به نام حضرت مادر

با حمایت آستان قدس رضوی از 8هزار روضه خانگی دهه فاطمیه در سراسر کشور، این جلسات امسال شور و حال ویژه‌ای به خود گرفته است

به نام حضرت مادر

برگزاری روضة الزهرا(س) در دهه فاطمیه فرصتی است تا در کنار پاسداشت آیین‌های عزاداری و برگزاری محافل سوگواری، از ظرفیت روضه‌های خانگی بهره بیشتری بگیریم و در ضمن، فعالیت‌های اجتماعی بانوان در جامعه بیشتر دیده شود.


​​​​​​​همیشه در روزهای غمبار فاطمیه، انگار صدای مادرم واضح‌تر به گوشم می‌رسد: «فاطمه جان لباس مشکی‌ات را از صندوق در بیاور...».
مادرم همیشه می‌گفت: اسمت را به این دلیل فاطمه گذاشتم چون یک دختر هم به اسم زهرا دارم همه زندگی‌ام رنگ و بوی فاطمه زهرا(س) داشته باشد. مادرم سال‌هاست ما را ترک کرده اما خاطراتش همیشه زنده می‌ماند؛ عاشق بانو فاطمه زهرا(س) و ایام فاطمیه برایش احیای زندگی‌اش بود، او خودش را همیشه کنیز حضرت زهرا(س) می‌دانست.

این ۱۰ روز 
سه روز برگزاری روضه در خانه‌مان در دهه فاطمیه کمک می‌کرد مادرم ارادت خود را به خانم فاطمه زهرا(س) بیشتر نشان دهد و بقیه ایام دهه را هم در دیگر روضه‌های خانگی محله‌مان حاضر می‌شد.
دهه فاطمیه مادرم را کمتر در خانه می‌دیدم، گاهی شکایت می‌کردیم چرا هر وقت به خانه می‌آییم در خانه نیستی؟ مادرم می‌گفت: همه روزهای سالم برای شماست... این ۱۰ روز بگذارید برای فاطمه زهرا(س) اشک بریزم. همین اشک‌های مادرم او را زنده می‌کرد برای اینکه دوباره جان بگیرد و خودش را برای دهه سال آینده آماده کند.
ما بچه بودیم و نمی‌دانستیم روضه‌های خانگی چقدر در ساختن سرنوشتمان تأثیر دارد؛ مادرم در این روزها درس می‌گرفت، اعتقاداتش قوی‌تر و در خانه زن بهتری برای پدرم و مادر نمونه‌تری برای ما می‌شد. ما نمی‌دانستیم در روضه‌های خانگی چه می‌گذرد اما بازتاب آن را در زندگی‌مان احساس می‌کردیم؛ مادرم دیگر یک زن خانه‌دار ساده نبود، او حالا یک بانوی فرهیخته و متدین در مکتب حضرت فاطمه زهرا(س) بود که کلاس‌هایش را در روضه‌های خانگی می‌گذراند. 

در مدرسه حضرت زهرا(س)
برگزاری روضة الزهرا(س) در دهه فاطمیه فرصتی است تا در کنار پاسداشت آیین‌های عزاداری و برگزاری محافل سوگواری، از ظرفیت روضه‌های خانگی بهره بیشتری بگیریم و در ضمن، فعالیت‌های اجتماعی بانوان در جامعه بیشتر دیده شود.
روضه‌های خانگی در محله‌های شهر سبب می‌شود زنان زیادی با حضور در این مجالس هم به آموزه‌های دینی خود بیفزایند و هم با درس گرفتن از مفاهیم بلند دین و آشنایی با سرنوشت ائمه معصوم(ع) به‌خصوص حضرت فاطمه زهرا(س) در زندگی خودشان به بانوانی اندیشمند تبدیل شوند.
 همچنین این فرصت ایجاد می‌شود که تعامل بیشتری بین افراد محله صورت گیرد و در این تعامل، افراد نیازمند، آسیب‌دیده و کودکان بی‌سرپرست که نیاز به توجه، کمک و حمایت دارند شناسایی شوند. شاید به همین خاطر است که کانون بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی با شناسایی این روضه‌ها در محلات مختلف مشهد و همچنین سایر محلات کشور در استان‌های مختلف با ارائه برخی خدمات، این مجالس را منسجم‌تر و هدفمندتر هدایت کرده است.
 در همین راستا کانون خادمیاران در سراسر کشور وظیفه شناسایی و انسجام‌بخشی به این روضه‌ها را دارند و در این کار با پژوهش و تحقیق توانستند اهداف این کانون را در این روضه‌ها پیاده کنند که همچنان این مسیر ادامه خواهد داشت.
به همین منظور دبیرخانه‌های خدمت رضوی در سراسر کشور نیز در تعامل با مرکز بانوان و خانواده بنیاد کرامت آستان قدس رضوی، ارتباط با محافل و مجالس روضه خانگی را دنبال می‌کنند تا پویش «نذر مادر» و اجتماع عزاداری فاطمیون در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) باشکوه بیشتری برگزار شود.
این روضه‌ها در بین خانواده‌های ایرانی از قدمت و اصالت دیرینی برخوردار است تا جایی که بعضی از زنان شهر بیش از ۵۰سال این روضه‌ها را در خانه‌های خود برگزار کرده‌اند و در این سال‌ها توانسته‌اند از طریق همین مجالس به افتخارات زیادی در خدمت به مردم نائل شوند.
 
سفره‌های متبرک نذری
خانم «امیدمند» که بیش از ۴۰سال از زندگی مشترکش می‌گذرد، می‌گوید: در این ۴۰سال همیشه در مناسبت‌های مختلف، روضه در خانه‌ام برپا بوده و همه ساله در دهه آخر صفر و دهه فاطمیه روضه‌هایم را برگزار کردم.
وی اضافه می‌کند: در این ۴۰سال در مناطق محروم هم توانستم با برگزاری روضه‌های خانگی مردم نیازمند را ترغیب کنم پای صحبت‌هایم بنشینند و آنچه در کلاس درس آموخته بودم را با زبان ساده برایشان نقل کنم؛ داستان زندگی پیامبران و امامان(ع) و پاسخ به شبهات آن‌ها را در این مجالس به عهده گرفتم و با رغبت و استقبال آن‌ها هم روبه‌رو شدم.
خانم امیدمند با اشاره به حرکت جدید آستان قدس رضوی در حمایت از روضه‌های خانگی با بیان اینکه فرصتی پیش آمده تا بتوانم رابطی باشم بین مردمی که دست خیر دارند و مردمی که نیازمندند، ادامه می‌دهد: برخی کانون‌ها که برای رفع نیاز نیازمندان وسایلی را تهیه می‌کردند و نیازمندان را نمی‌شناختند، از من کمک می‌خواستند تا با شناسایی این افراد در روضه‌های خانگی، این توزیع عادلانه صورت گیرد.
وی همچنین اظهار می‌کند: در دعای ندبه که صبح جمعه برگزار می‌شود هم سعی می‌کنیم با پهن کردن سفره صبحانه و یا در مراسم مختلف با تهیه آش نذری و نذورات مختلف و همچنین پذیرایی، کمک اندکی به افراد نیازمند کرده باشیم.
 
 سنگر دفاع از وطن
خانم «اردکانی» هم از آموخته‌های خود در حوزه علمیه استفاده کرده و زنان را پای کلاس‌های اعتقادی، احکام و قرآن کشانده و با برگزاری روضه‌های خانگی به خانم‌های محل فرصتی داده تا بتوانند به صورت منسجم به کارهای بهتری اقدام کنند.
او می‌گوید: از سال ۵۹ در منطقه کوی کارمندان ساکن شدیم و از زمین خالی پشت منزلمان استفاده کردیم و یک مسجد تا سال ۶۴ ساختیم. این مسجد جایی شد که در زمان جنگ از زنان حاضر در روضه‌های خانگی برای ارائه خدمت به پشت جبهه بهره بگیریم و از همان زمان اقدام به ایجاد صندوق قرض‌الحسنه نیز کردیم.
این بانوی فعال بسیجی روضه‌های خانگی را فرصتی می‌داند تا بتوانند با مشارکت مردم محل برای خانواده‌های نیازمند جهیزیه تهیه کنند. او می‌افزاید: امسال نیز از طریق همین روضه‌های خانگی دو سری جهیزیه در میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) تهیه شد که به مردم نیازمند تقدیم می‌شود.
خانم اردکانی با اشاره به رسیدن فصل زمستان بیان کرد: اینک نیز با همین مردم به فکر تهیه مایحتاج زمستانی برای ۷۰خانواده که بیش از ۳۰۰ نفر هستند هستیم؛ همچنین از درون همین روضه‌ها توانستیم افراد علاقه‌مند و نیازمندی را به سفر زیارتی عتبات بفرستیم.
وی ادامه می‌دهد: حمایت آستان قدس رضوی از روضه‌های خانگی را به عنوان برکتی از سوی حضرت رضا(ع) برای اعتلای این مراسم می‌دانیم.
خانم «جباری» نیز که بیش از ۵۵سال است در خانه خودش روضه برگزار می‌کند، می‌گوید: تا پیش از اینکه ازدواج کنم در خانه مادرم این روضه‌ها برقرار بود و من هم پس از ازدواج تا امروز در خانه خودم روضه‌ برگزار کردم و بعد هم دخترم این راه را ادامه می‌دهد.
وی با اشاره به زمانی که نیاز بود مردم برای ساخت‌وسازها در عتبات عالیات کمک کنند، می‌افزاید: در آن زمان از همین جلسات خانگی مقداری طلا و پول‌ نقد زیادی در همین راستا جمع‌آوری شد و توانستیم در این کار معنوی همراه مردم محله شرکت کنیم.
خانم «اردکانی» روضه‌های خانگی را فرصتی می‌داند تا خیران بتوانند برای نیازمندانی که شناسایی کرده‌اند وسایل منزل، لباس، پوشاک و بسته‌های معیشتی تهیه کنند.
 
۸ هزار لباس گرم به نیت امام هشتم(ع)
اما همزمان با دهه فاطمیه و به همت مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی، بانوان ایرانی با مشارکت در پویش «نذر مادر»، اقدام به تهیه ۸هزار لباس برای ۸هزار کودک نیازمند کرده‌اند؛ این اقدام در ۸هزار روضه خانگی در کل کشورصورت گرفته است.
مدیر مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی در تشریح این پویش می‌گوید: با توجه به شناسایی ۸هزار روضه خانگی در سراسر کشور و ایجاد شبکه ارتباطی با برگزارکنندگان این روضه‌ها، بنیاد کرامت رضوی تلاش خواهد کرد در کنار حمایت معنوی از این مجالس، فعالیت‌های مشارکتی بانوان در حوزه مسائل اجتماعی را نیز تقویت کند و پویش «نذر مادر» برای تأمین لباس گرم کودکان نیازمند یکی از این طرح‌هاست.
«فاطمه دژبرد» به دوره‌های جهاد تبیین برای بانوان نیز اشاره م��‌کند که برای فعالان فرهنگی، مبلغان و افرادی که می‌توانند برای جامعه مخاطب اثرگذار باشند، برگزار می‌شود.
به گفته او، این دوره‌ها به بررسی مسائل روز، شبهات و موضوعات مرتبط با زنان می‌پردازد و شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها، به عنوان مبلغ در روضه‌های خانگی سراسر کشور حضور می‌یابند و به سؤالات و شبهات عموم بانوان پاسخ خواهند داد. وی اظهار می‌کند: در کنار برپایی پویش نذر مادر، از ظرفیت روضه‌های خانگی برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر اجتماع فاطمیون نیز بهره خواهیم گرفت و تلاش خواهیم کرد با تبیین اهمیت برپایی این سوگواری بانوان، از همه ظرفیت‌ها در این حوزه استفاده کنیم.

خبرنگار: فاطمه حسن‌زاده

برچسب ها :
ارسال دیدگاه