راز محبت مردم به رهبر انقلاب

نکته ها/ حجت‌الاسلام محسن قرائتی

راز محبت مردم به رهبر انقلاب


هر کس تقوا داشته باشد، «أحبه الناس». فکر می‌کنید چرا مردم این‌طور دور امام(ره) جمع شدند. اصلاً شعار این بود، خمینی عزیزم ... قبل از انقلاب شعار این بود: خمینی عزیزم، بگو تا خون بریزم؛ از تو به یک اشاره، از ما به سر دویدن. آیا امام به مردم پول داد، مردم را راه انداخت حزب سیاسی داشت، مردم را بسیج کرد به کسی وعده داده بود؟ پدر چند شهید به حسینیه جماران می‌رود و امام را می‌بیند، می‌آید بیرون چه می‌گوید؟ خدا را شکر سه تا از بچه‌هایم شهید شد اما امام خمینی را دیدم. امام این‌قدر محبوب است که تو سه تا جوان دادی! می‌گوید: طوری نیست، در عوض امام را دیدم. این از علاقه به امام. چرا این‌قدر حضرت امیر(ع) را دوست دارند؟ اصلاً چرا امام حسین(ع) را دوست دارند؟ کدام مزار بعد از هزار و سیصد، چهارصد سال، میلیونی زائر پیاده دارد. زائر میلیونی آن هم پیاده و از همه دنیا. محبت امام حسین(ع) چیست؟ محبت از خداست. به اینکه لیسانس هستم و آیت‌الله هستم، به این حرف‌ها نمی‌شود. قرآن می‌گوید «وَ أَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّهًًْ مِنِّي‏» (طه/39) این آیه قرآن است، «مَحَبَّهًًْ مِنِّي‏» یعنی محبت از طرف خداست. هًْ
دو تا دختر و پسر همدیگر را می‌بینند و ازدواج می‌کنند، این عروس و داماد به هم وابسته می‌شوند چون خدا بین این‌ها قلاب انداخته است. «وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّهًْ وَ رَحْمَهًًْ» (روم/21) مهر عروس را در دل داماد و مهر داماد را در دل عروس می‌گذارد. «جعل» خدا قرار داد.
مکه چه جاذبه‌ای دارد؟ هوای داغ، کوهستان، نه باغی، نه کشاورزی، یک جای داغ داغ داغ. یک حاجی مکه رفته بود در داغی اذیت شده بود. آخر اعمالش گفت: خدایا ما که آمدیم، اگر خودت بودی می‌آمدی؟ محبت مکه طوری است که مردم پول می‌خوابانند، 10 سال، 20 سال کمتر و بیشتر پول می‌خوابانند که مکه بروند. دور این سنگ‌های سیاه می‌گردند. بغلش کاخ آل‌سعود است و کسی تف هم به آن نمی‌اندازد. ولی دور این سنگ‌ها می‌گردند. در مکه دو تا سنگ داریم، یک سنگ را می‌بوسند، سنگ‌های کعبه؛ یک سنگ یک فرسخی مکه است، یک ستونی را سنگ می‌زنند. هر حاجی که مکه می‌رود، روز عید قربان چند کار انجام می‌دهد، یکی از کارها این است هفت سنگریزه‌ که اندازه همین سنگ‌هایی‌اند که روی نان سنگک هستند را پرت می‌کند به جای شیطان! دو تا سنگ در مکه هست، یکی بوسیدنی و یکی سنگ پراندنی؛ «وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّهًًْ وَ رَحْمَهًًْ».

برچسب ها :
ارسال دیدگاه