مقاوم‌سازی منازل روستایی ضروری است

استاندار خراسان جنوبی:

مقاوم‌سازی منازل روستایی ضروری است

استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان روی کمربند گسل قرار دارد و مردم مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی خود را با استفاده از تسهیلات دولت برای واحدهای روستایی جدی بگیرند.


به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، جواد قناعت در نشست فوق‌العاده ستاد مدیریت بحران استان که در فرمانداری بشرویه برگزار شد افزود: بسیاری از واحدهای مسکونی روستاهای استان خشت و گلی و نامقاوم است و هر چند تسهیلات مقاوم‌سازی واحدهای روستایی از گذشته وجود داشته و مردم، مسئولان و رسانه‌ها باید پیگیری می‌کردند و از این تسهیلات برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی استفاده می‌شد اما اقدام‌های لازم انجام نشده است.
وی گفت: در بازدیدهایی که از چادرهای مردم در مناطق مختلف شهرستان بشرویه انجام شد، مردم یکسری نیازهای اولیه و نیازهای اصلی که نیاز به اعتبارات ویژه و خاص دارد، داشتند که امید است مدیریت و تأمین شود.
وی گفت: خراسان جنوبی نیز در مسیر دو گسل شرقی و غربی قرار دارد که نشان می‌دهد بسیار حواسمان جمع باشد و نسبت به مقاوم‌سازی خانه‌های مسکونی خود اقدام کنیم تا در زلزله‌های با ریشتر متوسط دچار خسارت نشویم.
وی افزود: طبق گزارش‌های رسیده؛ هلال احمر و بنیاد مسکن در همان لحظات اولیه در صحنه حادثه حاضر بودند و خدمت‌رسانی خود را آغاز کردند که جای تشکر دارد ولی خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان باید همچنان ادامه پیدا کند.
وی با اشاره به بازدیدهایی که از روستاهای رقه، غنی‌آباد، کرند و موردستان و نیز شهرهای ارسک و بشرویه داشته است گفت: یکی از بهترین جلوه‌های حضور مردمی در زلزله را در بشرویه شاهد بودیم به‌ویژه موکب امام رضا(ع) که اسکان اضطراری و خدمت‌رسانی به مردم را داشتند، این ظرفیت استفاده از موکب‌های اربعین را مدیون ابتکارات شهید سلیمانی هستیم که نخستین بار در سیل خوزستان انجام شد. نخستین مصوبه این سفر این است مکان‌هایی که پیش‌بینی و تجهیز شده همچنان به عنوان اسکان اضطراری به کار خود ادامه دهند و کمبودها هم جبران شود و سیستم گرمایشی این مکان‌ها نیز کامل تأمین باشد.
وی با تأکید بر اینکه کمبودها در خصوص اسکان اضطراری برای تمامی روستاهای آسیب‌دیده بررسی و هر چه لازم باشد با هماهنگی فرماندار جبران شود، گفت: دغدغه اصلی مردم بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و مدیریت بحران استانداری برای تسهیلات و شرایط ویژه، پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا به سرعت کار بازسازی خانه‌های نامقاوم شروع شود. قناعت افزود: با توجه به فصل سرما، تمهیدات ویژه برای اسکان اضطراری و تأمین چادرهای لازم در دستور کار مدیریت بحران و هلال احمر قرار گیرد تا چنانچه جایی کمبودی باشد برطرف شود.
وی از دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و هلال احمر استان خواست دو دستگاه آمبولانس از طرف این نهادها تأمین شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه