مباحثه بودجه‌ای دولت و مجلس

رئیس جمهور با حضور در خانه ملت از لایحه بودجه 1402 دفاع کرد

مباحثه بودجه‌ای دولت و مجلس

دکتر رئیسی صبح روز گذشته و به منظور دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی حضور یافت. رئیس جمهور شفافیت منابع و مصارف را از خصوصیات این لایحه بودجه دانست و اجتناب از درج احکام غیرمرتبط با بودجه در این لایحه را از ویژگی‌های آن عنوان و بیان کرد: در این لایحه احکام دائمی به صورت جداگانه مطرح شده و فقط احکام سنواتی در این لایحه آمده است.


​​​​​​​رئیس جمهور تأمین معادل ۳۶۰ هزارمیلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه نقدی یا کالابرگ الکترونیک، تأمین یارانه نان، رشد حداقل ۲۰  درصدی حقوق شاغلان و بازنشستگان، معافیت مالیاتی درآمدهای ماهیانه تا ۷ میلیون تومان، کاهش تعرفه گمرکی نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی از ۴ درصد به یک درصد و پیش‌بینی برای واردات خودرو را نیز از دیگر مفاد بودجه عنوان کرد. اختصاص هزار میلیارد تومان به هر استان برای رونق تولید و ایجاد اشتغال، تلاش برای جلوگیری از مغایرت درآمدها و هزینه‌ها، فعال شدن صندوق‌های استانی عدالت و پیشرفت در سال جدید، برنامه ریزی کوتاه مدت برای چهار محور مسکن، تغذیه و معیشت، خودرو و سلامت از جمله مواردی است که رئیس جمهور درتشریح لایحه بودجه 1402 مطرح کرد. اگرچه پارلمان با کلیات لایحه بودجه سال جدید موافقت کرد، اما تصویب این طرح موافقان و مخالفانی داشت که نکاتشان را در صحن مجلس مطرح کردند. 

مخالفان: 400هزار میلیارد تومان کسری دیده نشده است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نقد لایحه بودجه 1402 خواستار اصلاحات در سیاست‌های ارزی شد و خاطرنشان کرد: به جز اقدامات در حوزه سیاست‌های ارزی که ما اقدامات اخیر بانک مرکزی را در راستای ایجاد ثبات حمایت می‌کنیم، اما تعیین نرخ ثبات را به صلاح کشور نمی‌دانیم که اتفاقات گذشته را رقم می‌زند و باید به مؤلفه مهم ناترازی‌ها از جمله ناترازی بودجه در کشور توجه کنیم. سلیمی نماینده محلات نیز با بیان این احتمال که ممکن است در بودجه سال آینده نیز حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری داشته باشیم، افزود: اگر مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی داده نشود، این کسری چگونه جبران می‌شود؟ حدادی، نماینده ساوجبلاغ نیز با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه بیان کرد بودجه باید بر مبنای سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه تدوین شود. دلخوش اباتری، نماینده مردم صومعه سرا نیز در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: ایجاد ثبات در قیمت‌ها، نرخ ارزو تک نرخی کردن تورم در بودجه سال آتی دیده نشده است. مالک شریعتی، نماینده تهران نیز با بیان اینکه این لایحه با سند تحول دولت انطباق ندارد، اظهار کرد: برخی از تغییرات در لایحه بودجه اقدامی مثبت قلمداد می‌شود اما کافی نیست و ما انتظار بیشتری از دولت داشتیم.

موافقان: درآمدهای واقعی و کنترل نقدینگی
رضاخواه، نماینده مردم تهران دلیل موافقتش با این لایحه را توجه ویژه به معیشت، سلامت، مسکن و تولید عنوان کرد. محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز هم اظهار کرد: برخلاف سال گذشته که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم و به شکلی آن را حل کردیم، امسال، نگرانی درباره منابع بودجه و کسری وجود ندارد. قادری نماینده شیراز نیز با تأکید بر اینکه بودجه سال آینده انقباضی و انبساطی نیست، گفت: هرچند رشد ۴۰ درصدی در بودجه داریم، اما بخشی از این رشد به انتقال منابع از تبصره ۱۴ به بودجه است، رشد بودجه زیر ۳۰ درصد است که با توجه به تورم ۴۰ درصدی سال گذشته این میزان رشد قابل قبول است. در ادامه ابراهیمی، نماینده مردم دلفان در مجلس گفت: تخصیص ۴۷ هزار میلیارد تومان برای اجرای نظام سلامت و نظام ارجاع پزشک خانواده که از چندین سال قبل به دنبال اجرای آن بودیم، در بودجه سال آینده دیده شده است. سید محسن دهنوی، نایب رئیس کمیسیون تلفیق هم در موافقت با لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: یکی از نقاط قوت بودجه کنترل نقدینگی است و برای این هدف درآمدها واقعی دیده شده است. البته شاید فروش یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز محقق نشود، اما توسط مابه‌التفاوت نرخ ارزی که ۲۳ هزار تومان دیده شده، این درآمد واقعی می‌شود. بنابراین معتقدم درآمدهای نفتی کاملاً واقعی است.

خبرنگار: محمدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه