در موضوع حجاب، عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم، نیاز به کار پلیسی نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

در موضوع حجاب، عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم، نیاز به کار پلیسی نیست

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه عفاف و حجاب، اگر دستگاه‌های فرهنگی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما پیشتاز این عرصه نباشند، حتماً دچار مشکل خواهیم شد. اگر ما عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم، اصلاً نیازی به پلیس نیست.


به گزارش خبرگزاری فارس، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه شنبه ۲۶ آذرماه میهمان برنامه‌ «صف اول» شبکه خبر شد. او در این برنامه که تا دقایقی از بامداد یکشنبه به طول انجامید، به پرسش‌هایی درباره موضوعات فرهنگی و هنری کشور به صورت زنده پاسخ داد.
وی با اشاره به روند تصویب مصوبه‌ عفاف و حجاب، گفت: مردم ایران، مردم عفیفی هستند. در کنه ذات فرهنگی غرب برهنگی وجود دارد؛ برای مثال ساختار مجسمه‌ها در شهرهای اروپایی این مسئله را نشان می‌دهند اما با جست‌وجو در فرهنگ و میراث تاریخی ما حتی پیش از اسلام، به‌راحتی می‌توان فهمید هویت جامعه ایران با موضوع عفاف نسبت دارد.

تلاش کردیم وظایف خود در حوزه حجاب را انجام دهیم
اسماعیلی ادامه داد: در انقلاب اسلامی هم یکی از دلایل اصلی وقوع، اعتراض جامعه ایمانی به نظام فرهنگی رژیم سابق بود. امروز عفاف و حجاب یک امر قانونی در کنار امر شرعی شده و باید آن را در کشور اجرا کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ سابقه‌ این وزارتخانه در امر حجاب گفت: به سابقه‌ کار در وزارتخانه که نگاه می‌کنیم، گاه دچار حرکت مطلوب نبوده و در دوره‌های مختلف به سلیقه‌ مدیران گره خورده است اما ما تلاش کردیم وظیفه خود را انجام دهیم. در حوزه مد و لباس، کتاب و نشر و سایر بخش‌ها مسئولیت‌های روشنی داریم که سعی کردیم به آن‌ها عمل کنیم.

از سال ۸۷ مدیریت عفاف از وزارت فرهنگ منتقل شده است
وی اضافه کرد: کارگروه مد و لباس زیرنظر شورای فرهنگ عمومی آمد چرا که شورای فرهنگ عمومی، عملیاتی‌ترین بخش است. اکنون بسترهای اجرای قانون به صورت کامل ایجاد شده است. از سال۸۷ مدیریت عفاف از وزارت فرهنگ منتقل شده است. به‌تازگی با تدبیری که آقای رئیس جمهور داشتند، مقامات مسئول در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تلاش کردند مطابق با اقتضای فعلی، قانون را به‌روزرسانی کنند و شاهد تغییراتی هستیم.
اسماعیلی اظهار کرد: من معتقدم اگر دستگاه‌های فرهنگی مثل خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما پیشتاز این عرصه نباشند، حتماً دچار مشکل خواهیم شد. اگر عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم، اصلاً نیازی به پلیس نیست. وقتی نظام برنامه‌ریزی فرهنگی ما در سطوح مختلف شامل مدرسه، دانشگاه، سینما و تلویزیون معیارهای زندگی عفیف ایرانی ـ اسلامی را آن‌طور که باید به نمایش نمی‌گذارد، طبیعی است با نسلی مواجه شویم که بخشی از آن، از نظام فاصله گرفته باشند. اگر بخواهیم اصلاحی اتفاق بیفتد، بخش‌های فرهنگی باید به وظایف خود عمل کنند.

تلاش کردیم سلیقه را کمرنگ کنیم تا همه بدانند معیار چیست
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت حذف شدن سلیقه در صدور مجوزهای آثار فرهنگی هنری، گفت: درباره یک موضوع واحد در مقطعی به آن ایراد گرفته می‌شده اما در مقطعی دیگر نه. برخی هنرمندان هم همین شکایت را داشته‌اند. ما تلاش کردیم سلیقه را کمرنگ کنیم تا همه بدانند معیار چیست و با یک تفاهم بخواهند درباره یک اثر قضاوت کنند. ما در دوره جدید در کنار شعارهای مختلف، به قانون‌گرایی در حوزه فرهنگ به عنوان یک اصل مسلم توجه می‌کنیم. سلیقه در حوزه فرهنگی خیلی وجود دارد و باید تا حد امکان سلیقه‌ها را به سنجه‌های قابل عرضه تبدیل کنیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه