خواست ایران؛ همدلی جریان‌های سیاسی لبنان

قدس در گفت‌وگو با یک کارشناس، اهداف سفر وزیر خارجه به لبنان را بررسی کرد

خواست ایران؛ همدلی جریان‌های سیاسی لبنان

وزیرخارجه کشورمان که پنجشنبه شب گذشته در رأس هیئتی و با هدف رایزنی در مورد مسائل دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله درباره آخرین تحولات فلسطین به لبنان سفر کرده بود، با «نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشبرد امور لبنان دیدار و رایزنی کرد. امیرعبداللهیان، پیش از این در دیدار با وزیر ‌خارجه لبنان تصریح کرد دخالتی در امور داخلی لبنان نداریم و از گفت‌وگوهای سوری-ترکی استقبال می‌کنیم.


​​​​​​​«عبدالله بوحبیب» نیز تأکید کرد ایران با دارا بودن امکانات و توان فناوری برتر آماده ساخت نیروگاه‌های برق مورد نیاز لبنان در چارچوب  توافقی که صورت خواهد گرفت، است. امیرعبداللهیان خطاب به جریان‌های سیاسی لبنان، آن‌ها را قادر به تعیین رئیس جمهور بدون مداخله خارجی دانست و تصریح کرد: ما همه جریان‌های سیاسی در لبنان را دعوت می‌کنیم در مسیر گفت‌وگو و توافق هرچه زودتر نسبت به انتخاب رئیس جمهور این کشور و تکمیل فرایند سیاسی در لبنان اقدام کنند. یک کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ما از نقش مشورتی تهران در تسهیل مسائل سیاسی و جریانی بیروت می‌گوید. 

سومین سفر مقامات ایرانی به لبنان 
 محمدعلی حسن‌نیا عدم دستیابی جریان‌های سیاسی لبنان به سازوکار انتخاب رئیس جمهور و تبدیل این مسئله به یک چالش حل نشده را نخستین محور سفر هیئت ایرانی به این کشور با هدف مشورت دهی به جریان‌های فعال در میدان سیاسی این کشور دانست. وی با بیان اینکه خلأ ریاست جمهوری لبنان با تشکیل یازده دور مجلس این کشور حل نشده، گفت: به نظر می‌رسد انتخاب رئیس جمهور در این کشور علاوه بر تصمیم جریان‌های داخل لبنان، از خواست سیاسی کشورهایی نظیر عربستان، فرانسه و آمریکا اثرپذیر است. این کارشناس مسائل منطقه افزود: این سومین سفر مقامات ایران به لبنان است و شاید در مذاکرات اخیر ایران و عربستان درباره تحولات لبنان سخن به میان آمده باشد که البته از سوی طرف ایرانی چنین موضوعی رد شده است. حسن‌نیا تأکید کرد وفاق و همدلی جریان‌های سیاسی لبنان خواست جمهوری اسلامی ایران است. 

انرژی؛ مسئله محوری گفت‌وگوها
محمدعلی حسن‌نیا، مسئله صادرات سوخت از ایران به بندر بیروت و همچنین پروژه ساخت یک نیروگاه هزار مگاواتی برق در این کشور را محور بعدی گفت‌وگوهای وزیرخارجه کشورمان با مقامات لبنانی دانست و گفت: استقبال مقامات لبنان از هیئت ایرانی نشان از ارزیابی مثبت رویکرد مقامات این کشور در روابط دوجانبه است. 
وی با اشاره به هشدار آمریکا به حاکمیت لبنان بر سر واردات سوخت از ایران که با استفاده از مرز زمینی در ماه‌های اخیر انجام شده و ممانعت آن‌ها از بهره مندی مردم این کشور از واردات انرژی گفت: این مسئله موجب تعویق مذاکرات سوختی و تلاش تهران و بیروت برای گفت‌وگوی بیشتر شد که شاهد رفت و آمد گروه‌های فنی و سیاسی در این مدت بوده‌ایم. 
حسن‌نیا افت ارزش لیر، تنش اقتصادی، مشکل سوخت و نقش منفی آمریکا در فرایندهای سیاسی پس از توافق مرزی با رژیم صهیونیستی و همچنین سنگ اندازی کاخ سفید در مسیر استخراج انرژی در لبنان را از مشکلات امروز لبنان دانست. 
این کارشناس مسائل منطقه، حل و فصل برخی اختلافات بین گروه‌های سیاسی هشت مارس (متحدان ایران) درباره حضور یا حضور نداشتن در ساختار دولت جدید را یکی دیگر از اهدف سفر امیرعبداللهیان به بیروت دانست و بیان کرد: این سفر نقش ترمیم کننده روابط کنشگران گروه هشت مارس را برعهده خواهد داشت و به نظر می‌رسد ممکن است با تلاش جمهوری اسلامی شاهد مواردی همچون خروج جریان ملی آزاد مسیحی از گروه هشت مارس 
نباشیم.  
وی با اشاره به اینکه لبنان هندسه مبهم تحولات منطقه است و با تشبیه آن به پازل چند تکه، رویدادهای این کشور را متأثر از توافق داخلی و خواست خارجی دانست و با اشاره به شکاف‌های داخلی جامعه لبنان و نظام طایفه‌ای این سرزمین، گفت: انتخاب رئیس جمهور با توجه به این موارد شکل خواهد گرفت. این کارشناس سیاسی تأکید کرد تحولات لبنان تابع تحولات منطقه است و در صورت تقویت وزنه ثبات در منطقه قطعاً شاهد روی کارآمدن رئیس جمهور جدید در این کشور خواهیم بود، اما اگر تنش‌های منطقه روند صعودی داشته باشد، ممکن است اوضاع سیاسی این کشور رنگ وخامت بگیرد.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه