مدرسه‌های کانکسی اعتبارات ناکافی

در نشست مدیران آموزش و پرورش خراسان رضوی مطرح شد

مدرسه‌های کانکسی اعتبارات ناکافی

معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: میزان باسوادی در جمعیت ۱۰تا ۴۹ سال این استان 97/9 درصد است که 0/8 درصد بالاتر از میانگین کشوری است.


​​​​​​​سیدجمال وزیری در نشست خبری که به مناسبت هفته سوادآموزی برگزار شد، افزود: اوایل انقلاب اسلامی درصد باسوادی در کشور حدود ۳۵ درصد بود که امروز به 97/1 درصد رسیده و خراسان رضوی استان موفق کشوری در این زمینه است. وی افزود: میزان باسوادی زنان که تا زمان پیروزی انقلاب 35/5 درصد بود اکنون از ۸۶ درصد گذشته و اختلاف باسوادی مناطق شهری و روستایی که پیش از انقلاب 34/9 بود اکنون به ۱۱ درصد رسیده که این کاهش نشانگر توفیق در این حوزه است.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی از تشکیل  دبیرخانه سواد دوازده‌گانه در استان خبر داد و افزود: این موارد از میان ۴۰نوع سواد شناخته شده در جهان انتخاب شده است و در صورت موفقیت این طرح به دیگر استان‌های کشور نیز تسری می‌یابد.
وی افزود: سوادهای عاطفی، مالی، تحلیلی و سواد انرژی از جمله ابعاد مورد توجه در سوادآموزی جدید است.
وی سوادآموزی را از دغدغه‌های مهم جهانی دانست و گفت: در خراسان رضوی وضعیت سواد شهروندان ایرانی و نیز اتباع خارجی مقیم به صورت دو مقوله مهم و جداگانه مورد توجه قرار گرفته است.
وی سهم تعیین شده برای سوادآموزی استان در سال تحصیلی جاری را حدود ۲۷ هزار نفر عنوان کرد و افزود: سال گذشته در استان ۱۰۸ مرکز محلی برپا شد که در کنار سواد، آموزش مهارت‌های مختلف را به سوادآموزان برعهده داشت اما امسال تاکنون دستورالعملی درخصوص این مراکز نیامده است.

اعتبارات ناکافی 
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: نهضت سوادآموزی استان تلاش‌های فراوانی برای آموزش سواد در استان داشته و مایه سربلندی استان شده است.
سیدامیر شوشتری اظهار کرد: دبیرخانه ساماندهی بازماندگان از تحصیل قبول مسئولیت کرده و ساماندهی همه امور مربوط در این زمینه در حال شکل‌گیری است. وی گفت: آموزش زندانیان، فراهم شدن خدمات تسهیلگر برای سوادآموزی افراد و تشکیل و ایجاد مجمع خیران سوادآموزی از جمله اقدام‌های شایان توجه است.
شوشتری با بیان اینکه نیمی از جامعه ارتباط مستقیمی با حوزه آموزش و پرورش دارند، گفت: اعتبارات ناکافی موجب می‌شود ما قادر به ارائه خدمات عالی و باکیفیت نباشیم و حال آنکه مطالبات این بخش زیاد است و می‌طلبد تمامی دستگاه‌ها، آموزش و پرورش را یاری دهند کما اینکه در سند تحول بنیادین هم این مسئله مورد تأکید قرار گرفته است.
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص سرانجام جمع‌آوری مدرسه‌ها و کلاس‌های کانکسی با اشاره به اینکه در حدود 400مدرسه کانکسی در استان وجود دارد که در مصوبات سفر ریاست جمهوری آمده است، افزود: بنا بر این مصوبات تا آخر سال ۱۴۰۲ این مدرسه‌ها جمع‌آوری خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر مدرسه‌ها، کلاس‌های کانکسی هم داریم عنوان کرد: تاکنون برای ۴۰مدرسه کانکسی قرارداد بسته شده و مناقصه آن‌ها شروع شده است و در حال کار هستند.
وی ادامه داد: در مرحله بعد کلاس‌های کانکسی در اولویت قرار خواهند گرفت و با شناور بودن جمعیت خود به خود کلاس‌های کانکسی از بین خواهد رفت و به طور کلی تا آخر سال این مدارس تعیین تکلیف خواهند شد.

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه