رسم پاسداری از حجاب از نهضت فاطمی تا انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری: به برکت انقلاب، نگاه کالایی از روی زن برداشته شد

رسم پاسداری از حجاب از نهضت فاطمی تا انقلاب اسلامی

صبح 17 آذرماه با آغاز ایام فاطمیه، اجتماع بزرگ زنان و دختران فاطمی در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد. 


در این اجتماع، زنان زائر و مجاور ضمن عزاداری برای ایام شهادت حضرت زهرا(س)، همسنگر با شهدای امنیت و هم‌نوا با بانوان انقلابی و شهیدپرور به رسم پاسداری از حجاب و اقتدار زن مسلمان، برای پاسداشت چادر حضرت زهرا(س) همپیمان شدند.
در مراسم اجتماع زنان فاطمی که با مداحی مداحان اهل‌بیت(ع)، دکلمه‌خوانی و اجرای گروه سرود گلدسته‌های حضرت همراه بود، زنان فاطمی بیانیه اجتماع خود را قرائت کردند.
حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در اجتماع زنان و دختران فاطمی گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب فاطمی بود و نهضت فاطمی، نهضتی است که حضرت فاطمه(س) برای امتدادبخشی به نهضت پیامبر اکرم(ص) انجام داد. جامعه ما پس از قرن‌ها به ندای آن حضرت پاسخ داد و به رهبری امام خمینی(ره) این قیام را زنده کرد و فتح قریب شد و چشم عالم را خیره کرد. در جریان انقلاب اسلامی چند نکته برجسته بود. اولین نکته، حضور پیشرو و تأثیرگذار زنان در انقلاب بود، علاوه بر این، پیام انقلاب اسلامی که یک حرکت بزرگ برای دستیابی به حیات طیبه بود، در نوع نگاه به زن در جامعیت مدرن، گرامیداشت هویت زن را به همراه داشت. نور انقلاب اسلامی ما در روزگاری درخشید که جامعه زیر فشار و ظلمات و تاریکی‌های جهالت جدید قرار داشت، جهالت اول در زمان پیامبر اکرم(ص) بود که به زنان به دید تحقیر نگاه می‌شد و از جمله کارهای بزرگ نهضت پیامبر(ص) برافراشتن پرچم هویت، شخصیت و شکوه زنان بود. وقتی پرچم انقلاب اسلامی افراشته شد زمانه‌ای بود که بانوان ما از یک سو زیر نگاه تحقیرآمیز در حاشیه بودند و به آنان ستم می‌شد و گاه به اسم اسلام، امکان نقش‌آفرینی به آنان داده نمی‌شد و از طرف دیگر در محیط فشار جاهلیت جدید یک نگرش مردستیزانه در قالب دفاع از زن با تفکر فمینیسم شکل گرفته بود که ابعاد مادری و همسری یک زن را تحت شعاع خود قرار داده بود .یک نگاه دیگر به زن وجود داشت؛ اینکه زن به عنوان یک کالا با ظاهری آراسته برای کامجویی مردان وسیله شده بود و یا به‌عنوان وسیله‌ای برای فروش کالا با استفاده از جلوه‌های نو جایگاه خاصی پیدا کرده بود که در هر صورت زن مورد ستم بود اما به برکت انقلاب اسلامی این نگاه از روی زن برداشته شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه