افزایش ارتباطات دیپلماتیک شهرداری مشهد

در مراسم رونمایی از پایگاه اینترنتی چهار زبانه جهانشهر عنوان شد

افزایش ارتباطات دیپلماتیک شهرداری مشهد

با حضور سیدعبدالله ارجائی؛ شهردار مشهد، سرکنسول کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق، جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری از پایگاه اینترنتی چهار زبانه جهانشهر در سالروز واقعه دهم دی‌ماه ۵۷ رونمایی شد.


​​​​​​​رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور در این مراسم گفت: ما به عنوان دفتر نمایندگی وزارت خارجه در استان آمادگی داریم ارتباطات را برقرار کرده تا بتوانیم هرچه بیشتر ارتباطات دیپلماتیک شهرداری را با کشورهای مختلف داشته باشیم.
محمد بهشتی منفرد عنوان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد حضور بیشتر نمایندگی‌های خارجی مقیم در رویدادهای شهرداری باشیم. مشهد یکی از شهرهایی است که بسیاری کشورها از خواهرخواندگی با آن استقبال می‌کنند که ما پیگیر این موضوع هستیم.
وی با بیان اینکه سه سال کرونا برنامه‌ها را به تأخیر انداخت؛ اما از زمان حضور شهردار مشهد این فعالیت‌ها در عرصه دیپلماتیک بیشتر از گذشته شده، افزود: البته نقد عملکرد مدیریت قبلی نیست؛ اما رویکرد جدیدی که در ارتباط با جهان شاهد هستیم و حضور هیئت‌های دیپلماتیک در شهرداری و دیدار با شهردار بیانگر این است که این نگاه روزبه‌روز درحال توسعه است.

دیپلماسی اقتصادی محور
وی با بیان اینکه در آینده نزدیک نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکمنستان را داریم که از شهردار مشهد می‌خواهیم افرادی از شهرداری در این رویداد شرکت داشته باشند، افزود: با استقبالی که از این رویداد شده شاهد توسعه بیشتر روابط با ترکمنستان هستیم. رویکرد جدید دولت ترکمنستان بسیار متفاوت از گذشته است.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور ادامه داد: نگاه وزارت خارجه یک نگاه دیپلماسی اقتصادی محور است که با این نگاه جدید شاهد توسعه روابط بیش از پیش با همسایگان هستیم. در ترکمنستان رفت‌ وآمدی نداشتیم؛ اما در یک سال و نیم گذشته فقط چهار بار رؤسای جمهور دو کشور دیدار داشتند.
ماهرالوان، سرکنسول عراق در مشهد هم در این مراسم گفت: اشتراکات اقتصادی و دیپلماسی زیادی بین ایران و عراق وجود دارد و این برنامه فرصت مناسبی برای نمایش این اشتراکات است.
وی افزود: سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم در آینده روابط ما و اشتراکات بیشتر شود.
محمد شهریار، سرکنسول جمهوری اسلامی پاکستان در مشهد هم با بیان اینکه چهار زبانه شدن پایگاه اینترنتی جهانشهر موجب افزایش اشتراکات فرهنگی، خواهرخواندگی و دستیابی مشهد به افق‌های بالاتر می‌شود، عنوان کرد: تمرکز بر کار دیجیتال موجب می‌شود از فرصتی که مشهد برای اشتراک اطلاعات فراهم کرده استفاده کنیم و این موضوع در آینده نزدیک برای شهر ما نیز کاربرد خواهد داشت.

دستیابی مشهد به افق‌های بالاتر
عبدالجابر انصار، سرکنسول‌ کشور افغانستان، در این مراسم با بیان اینکه فرمود‌ه‌ها همان چیز‌هایی بود که ما می‌خواستیم به زبان بیاوریم، اظهار کرد: امام خمینی(ره) فرمودند که اسلام مرز نمی‌شناسد. هر جایی مرز است باید پل‌ بزنیم.
وی با قدردانی از چهار دهه میهمان‌نوازی مردم ایران از مهاجران به ‌ویژه در شهر مشهد، گفت: بار‌ها در صحبت‌هایم گفته‌ام اگر ما بخواهیم هرات و مشهد را خواهرخوانده بدانیم، باز هم فاصله‌ای ایجاد شده است و به ‌نظرم هرات و مشهد خواهر دوقلو هستند.
وی افزود: ما خیلی موارد مشترک داریم که باید در کنار یکدیگر این شهر‌ها را زیباتر بسازیم. نیاز است صفحه تازه‌ای باز شود و این اقدام جدید شهرداری مشهد زمینه این گفتمان را مساعد می‌کند.

ساخت برج ارتباطات جهانی مشهد در سال ۱۴۰۲
شهردار مشهد، در این مراسم با بیان اینکه دی ۱۳۵۷ اوج درگیری‌ها بین انقلابیون و عوامل رژیم پهلوی بود، افزود: از آبان ماه در مشهد تظاهرات رنگ‌ و بوی تازه‌ای پیدا کرد. در آذر ماه افزایش یافت و اوج آن ۲۳ آذر و‌ حمله به بیمارستان امام رضا(ع) بود. از آغازین روز‌های دی ماه حرکت‌های مردمی افزایش پیدا کرد و اوج آن نهم و‌ دهم دی‌ ماه بود که یکشنبه خونین مشهد رقم خورد. 
سید‌عبدالله ارجائی با اشاره به اینکه در شورای فرهنگ عمومی، این روز را روز مشهد نام‌گذاری کردند، افزود: ۹دی ماه یادآور حوادث دیگری هم هست که پس از انقلاب شکل گرفت و مردم توانستند آن فتنه را خنثی‌ کنند. درواقع نهم دی ماه، روز بصیرت است که ایرانی‌ها نشان دادند پای انقلاب هستند.
شهردار مشهد با بیان اینکه یکی‌ از سیاست‌های دوره ششم‌ مدیریت‌ شهری، توسعه دیپلماسی مدیریت شهری است، افزود: شهر‌ها به‌ دلیل سطح تماس زیادی که با مردم دارند، می‌توانند ارتباط بهتری بین آن‌ها ایجاد کنند. خیلی از شهر‌ها در دنیا خواهرخوانده هستند.
وی با تأکید بر اینکه شهر‌هایی که ارتباط بین مردمش قرن‌هاست وجود دارد‌، توسعه پیدا خواهند کرد، افزود: چهار‌ زبانه‌ شدن پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری یکی از اقدامات ما در این زمینه است. در آینده نزدیک شاهد افتتاح مرکز دیپلماسی شهری در مشهد خواهیم بود و امیدوارم سال آینده ساخت برج ارتباطات جهانی را آغاز کنیم.
وی با اشاره به اینکه پروژه اضافه ‌شدن زبان عربی به تابلو‌های شهر‌ها نیز بررسی شد، افزود: درهمین حال تشکیل میز‌های دیپلماسی بین مشهد و‌ کشور‌های همسایه کاری است که از هشت ماه پیش آغاز شده و امروز به بلوغ خوبی رسیده است.

خبرنگار: توحیدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه