اتحاد مسلمانان در دفاع از قرآن

توهین مقام سوئدی به قرآن‌کریم با واکنش‌های گسترده جهانی روبه‌رو شده است

اتحاد مسلمانان در دفاع از قرآن

فروردین ماه سال جاری بود که «راسموس پالودان» وکیل و مدرس دانشگاه و از رهبران احزاب راست افراطی در سوئد به کتاب آسمانی مسلمانان هتک حرمت کرده و در انظار عمومی، قرآن کریم را سوزاند. در پی آن، جمعیت معترض به این اقدام اعتراض کرده و در میان بی‌اعتنایی مأموران امنیتی، ضمن بستن خیابان و پرتاب سنگ با پلیس درگیر شدند.


اما در حالی که در چند ماه گذشته اختلاف میان سوئد با دولت ترکیه بر سر مخالفت آنکارا با پیوستن استکهلم به ائتلاف نظامی ناتو بالا گرفته، رهبر اسلام‌ستیز حزب راست‌افراطی «استرام کورس» بار دیگر فرصت یافت به اسم آزادی بیان به تکرار اقدام شنیع خود بپردازد؛ این بار البته تحت حمایت کامل نیروهای امنیتی. شبکه روسی راشاتودی در این خصوص گزارش کرد: «پالودان» از پلیس سوئد مجوز دریافت کرده بود در جریان تظاهرات برنامه‌ریزی شده 21ژانویه، کتاب آسمانی مسلمانان را در اقدامی اهانت‌آمیز بسوزاند. «اولا استرلینگ» سخنگوی پلیس سوئد نیز به این موضوع اعتراف کرده است. 
همزمان و در حالی که واکنش‌ها به این رویه دولت استکهلم بالا گرفته وزیر امور خارجه این کشور در توجیه هتک حرمت مدعی شد: سوئد از آزادی بیان زیادی برخوردار است! البته وی در ادامه افزود: این به آن معنا نیست که دولت یا من از نظرات بیان شده حمایت می‌کنیم.تکرار قرآن‌سوزی در سوئد با واکنش شدید کشورهای مسلمان روبه‌رو شد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با صدور بیانیه‌ای نوشت: «متأسفانه برخی کشورهای اروپایی با وجود شعارهای زیبای حقوق بشری، اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی را در جوامع خود نهادینه می‌کنند». مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در واکنش به این هتک حرمت گفت: «با وجود تمام هشدارهایمان، متأسفانه چنین مجوزی به این فرد داده شده است. هیچ کسی نمی‌تواند این را آزادی بیان و آزادی عقیده بنامد». این در حالی است که روز گذشته مردم ترکیه در اعتراض به اقدام موهن مقامات سوئد در صدور مجوز برای هتک حرمت به قرآن کریم، پرچم این کشور را مقابل کنسولگری استکهلم در استانبول به آتش کشیدند. 
از حزب‌الله لبنان و گروه‌های مختلف مقاومت فلسطین گرفته تا بسیاری از کشورهای اسلامی از جمله مصر، مغرب، الجزایر، پاکستان و عربستان نیز رویکرد دولت سوئد را محکوم کرده‌اند. «اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم رخداد اخیر را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد. وی در پیامی توییتری نوشت: «این اقدام نوعی بربریت است و این کارها به اختلافات میان ادیان دامن می‌زند». گفتنی است، توهین رسانه‌های غربی به مقدسات اسلامی به بهانه آزادی بیان در حالی است که این دولت‌ها اجازه انتشار کوچک‌ترین انتقادی به جنایات رژیم صهیونیستی و همچنین هولوکاست را نداده و از آن جلوگیری می‌کنند.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه