه ساله با حلول ماه رجب، سعی می‌کنم به زیارت حرم امام رضا(ع) نائل شوم، زیرا دوست دارم در مدت اقامت در مشهد مقدس و تشرف به بارگاه مقدس حضرت رضا(ع) از برکات ماه رجب هم برخوردار شوم. راستش را بخواهید دوست دارم در یک زمان مشمول این ندای آسمانی یعنی «أَيْنَ الرَّجَبِيُّونَ» شوم.

جرعه‌نوشی از نهر «رجب» در حرم رضوی
اشکان اسماعیلی، 30 ساله، دانشجو از استان آذربایجان شرقی در گوشه صحن انقلاب و در حال و هوای نگریستن به گنبد طلای حرم مطهر امام هشتم(ع) است. او درباره  ماه رجب و حضورش در حرم امام رضا(ع) می‌گوید: چندین سال پیش در یکی از جلسات قرآن در شهر تبریز شرکت کرده بودم. خطیب و سخنران آن جلسه درباره اهمیت ماه رجب و فضیلت‌های این ماه صحبت می‌کرد. او با اشاره به حدیث منقول از حضرت امام موسی کاظم(ع)  در کتاب شریف مفاتیح‌الجنان و در بیان اهمیت ماه رجب گفت رجب، نام نهری است در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‌تر است و هر که یک روز از این ماه را روزه بگیرد از آن نهر می‌نوشد. سپس گفت یکی از اعمال و آداب سفارش شده درماه رجب، زیارت حرم مطهر حضرات معصومین(ع) و به‌ویژه حرم مطهر امام رضا(ع) است.از آن موقع هروقت در ماه رجب توفیق شود به زیارت امام هشتم(ع) می‌آیم تا در حرم امام رئوف(ع) جرعه‌نوش قطره‌ای از نهر رجب باشم. به امید شفاعت حضرت ثامن‌الحجج(ع) در قیامت تا از این نهر در بهشت برین بنوشیم. هرچند ما لایق نیستیم اما دلمان خوش است امام رئوف(ع) واسطه شفاعتمان به درگاه خدای کریم شوند. 

 میهمان «ولی خدا» در «ماه خدا» هستم
رضا محمدی، 45 ساله، مهندس عمران از استان مازندران، دیگر زائری است که با او همکلام می‌شویم. وی اظهار می‌کند: زیارت امام رضا(ع) همیشه دلنشین و زیباست اما در برخی اوقات و ایام سال احساس می‌کنیم خداوند ما را به‌طور ویژه به حرم امام هشتم(ع) دعوت می‌کند. راستش را بخواهید قرار نبود ماه رجب به مشهد مقدس سفر کنم اما یک‌مرتبه به خاطر انجام یک کار اداری، به‌جای دوستم که برایش مشکلی پیش آمده بود، از طرف مسئول شرکت محل کارم انتخاب شدم و به مشهد مقدس سفر کردم و این‌گونه شد که توفیق زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) نصیبم شد. احساس می‌کنم هرچند من نالایق لیاقت نداشتم اما خداوند به برکت امام هشتم(ع) این سفر زیارتی را نصیبم کرد. احساس می‌کنم میهمان ولی خدا در ماه رجب که ماه خداست، هستم. از امام رضا(ع) سپاسگزارم که من را هم جزو میهمانان حرمش در ماه خدا قرار داد. این میهمانی را هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم.

آمده‌ام «شب آرزوها» در حرم باشم
حسین رضایی‌پور، 28 ساله، اهل استان یزد از فعالان فرهنگی است. با دقت و توجه خاصی سعی می‌کند احساسش را بیان کند اما به قول خودش باید تکلف را کنار بگذارد. وی ادامه می‌دهد: راستش را بخواهید خودم را به حرم امام هشتم(ع) رساندم تا خود را برای درک معنویت «لیلة الرّغائب» یعنی نخستین شب جمعه ماه رجب‌المرجب که فضیلت‌های بسیاری در باب آن ذکر شده، آماده کنم. من آرزوهای مهمی در زندگی دارم، همه ساله لیلةالرّغائب را در کنار حرم امام رئوف(ع) سپری می‌کنم تا امام رضا(ع) واسطه برآورده شدن حاجات و دعاهایم به درگاه پروردگار متعال شوند. یکی از آرزوهایم این است هر سال در لیلةالرّغائب یا در کربلای معلی باشم یا مشهدمقدس و در حرم امام رضا(ع). خدا را شکر امسال هم تا این لحظه، زیارت امام هشتم(ع) در ماه رجب نصیبم شد.

خبرنگار: محمدحسین مروج کاشانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه