برخورد تعزیری قاطع با گران‌فروشی دارو در دستور کار

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی هشدار داد

برخورد تعزیری قاطع با گران‌فروشی دارو در دستور کار

 سید مرتضی مدنی فدکی ضمن اعلام رصد تحرکات افراد سودجو در بازار دارو و برخورد با گران‌فروشی در این زمینه از استمرار گشت‌های مشترک پس از اجرای طرح دارویار خبر داد.


دستور سازمان تعزیرات حکومتی به زیرمجموعه‌ها
مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی ابتدا به گلایه‌های مردمی از برخی نابسامانی‌ها در بازار دارو و کمبود نظارت‌ها اشاره و در این زمینه بیان کرد: با توجه به بروز گلایه‌های فراوانی که در حوزه دارو آن هم در سراسر کشور وجود داشت، سازمان تعزیرات حکومتی که نماینده مردم و حامی آن‌هاست، به ماجرا ورود کرد.
سید مرتضی مدنی فدکی ادامه داد: از همین رو و با دستور رئیس سازمان تعزیرات حکومتی و ابلاغ آن به استان‌ها، طرح نظارت بر داروخانه‌ها از سیزدهم آذر ماه سال جاری آغاز و تصمیم گرفته شد این طرح نظارتی به مدت دو هفته به کار خود ادامه دهد. 
در این طرح از تمامی دستگاه‌های متولی نظارت بر این حوزه با اهمیت مانند استانداری، دانشگاه علوم پزشکی و... هم خواسته شد با تمام توان پای کار بیایند. از همین رو جلسات فراوانی برای شیوه اجرای این طرح و نحوه برخورد با تخلفات داروخانه‌ها برگزار شد.
مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی بیان کرد: پس از آن، گشت‌های مشترکی با محوریت تعزیرات حکومتی استان و همراهی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و همچنین شبکه بهداشت این دانشگاه در این طرح به مرحله اجرا درآمد.
با اجرای طرح نظارت بر تخلفات داروخانه‌ها و درپی سلسله گشت‌های مشترک صورت گرفته، عمده تخلفاتی هم در این میان نمایان شد.

گران‌فروشی دارو و کشف محموله‌های قاچاق
وی تصریح کرد: یکی از این موارد که مدت‌هاست تعزیرات حکومتی استان روی آن دست گذاشته، موضوع حضور نداشتن مسئول‌فنی حین نسخه‌پیچی و تحویل دارو به مردم است. این تخلف خطرآفرین همچنان در برخی داروخانه‌ها به چشم می‌خورد.
متأسفانه نبود مسئول فنی در محل و نسخه‌پیچی توسط برخی افراد غیر مسئول، جان بیمار را به خطر می‌اندازد. نمونه‌ای در یکی از شهرستان‌های خراسان رضوی داشتیم که در نبود مسئول فنی، فرد دیگری نسخه‌پیچی کرده و داروی اشتباه سبب مرگ شده بود.
سید مرتضی مدنی فدکی بیان کرد: در کنار این تخلف آشکار، متأسفانه مواردی از گران‌فروشی دارو هم در داروخانه‌ها شناسایی و پرونده‌ای برای اقدامات خلاف قانون تشکیل شده است.
همچنین در یکی از شهرستان‌ها پس از اجرای این گشت مشترک، از احتکار محموله دارو در یک مرکز درمانی پرده برداشته شد و در این راستا عاملان این اقدام هم طعم برخوردهای قانونی را چشیدند.
مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی ادامه داد: حین اجرای این طرح نظارتی، دو محموله قاچاق دارو که به سمت مشهد در حال انتقال بود، پیش از ورود به شهر توسط مأموران انتظامی ردزنی و توقیف شد.
کشف داروهای تاریخ مصرف گذشته از برخی داروخانه‌ها هم موضوع تأسفبار دیگری بود که متخلفان قصد داشتند هر طور شده داروها را در بازار بفروشند که در اجرای نقشه خود ناکام ماندند.

پلمب و جریمه در انتظار داروخانه‌دارهای متخلف
مدنی فدکی افزود: تمامی پرونده‌های تشکیل شده مشهد برای بررسی در کمیسیون ماده 11 قانون تعزیرات حکومتی در امور بهداشتی درمانی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت تا مسئولان مربوط در این زمینه اعلام نظر کنند.
پس از ارسال پرونده‌های مذکور به تعزیرات حکومتی استان، به سرعت مستندات تخلف در شعبه ویژه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و برخوردهای قاطعی با متخلفان نظیر پلمب داروخانه، جریمه، نصب پرده تخلف سر در واحد صنفی و... خواهد شد.

خبرنگار: عقیل رحمانی 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه