بشارت‌های قرآن به وجود اقدس امام زمان(عج) 

تفسیر/ آیت‌الله علم‌الهدی

بشارت‌های قرآن به وجود اقدس امام زمان(عج) 

بخش بیست و پنجم


موضوع سخن در نوبت قبلی، ذکر خصوصیات و ویژگی‌های یاران امام زمان(عج) با عنایت به آیات 155 و 156 سوره مبارکه بقره بود. گذشت که صابران در مواجهه با امتحان‌های الهی، به ظهور امام زمان(عج) بشارت داده شده‌اند. بنابراین می‌توان گفت صابر بودن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یاران امام عصر(عج) است. در این میان بهترین مرجع برای فهم اینکه صابران چه کسانی هستند خود آیات شریف قرآن است. از جمله اشاره شد با عنایت به آیه 156، صابران کسانی‌اند که خدا را در تمام عرصه‌های زندگی محور و اساس حرکت‌های خودشان می‌دانند.
اشاره کردیم با اینکه در بین ما چنین رایج شده که عبارت «إِنَّا لِله وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» را در مقام مواجهه با خبر مرگ افراد استفاده می‌کنیم، اما در حقیقت این عبارت، شعار انسان‌هایی است که در عرصه حیات و زندگی، خدا را محور اساسی می‌دانند و به مدیریت تام و تمام جهان توسط پروردگار باور یافته‌اند از این رو در مواجهه با مصائب و گرفتاری‌های زندگی نیز این باور خود را با بیان این جمله بروز و ظهور می‌دهند. بنابراین از برجسته‌ترین خصوصیات امام زمان(عج) که در برخی دیگر از آیات مهدوی قبل هم بدان اشاره شد خدامحوری در زندگی است. از دیگر آیاتی که در آن به ویژگی‌های صابران اشاره شده آیه146 سوره آل‌عمران است که خدای متعال در صدر آن به معرفی یاران سلسله انبیا به مثابه مردانی الهی پرداخته که همراه پیامبران جنگ کردند، هيچ گاه در برابر آنچه در راه خدا به آنان می‏رسيد، سست و ناتوان نشدند و تن به تسليم ندادند، آنگاه در ذیل آیه بیان کرده صابران محبوب ذات اقدس الله هستند: «وَ كَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثيرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ في‏ سَبيلِ اللهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَكانُوا وَ الله يُحِبُّ الصَّابِرينَ». 
از آنچه در این صدر و ذیل آیه آمده می‌توان برداشت کرد صابران محبوب خدا سه خصوصیت دارند: یک، یاری خط انبیا و پیام‌آوران پروردگار؛ دو، سست نشدن در مسیر حرکت در نتیجه مواجهه با سختی‌ها؛ سه: تسلیم نشدن در برابر دشمنان.  بر اساس آنچه گذشت می‌توان گفت یاران امام زمان(عج) کسانی‌اند که در یاری مسیر انبیا(ع) که همان ترویج عبودیت و بندگی پروردگار است پیوسته در تلاش‌اند و رنج و سختی‌های این مسیر ایشان را سست نمی‌کند و هیچ‌گاه در برابر جبهه باطل سر تسلیم فرود نمی‌آورند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه