جواب جنگ ترکیبی سعودی را به‌درستی داده‌ایم

سید هادی سید افقهی در گفت‌وگو با قدس:

جواب جنگ ترکیبی سعودی را به‌درستی داده‌ایم

سفر دو هفته پیش اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به امارات و بحرین را باید نمودی از علاقه کشور عربستان -که از آن به برادر بزرگ‌تر این دو دولت نام برده می‌شود- به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تعبیر کرد. ریاض با وجود علاقه به علنی کردن مناسبات پشت پرده با تل‌آویو، به دلیل هراس از نوع واکنش افکار عمومی تاکنون حاضر به اعلام رسمی روابط با صهیونیست‌ها نشده است.


چراغ سبز نشان دادن آل‌سعود به رژیم صهیونیستی البته نوعی تقابل با جمهوری اسلامی نیز است. چنان‌که از شواهد برمی‌آید سعودی در اغتشاشات اخیر ایران نشان داد قصد وارد کردن ضربه به سرزمینمان را دارد و برای رسیدن به اهداف خود از عملیات ترکیبی رسانه‌ای و امنیتی بهره گرفته است. 
اینکه قواعد جنگ امنیتی چیست و ایران به جنگ‌های ترکیبی – امنیتی دشمن چه پاسخی باید بدهد را در گفت‌وگو با دکتر سید هادی سید افقهی به بحث گذاشته‌ایم.

آقای دکتر، قاعده کلی در جنگ امنیتی چیست؟ 
جنگ امنیتی قواعد خاص خودش را دارد. در اتفاقی که تاکنون در ایران رخ داده، شامل ترور دانشمندان ما و حوادث مشکوک دیگر در زیرساخت‌های حیاتی کشورمان مانند تأسیسات اتمی، هرگز شنیده نشد رژیم صهیونیستی رسماً آن‌ها را برعهده بگیرد. حوادث از مطبوعاتشان درز می‌کند اما به جرئت عرض می‌کنم تاکنون بسیاری از حوادث امنیتی را به‌طور رسمی برعهده نگرفته‌اند. می‌دانیم شهادت شهید فخری‌زاده کار آن‌ها بوده اما قواعد جنگ امنیتی ایجاب می‌کند این مسائل اعلام نشود چون برایشان تبعات دارد؛ هم تبعات بین‌المللی و هم تبعات قضایی. در کنار این جنگ امنیتی، اکنون جنگ هوش مصنوعی، سایبرنتیک، هکری، عملیات روانی و ادراکی و جنگ شناختی، در دستور کار عربستان علیه کشورمان قرار دارد. در حال حاضر ایران اینترنشنال همین کارها را انجام می‌دهد. عین همین رویکرد را هم جمهوری اسلامی علیه منافع و مصالح هر کشوری که به ما تجاوز کند دارد؛ چه رژیم صهیونیستی باشد و چه دیگران. 

آیا رویکرد ایران در جنگ ترکیبی به‌ویژه رسانه‌ای - امنیتی محافظه‌کارانه است؟
این بحث مناقشه‌ای است و در حوادثی که رخ داد ما هم توانستیم به نقاط ضعفمان پی ببریم و هم رویکرد و برنامه‌ریزی دیگری را برای جبران نقاط ضعف در پیش بگیریم. مسائل رسانه‌ای را نباید با سایر مسائل مخلوط کرد. رسانه را باید با رسانه جواب دهیم. در لبنان شبکه‌ای به نام «نباء» وجود دارد؛ این شبکه به زبان عربی و مربوط به اپوزیسیون سعودی است که نقشش در داخل عربستان کمتر از ایران اینترنشنال نیست. پس ما جواب جنگ رسانه‌ای سعودی را می‌دهیم. بارها هم از ما گله کردند شبکه النباء علیه ماست. ولی آن‌ها خودشان اقرار کردند 72میلیون دلار در یک وعده و 250میلیون دلار در دو وعده به ایران اینترنشنال داده‌اند. حتی در همین جنگ هم دست برتر با ماست.

وقتی جنگی که علیه ما اتفاق می‌افتد جنگ ترکیبی است آیا پاسخ ما نباید ترکیبی باشد؟
 در حال حاضر ما نه با آمریکا، نه با رژیم صهیونیستی و نه با عربستان در جنگ نظامی به سر نمی‌بریم، اما چرا کردستان عراق را بمباران کردیم؟ کومله وارد خاک ما شد؛ حزب دموکرات کردستان ایران وارد خاک ما شد؛ پژاک وارد خاک ما شد؛ از کجا؟ از اقلیم. (اربیل یا سلیمانیه یا دهوک) تمام قریب به اتفاق مراکز و پادگان‌های این‌ها را بمباران کردیم و تعارفی هم نداریم. عملیات نظامی پاسخش نظامی است. 
دقیقاً در مقابل عربستان در حال جنگ ترکیبی هستیم. ما با عربستان، رابطه دیپلماتیک نداریم که سفیرش را احضار کنیم. سعودی‌ها پنج دور خواهان مذاکره با ما بودند و خواستند از این حوادث سوءاستفاده کنند تا در دور ششم امتیاز بیشتری از ما بگیرند که خوشبختانه شکست خوردند. اکنون هم وزیر خارجه عربستان دوباره در همین اجلاس چین و کشورهای عربی، گفت: ما همچنان دستمان را برای مذاکره با ایرانی‌ها دراز می‌کنیم. ما در جنگ روانی و دیپلماتیک و سیاسی در حال پاسخ دادن هستیم.

به نظر نمی‌رسد دست برتر در جنگ ترکیبی با ما بوده باشد؟
در جنگ ترکیبی باید بین عملیات‌ها تفکیک کنیم. جنگ رسانه‌ای، ایران اینترنشنال به تنهایی نیست، حدود 70 شبکه ماهواره‌ای و تلویزیونی و پلتفرم و گروه‌های مختلف در فضای مجازی علیه ما می‌جنگند. به‌تازگی شبکه پرس‌تی‌وی ما را در ماهواره یوتل‌ست قطع کردند. ما هم آرام ننشستیم. از طرف دیگر با حمایت از محور مقاومت و مظلومان یمنی و همچنین حزب‌الله در جبهه جنوب لبنان، رژیم سعودی و صهیونیستی را به زانو درآورده‌ایم. حماس و جهاد اسلامی هم که رژیم اسرائیل را به‌شدت به چالش می‌کشند. اگر ضربه‌ای که عربستان می‌زند در حوزه انرژی باشد، آرامکو زده می‌شود؛ این‌طور نیست که دست روی دست بگذاریم. زدی ضربتی، ضربتی نوش کن... اما تشخیص اینکه چه کاری انجام دهیم به شم اطلاعاتی قوی نیاز است که هرکسی توان آن را ندارد.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه