وقف زندگی‌ساز

آیین نکوداشت «رابعه خانم قهرمان» در بیمارستان‌ «منتصریه» برگزار شد

وقف زندگی‌ساز

نخستین آیین نکوداشت واقف نیک‌اندیش بیمارستان منتصریه «رابعه خانم قهرمان» معروف به احترام‌السلطنه با حضور جمعی از مسئولان آستان قدس رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، کادر درمان بیمارستان منتصریه و تنی چند از بیماران گیرنده پیوند اعضا در این بیمارستان وقف شده بر آستان قدس رضوی در مشهد مقدس برگزار شد. 


نخستین پیوند عضو
دکتر محسن علی‌اکبریان، رئیس بیمارستان منتصریه در این مراسم گفت: در بازدید اخیری که تولیت آستان قدس رضوی از این بیمارستان داشتند، بر برگزاری آیین نکوداشت مرحومه قهرمان؛ واقف این موقوفه تأکید داشتند، از همین رو این مراسم هر ساله با حضور خانواده ایشان برگزار می‌شود. 
او از حمایت‌های آستان قدس رضوی قدردانی کرد و افزود: موقوفه بودن بیمارستان منتصریه، ارزش آن را دوچندان کرده است به طوری که می‌توان گفت نظیر چنین بیمارستانی در کشور وجود ندارد. 
رئیس بیمارستان منتصریه تصریح کرد: امیدوارم در پرتو بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) و وقفی که انجام شده، روحیه وقف و ایثار در وجود تمامی کارکنان این بیمارستان نهادینه شود و این فرهنگ نیکو ادامه یابد. 
در ادامه نیز دکتر ابراهیم خالقی، مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر اهمیت وقف در خدمت سلامت جامعه گفت: بیمارستان منتصریه در سال 1389 به دانشگاه علوم پزشکی تحویل داده شد و در بهمن ماه ۱۳۹۰ نخستین اهدا و پیوند عضو در این بیمارستان صورت گرفت.  امروز نیز شاهد انجام هزار و دویست و هشتاد و پنجمین اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی در اتاق عمل این بیمارستان بودیم. 
خالقی با اشاره به پیوند عضو بیش از 5هزار و ۴۰۰ بیمار نیازمند در بیمارستان منتصریه گفت: پیوند اعضا موجب شده این بیماران از مرگ حتمی، دیالیز و... نجات پیدا کنند.

پیشینه 500 ساله
دکتر محسن محور، مدیر گروه درمان آستان قدس رضوی و مدیرعامل بیمارستان رضوی نیز در این مراسم اظهار کرد: برخی افراد از ما در خصوص چرایی ورود آستان قدس رضوی به حوزه درمان می‌پرسند، بی‌شک وقف‌های صورت گرفته در این آستان مقدس و تاریخچه شکل‌گیری دارالشفای امام(ع) در جوار حرم مطهر، روایتگر اهمیت حوزه درمان در این آستان مقدس است. 
او با اشاره به انتشار کتاب «تاریخ پانصد ساله خدمات پزشکی در آستان قدس رضوی (از دارالشفا تا بیمارستان فوق تخصصی رضوی)» اضافه کرد: صفحاتی از این کتاب که با همکاری بیمارستان رضوی و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در سال جاری منتشر شده است، به تاریخچه تأسیس و وقف بیمارستان منتصریه اختصاص دارد. 
همچنین دکتر محمد رضایی، مدیر نظارت بر موقوفات آستان قدس رضوی در این مراسم بیان کرد: به برکت نام حضرت رضا(ع) و سنت حسنه وقف، شاهد بازگشت بیماران از درد، رنج و بیماری به زندگی و آغوش خانواده‌شان در این بیمارستان هستیم؛ بیمارستانی که توسط چنین بانوی خیراندیشی بنای آن بنیان گذاشته شده است. 
او با تأکید بر اینکه وقف، صدقه جاریه است، افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تشکیل انجمن صنفی گیرندگان عضو در این بیمارستان و انتشار پیوست‌های رسانه‌ای، بیشتر از اقدام‌های انجام شده در این موقوفه می‌تواند نقش اثرگذاری در اشاعه فرهنگ وقف در حوزه سلامت جامعه داشته باشد. 
رضایی ادامه داد: بدین‌ ترتیب بیمارستان منتصریه نیز می‌تواند بدون کمک‌های دولتی و از طریق چشمه وقف اداره شود.

 قدردانی از خانواده قهرمان
رضاقلی قهرمان، ناظر بر موقوفات بیمارستان منتصریه نیز در این مراسم با اشاره به مشارکت خانواده‌اش در سنت وقف در راستای خدمات‌رسانی به مردم به ویژه محرومان جامعه گفت: بیمارستان منتصریه از جمله این موقوفات به شمار می‌رود و با وجود کهولت سن همچنان در جریان تمامی اقدام‌های انجام شده در آن هستم و تمام تلاشم را برای پیشرفت املاک وقف شده این بانو با همکاری آستان قدس رضوی به کار می‌بندم.
در پایان مراسم نیز از سوی آستان قدس رضوی و تنی چند از گیرندگان اعضای بیمارستان منتصریه از خانواده مرحومه احترام‌السلطنه قهرمان با اعطای هدایایی به رسم یادبود قدردانی شد.
شایان ذکر است، محمدحسن میرزا منتصرالملک، همسر رابعه خانم قهرمان معروف به احترام‌السلطنه در زمان حیات خود، املاک موسوم به جعفرآباد کاشمر، مستعلی و همت‌آباد، مه‌ولات و فتح‌آباد در جلگه رخ را به وی مصالحه کرد و از او خواست با فروش قسمتی از املاک فوق نسبت به ساخت بیمارستانی در مشهد اقدام کرده و قسمتی دیگر از املاک مورد مصالحه را نیز برای اداره و تأمین هزینه‌های بیمارستان وقف کند. 
در حال حاضر بیمارستان منتصریه به عنوان تنها مرکز اهدا و پیوند عضو در شرق و شمال شرق کشور با بخش‌های مختلف در حال فعالیت است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه