جبران کسری معلم از مدارس امام رضا(ع)

مشکلات فراخوان دیرهنگام آموزش و پرورش برای مدرسه‌های غیردولتی

جبران کسری معلم از مدارس امام رضا(ع)

نیمه مهر ماه بود که آموزش و پرورش با فراخوانی دیرهنگام اقدام به جذب نیرو و جبران کمبود معلم در بسیاری از مدرسه‌های خود البته با اولویت جذب از مدارس امام رضا(ع) و دیگر مدرسه‌های غیردولتی با سابقه کرد.


این اقدام در حالی صورت گرفت که به گفته دست‌اندرکاران، مدارس امام رضا(ع) سال‌هاست برای جبران کسری معلم در آموزش و پرورش تلاش می‌کند و بسیاری از خانواده‌ها با توجه به امکانات بهتر و همچنین برای تثبیت آینده بهتر اقدام به نام‌نویسی فرزندشان در مدارس امام رضا(ع) می‌کنند. 

اقدام غیرحرفه‌ای و دیرهنگام
مدیر روابط عمومی بنیاد فرهنگی رضوی با اشاره به کار غیرحرفه‌ای و دیرهنگام آموزش و پرورش در خصوص فراخوان جذب نیروی خرید خدمت گفت: متأسفانه آموزش و پرورش از تابستان هیچ کاری انجام نداده و تازه 10 مهر ماه یادشان افتاده که کمبود نیرو دارند و آخر مهر ماه فراخوان جذب نیروی خرید خدمت دادند که در این قالب پایان مأموریت بخش عمده‌ای از معلمان مدارس امام رضا(ع) را اعلام کردند. 
رضا رویانی با تأکید بر اینکه به دلیل بی‌برنامگی‌های ایجاد شده، برخی از کلاس‌های درس مدرسه‌های ما بدون معلم مانده‌اند، افزود: مگر آموزش و پرورش نمی‌توانست پیش از این درخصوص کمبود نیروی خود در مدرسه‌ها برنامه‌ریزی داشته باشد و این کمبود را به نوع دیگری جبران کند که این ضربه به مدارس امام رضا(ع) که برخی از آن‌ها در مناطقی بوده که شهریه از والدین دریافت شده، وارد نشود؟
وی افزود: این توافقی بود که از گذشته بین آموزش و پرورش و مدارس امام رضا(ع) وجود داشته؛ اما به یکباره در آخر مهر ماه مأموریت این معلمان در مدارس لغو می‌شود آن هم زمانی که همه کلاس‌های ما بسته و معلمان مشخص شده بودند.
وی با اشاره به اینکه در یکی از این واحدها با 700 تا 800 دانش‌آموز حدود 10 معلم از مدرسه رفته‌اند که با توجه به بزرگی مدارس و حجم دانش‌آموزان، ضربه بزرگی بر این دو وارد می‌شود، افزود: کمبود شدید معلم در آموزش و پرورش موضوعی است که همه می‌دانند؛ اما چرا باید بیشتر این کمبودها از مدارس امام رضا(ع) تأمین شود؟

آموزش و پرورش به تعهد خود عمل نکرد
وی تأکید کرد: آموزش و پرورش حتی به تعهد خود برای تأمین 100درصدی نیرو در مناطق غیربرخوردار و تعهد 25درصدی معلمان در مناطق برخوردار ما هم عمل نکرده و آستان قدس در آنجا هزینه می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش به جای حمایت از مدرسه‌های غیردولتی بیشتربه آن‌ها ضربه می‌زند، عنوان کرد: آستان قدس، سود و منفعتی از اداره این مدارس نمی‌برد؛ چراکه نیمی از مدارس امام رضا(ع) در مناطق غیر برخوردار قرار دارند و آستان قدس سود حاصل از مدارس مناطق برخوردار را در مناطق غیر برخوردار هزینه می‌کند و به دنبال سودآوری و منفعت نیست.
وی با اظهار تعجب و گلایه از اینکه معلمان جدید خرید خدمتی با گذراندن کدام دوره وارد آموزش و پرورش می‌شوند و اینکه آیا با آزمون و خطا می‌شود به امر آموزش پرداخت، گفت: این چالشی است که برای بسیاری از مدرسه‌های غیردولتی دیگر هم ایجاد شده است. مگر آموزش و پرورش سیستم برنامه‌ریزی ندارد و نمی‌داند با کمبود معلم مواجه است که به یکباره در اواخر مهر ماه فراخوان جذب نیروی خرید خدمتی می‌دهد!
وی با اشاره به اینکه آستان قدس رضوی با بهترین و به روزترین امکانات همواره حامی و کمک حال آموزش و پرورش در فضای تحصیلی در استان و کشور بوده، افزود: حمایت آموزش و پرورش از آستان قدس که همیشه به دنبال سرمایه‌گذاری در امر تحصیل و تربیت دانش‌آموزان بدون هیچ چشمداشتی است، انجام نمی‌شود.
وی با تأکید بر اینکه نیروهای مدارس امام رضا(ع) افراد توانمندی هستند و از گزینش‌های سخت آستان قدس رضوی عبور کرده‌اند، افزود: معلمان در مدارس امام رضا(ع) قرارداد با بنیاد داشتند و نیروها با وعده و امید استخدام در سال‌های بعد، تمایل بیشتری برای رفتن به آموزش و پرورش پیدا کرده‌اند.

کمبود نیرو داشتیم، فراخوان دادیم
 معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در این خصوص با اشاره به اینکه اولویت آموزش و پرورش بر این است تا با جذب نیرو به شکل‌های مختلف کلاس‌های درس مدرسه‌ها درهیچ نقطه‌ای از شهر خالی از معلم نباشد، عنوان کرد: دو سال و نیم مدرسه‌ها به دلیل کرونا تعطیل بودند و با بازگشایی کلاس‌ها و حضور حداکثری دانش‌آموزان، کمبود معلم در برخی از مدارس ایجاد شد که با دادن فراخوان برای جذب نیرو در صدد رفع این کمبودها بودیم.
علی حسینی در خصوص دیرهنگام بودن فراخوان جذب  زمانی که کلاس‌ها در بسیاری از مدرسه‌های غیردولتی بسته شده، این فراخوان سبب شد برخی از مدرسه‌های غیردولتی با کمبود نیرو مواجه شوند، عنوان کرد: با توجه به چالش‌های موجود در آموزش و پرورش و نیز کمبود نیرو در کمترین زمانی که مجوز به ما داده شد، ما اقدام به جذب نیرو کردیم ضمن اینکه اجباری برای هیچ‌کدام از نیروهای شاغل در مدرسه‌های غیردولتی نبود و نیروها به دلخواه برای جذب در آموزش و پرورش اقدام کردند.
وی با تأکید بر اینکه رابطه استخدامی افراد شاغل در مدرسه‌های غیردولتی قراردادی بوده؛ اما این افراد با چند سال خدمت در آموزش و پرورش، امید استخدام به صورت پیمانی را خواهند داشت، تصریح کرد: وقتی فراخوانی برای جذب نیرو در هر ارگان دولتی داده می‌شود، افراد به دنبال موقعیت شغلی بهتر هستند و سعی می‌کنند از این موقعیت استفاده کنند. فراخوان ما در نیمه اول مهر ماه هم به همین صورت بود. بسیاری از نیروهای خرید خدمتی به دلیل اینکه شرایط حقوق و مزایا و همچنین آینده استخدامی در آموزش و پرورش مناسب‌تر خواهد بود، در این فراخوان شرکت کرده و جذب مدرسه‌ها در آموزش و پرورش شده‌اند.

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه