مسجد بهترین فضا برای شنیدن حرف جوانان است

مسجد بهترین فضا برای شنیدن حرف جوانان است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به الزامات فراگیر شدن طرح پیوند مسجد، مدرسه و منزل در کشور، مسجد را بهترین فضا برای شنیدن سخن نسل جوان دانست.


​​​​​​​به گزارش خبرگزاری شبستان، طرح «پیوند مسجد، مدرسه و منزل» از طرح‌هایی است که اجرای آن از ابتدای دهه70 در کشور آغاز شد و به مرور پس از گذر از شهر تهران به سایر شهرهای استان تهران و سپس به کل کشور رسید. این طرح که در وزارت آموزش و پرورش کلید خورد با همراهی مرکز رسیدگی به امور مساجد و نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها به طرحی فراگیر در کشور تبدیل شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین «محی‌الدین محمدیان»، مبدع طرح «پیوند مسجد، مدرسه و منزل» که در زمان طرح این ایده، قائم مقام آموزش و پرورش بوده و اکنون امام جماعت مسجد نور (واقع در تهران، میدان فاطمی) است، درباره پیشینه اجرای آن اظهار کرد: در سال۱۳۷۲ زمانی که قائم مقام وزیر آموزش و پرورش بودم، ابتدا این طرح را با وزیر وقت آموزش و پرورش و سپس با سایر مدیران وزارتخانه مطرح کردم، الحمدلله پس از تأیید و حتی تأکید وزیر، اجرای این طرح در سطحی فراگیر در کشور آغاز شد.
امام جماعت مسجد نور اضافه کرد: اجرای این طرح که با همراهی روحانیت و ائمه جماعات مساجد تهران آغاز شد، ابتدا در شهر تهران و سپس در سایر شهرهای استان تهران و به‌تدریج در کشور اجرا شد. خدا را شکر شاهد شروع خوبی در اجرای طرح بودیم. امروز نیز باید با همان انگیزه و روحیه، این طرح را که بیش از هر زمانی مورد نیاز است، اجرا کنیم.
حجت‌الاسلام محمدیان تصریح کرد: زمانی که حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد بود و من نیز در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کشور فعالیت می‌کردم، اجرای این طرح در قالب طرح پیوند مسجد و مدرسه یک بار دیگر در کشور مطرح و الحمدلله با استقبال خوبی از سوی مسجدی‌ها و آموزش و پرورشی‌ها همراه شد.
وی ادامه داد: وضعیت اجرای طرح پیوند مسجد، مدرسه و منزل (خانه) در مجموع خوب بوده است ولی باید آن را بیشتر جدی گرفت و با توجه به وضعیت اخیر در کشور، درباره اجرای وسیع‌تر آن بازنگری شود.

مسجدها می‌توانند میزبان کرسی‌های آزاداندیشی شوند
امام جماعت مسجد نور تأکید کرد: بارها اعلام کرده‌ام اگر دانشگاه‌ها و هر مرکز و مجموعه دیگری امکان برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را ندارند می‌توانند به مسجد بیایند. مسجد‌ها ظرفیت برگزاری جلسات کرسی آزاداندیشی و طرح انتقادها و پیشنهادهای همه گروه‌های مردمی را دارند.
وی در ادامه گفت: اجرای طرح «پیوند مسجد، مدرسه و خانه» نیازمند سعه صدر ائمه جماعات مسجدها و مدیران مدرسه‌هاست، ضرورتی که کمتر دیده می‌شود! وقتی یک نوجوان یا یک جوان در مدرسه یا مسجد مطالبه و نقدی را مطرح می‌کند، نباید وی را مغرض فرض کرد؛ باید حرف‌ها را شنید و تا جای ممکن پاسخگو بود و شبهات را برطرف کرد.
 
مسجد بهترین مکان برای شنیدن سخنان نسل جوان است
وی ادامه داد: همه باید ظرفیت تحمل و پذیرش سلیقه‌های مختلف را داشته باشند. نباید تفاوت در سلیقه را به معنای حب و بغض دانست. مسجد بهترین مکان برای شنیدن سخنان نسل جوان است. ائمه جماعات باید بیشتر از گذشته این فضا را در اختیار دانش‌آموزان و دانشگاهیان قرار دهند.
امام جماعت مسجد نور تأکید کرد: برخی از سخنانی که مطرح کردم شاید خیلی بدیهی باشد ولی برخی به همین بدیهیات نیز توجه ندارند. باید با جوانان گفت‌وگو کرد و یک امام جماعت، نسل جوان را همچون فرزندان خود بداند.
وی در ادامه گفت: روحانیون باید به‌گونه‌ای رفتار کنند و سخن بگویند که براساس فرمایش امام جعفر صادق(ع) مردم از رحمت خدا ناامید نشوند. رعایت همین نکات که خیلی هم بدیهی و ساده به نظر می‌آیند می‌توانست مانع بروز برخی از اعتراضات در مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها شود. به موازات طرح «مسجد، مدرسه و منزل» باید طرح «مسجد، دانشگاه و منزل» نیز اجرا شود.

درِ مدرسه‌ها به روی والدین باز باشد
حجت الاسلام محمدیان اضافه کرد: نکته دیگر در اجرای طرح مسجد، مدرسه و منزل باز بودن در مدرسه‌ها به روی والدین است. بنده حتی پیشنهاد کردم از والدین برای شرکت در نماز جماعت دعوت شود. به این صورت، والدین نیز از وضعیت مدرسه‌ها مطلع می‌شوند و با روی خوش و آغوشی باز به مدرسه کمک می‌کنند.
امام جماعت مسجد نور در ادامه با تأکید بر تغییر روش مسجدمداری و اصلاح برخی از رویکردها، یادآور شد: یکی از اتفاقات بسیار خوب و مؤثر در مسجد، تشکیل حلقه‌های صالحین است ولی این حلقه‌ها باید تخصصی برگزار شوند. یعنی دانش‌آموزان در یک حلقه، دانشجویان در یک حلقه و سایر گروه‌ها نیز در حلقه‌های مجزا باشند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه