آسیب‌های اعتقادی فضای مجازی و راهکارهای آن

«باور در عصر کلیک» منتشر شد

آسیب‌های اعتقادی فضای مجازی و راهکارهای آن

کتاب «باور در عصر کلیک» برخلاف برخی آثار که حصر نظر به آسیب‌ها و توصیف آسیب‌ها در فضای مجازی کرده یا صرفاً به راهکارهای فردی بسنده می‌کنند، راهکارهای مقابله با آسیب‌ها را نیز در دو سطح فردی و سازمانی پیشنهاد می‌دهد.


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «امروزه همه کارهایمان به صفحه نمایش وابسته است. به تعبیری، ما در صفحه نمایش زندگی می‌کنیم و به لحاظ ذهنی تمایل داریم همواره وای‌فای ما خط‌هایش پر باشد. این یعنی در فضای مجازی حضور داریم؛ فضای مجازی و جهان پیشامجازی با هم تعامل دارند و بر هم اثر می‌گذارند. حتی زمانی که فکر می‌کنیم با جهان پیشامجازی در تماس هستیم از حضور و دخالت فضای مجازی در ذهن و ضمیرمان در امان نیستیم.
از دیدگاه اخلاق‌باور، ما مکلف به حراست از باورهایمان هستیم و باید در پذیرش باور، انکار باور، ویرایش باور و انسجام میان باورها، با حوصله و دقت عمل کنیم و در زمین شواهد و قرائن و دلایل کافی، تعالی فرد و جامعه را درو کنیم.
از منظر دیگر، باورهایمان را باید از چهار سیل بنیان‌کن حفظ کنیم؛ چهار سیل با نام‌های هیولای نفی (نهیلیسم)، فروبستگی (خودگرایی)، لبه پرتگاه (نسبی‌گرایی) و تهدید بنیادین (سکولاریسم). بنیان کتاب باور در عصر کلیک بر اساس رصد این چهار تهدید و آسیب‌شناسی آن‌ها و ارائه راهکارها شکل گرفته است.
به عبارت دیگر، در این اثر تأکید می‌شود همان‌طور که باید به باورها توجه داشته باشیم نباید از فرایندها و موقعیت‌های باورساز غفلت کرد؛ با این توضیح که موقعیت‌های مناسب، مقتضی باورهای خوب و دیدگاه‌های روشن‌بینانه و موقعیت‌های نامناسب، خاستگاه باورهای ظنی و از دست دادن روشن‌بینی است. موقعیت‌های فکری همانند نسبی‌گرایی، سکولاریسم، نهیلیسم و خودگرایی در شکل‌گیری اعتقاد در فضای مجازی نقش سرنوشت‌سازی دارند».
در «باور در عصر کلیک» تلاش شده نخست، چهار تهدید یادشده ترسیم و واسازی شود، سپس حضور و ردپای آن‌ها در فضای مجازی رصد و در گام سوم، در پرتو خردورزی، آسیب‌ها و اشکالات و لوازم آن‌ها بررسی و نقد شده  و در پایان، راهکارهایی عرضه شود. گفتنی است، در این اثر برخلاف برخی آثار که حصر نظر به آسیب‌ها و توصیف آسیب‌ها در فضای مجازی کرده یا صرفاً به راهکارهای فردی بسنده می‌کنند راهکارهای مقابله با آسیب‌ها نیز در دو سطح فردی و سازمانی پیشنهاد می‌شود.
همچنین، از دیگر ویژگی‌های این کتاب آن است که در مباحث اعتقادی فضای مجازی و سیاست‌گذاری درباره آن و ارائه راهکار به سه طیف انگیزه‌مندان، سودجویان و کاربران یا سه شبکه قدرت، نخبگان و مالکان توجه دارد؛ چرا که فضای مجازی، فضایی یکدست نیست؛ یعنی کسانی که در آن حضور دارند و بر آن اثرگذار هستند هم‌ردیف هم نیستند. شبکه قدرت، نخبگان و مالکان و کاربران در فضای مجازی حضور دارند که در این میان نقش شبکه قدرت، نخبگان و مالکان، در جهت دادن اعتقادات و مدیریت آن‌ها بیش و پیش از کاربران است. 
به گفته مؤلف اثر، درباره فضای مجازی چشم‌اندازها و دیدگاه‌های رنگارنگی عرضه شده که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: دیدگاه ابزارگرایانه، دیدگاه پدیدارشناسانه، دیدگاه جبرگرایانه،  دیدگاه ذات‌گرایانه،  دیدگاه ساخت‌گرایانه و دیدگاه انتقادی. اما نگارنده در یک دسته‌بندی متفاوت، دیدگاه فضای مجازی به مثابه شیوه زیستن را به عنوان دیدگاه اثربخش مطرح کرده است.
کتاب باور در عصر کلیک، پیش از ارزش‌ها به وجود آدمی هم اهتمام ویژه دارد و باور را متأثر از وجود و بحران و تحول وجودی هم می‌داند؛ از این‌رو تصریح می‌کند: نبود مدیریت در فضای مجازی ممکن است ما را از واقعیت اصیل، دور و به حسب وجودی، دچار بی‌خانمانی کند یا به‌جای خانه اصیل و خدامحور در خانه‌هایی سست سکنا دهد و در پی این، تغییر، بحران‌های معنوی و اخلاقی و پوچی با شتاب سراغ کاربران خواهد آمد.
هجوم اطلاعات و حداکثری شدن دسترسی‌ها در فضای مجازی، اطلاعات را زیاد می‌کند اما از معانی و مواجهه وجودی می‌کاهد؛ در چنین وضعیتی، عدم معنا واقعیت می‌یابد و معنای نخست نهیلیسم هم واقعیت داشتن عدم است. در این حالت، اعتقادات و باورهای گوناگون بیش از گذشته وجود دارد اما این اعتقادات، بدون روح و معنا می‌شوند.
همچنین در این راستا بیان شده: فضای مجازی این ظرفیت را دارد تا با سوءمدیریت، ضریب سایبورگی ما را افزایش دهد و با این افزایش، زندگی در جهان پیشامجازی دچار بحران‌های رنگارنگ می‌شود. به دیگر سخن، فضای مجازی با شتاب هرچه بیشتر انسان معاصر را به سایبورگ شدن با ضریب بالا سوق می‌دهد. اگر بخواهیم از دریچه سایبورگ شدن و انسان به مثابه سایبورگ طبیعی بنگریم آنگاه خلق و گسترش فضای مجازی جزو مطالبات طبیعی ذهن بشر تلقی می‌شود و ذهن ما با فضای مجازی امتداد می‌یابد و با همین امتداد، دستخوش تغییر هم می‌شود.
از دیگر برجستگی‌های این اثر، بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و امکانات فلسفی است. به عنوان نمونه در تحلیل برهم‌کنشی ذهن و عین و در راستای ترسیم شأن وجودی فضای مجازی از سه جهان پوپر استفاده می‌شود؛ فضای مجازی از طرفی محصول جهان 2 است و از سوی دیگر، همین فضای مجازی در جهان2 بر ذهن اثر می‌گذارد بنابراین، کاربر فضای مجازی در سه جهان یاد شده زندگی می‌کند و گاهی سیطره فضای مجازی سبب می‌شود تمایز رفتاری میان جهان 1و 3 از میان برخیزد و احکام جهان مجازی را که در بسیاری از موارد با احکام جهان پیشامجازی متفاوت است بر جهان پیشامجازی تحمیل می‌کند.
نگرش نو و نقادانه به مسئله فضای مجازی، اهتمام به معرفت‌شناسی و اخلاق‌باوری در فضای مجازی با تأکید بر چهار تهدید بنیادین نهیلیسم، سکولاریسم، نسبی‌گرایی و خودگرایی، بهره‌مندی از امکانات درونی فلسفه‌های تحلیلی و وجودی، توجه به فرایندهای باورساز و باورسوز و ارائه راهکارهای فردی و سازمانی از برجستگی‌های این اثر است.
گفتنی است، کتاب «باور در عصر کلیک: آسیب‌های اعتقادی فضای مجازی و راهکارهای آن» نوشته عبدالله صلواتی در 136صفحه و به قیمت 55هزار تومان از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه