تعیین روز ارتحال علامه مصباح یزدی به عنوان روز علوم انسانیِ اسلامی

تعیین روز ارتحال علامه مصباح یزدی به عنوان روز علوم انسانیِ اسلامی

با درخواست جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقی فعال در زمینه علوم‌ انسانی، روز ارتحال علامه مصباح یزدی(ره) به عنوان روز علوم انسانیِ اسلامی انتخاب شد.


به گزارش خبرگزاری رسا، پیرو درخواست جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقی فعال در زمینه علوم‌ انسانی اسلامی و نیز مجمع عالی علوم انسانی اسلامی از دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس شورای فرهنگ عمومی) مبنی بر تعیین روز ارتحال علامه مصباح یزدی رضوان‌الله تعالی علیه (دوازدهم دی ماه) به عنوان روز علوم انسانیِ اسلامی، شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان‌ مرجع تصویب اولیه تقویم فرهنگی کشور، در جلسه مورخ ۲۲ آذرماه خود، با این‌ پیشنهاد موافقت و سپس مصوبه مزبور را برای تأیید نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستاد.
شایان ذکر است، حکیم بزرگوار مرحوم آیت‌الله علامه مصباح یزدی(ره)، یکی از نظریه‌پردازان و مشوقان اصلی شکل‌گیری و تکامل علوم انسانی اسلامی در دهه‌های اخیر محسوب می‌‌شدند و تعیین روز ارتحال آن استاد فرزانه به عنوان روز علوم انسانیِ اسلامی، می‌تواند به فرصتی برای ارائه و ارزیابی سالانه دستاوردهای علمی در این عرصه و همچنین برگزاری برنامه‌های متنوع علمی یا ترویجی در باب علوم انسانی به صورت تعاملی تبدیل شود.
محمدتقی مصباح یزدی، فقیه، فیلسوف، مفسر قرآن و از اندیشمندان و استادان حوزه علمیه قم بود.
ریاست مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) از سوابق او است.
 محمدتقی مصباح یزدی در ۱۲دی ۱۳۹۹ش، بر اثر بیماری در تهران درگذشت و ۱۵دی پس از تشییع در قم، در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه