نیاز 110 میلیاردی ترمیم راه‌آهن خواف - هرات

نیاز 110 میلیاردی ترمیم راه‌آهن خواف - هرات

مجری راه‌آهن خواف- هرات گفت: میزان هزینه‌ای که لازم است تا این مسیر ریلی فعالیت خود را دوباره از سر گیرد، مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان است که اغلب برای تعمیر، ترمیم و راه‌اندازی تأسیسات مورد نیاز است.


حافظ سادات‌نژاد افزود: قطار خواف- هرات از ابتدای سال ۱۴۰۰ به حالت غیرفعال درآمد که علت آن را می‌توان جنگ و درگیری‌های داخلی افغانستان و همچنین تحولات در حاکمیت این کشور دانست.
وی با اشاره به خسارت‌های وارد شده به این مسیر ادامه داد: بیشتر آسیب‌ها در بخش خط مربوط به سرقت ادوات اتصال ریل به ریل‌بند یا تراورس، اتصال ریل به ریل و تجهیزات دستگاه سوزن تعویض خط است و در بخش ساختمان نیز بیش از ۷۵ درصد سرقت و تخریب دیده می‌شود و همچنین در بخش ارتباطات هم تجهیزات ایستگاه روزنک به طور کامل به همراه دیزل ژنراتور تأمین برق ایستگاه به سرقت رفته است.
سادات‌نژاد بیان کرد: براساس توافق بین مسئولان دو کشور ایران و افغانستان، انجام ترمیم این خسارت‌ها بر عهده دولت و راه‌آهن دولتی افغانستان است که این کشور هم در عمل به تعهدات خود، در مهرماه ۱۴۰۱ با حضور نمایندگان شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و مجری طرح، عملیات عمرانی را شروع کرد.
او تصریح کرد: طرف‌های ایرانی و افغانستانی عزم جدی بر ترمیم و راه‌اندازی این راه‌آهن در کوتاه‌ترین زمان ممکن را دارند.
او افزود: تسهیل صادرات و واردات کالا و جابه‌جایی مسافر، دسترسی ریلی افغانستان به آب‌های آزاد و کشور‌های همسایه از طریق ایران، صرفه‌جویی سوخت به میزان قابل توجه و در نهایت ارزان‌تر شدن قیمت حمل بار و جابه‌جایی مسافر از مزایای راه‌آهن خواف- هرات به شمار می‌آیند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه