دومین بسته تحریمی ایران علیه انگلیس و اتحادیه اروپا

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به قدس اعلام کرد

دومین بسته تحریمی ایران علیه انگلیس و اتحادیه اروپا

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تداوم اقدام‌های غیرسازنده و مداخله‌جویانه اتحادیه اروپا و انگلیس تحریم‌های متقابلی را علیه ده‌ها مقام سیاسی و نظامی و نهادها و ارگان‌های آن‌ها اعمال کرد.


ناصر کنعانی با اعلام این خبر در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره تصمیم ایران برای مواجهه با این رویکرد ایذایی و مداخله‌جویانه کشورهای غربی افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچ اقدام مداخله‌جویانه را در امور داخلی خود نمی‌پذیرد و چنین اقدام‌هایی را مردود، غیرسازنده و متناقض با منشور ملل متحد و مقررات و سازوکارهای بین‌المللی می‌داند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به تحریم‌ها، بیانیه‌ها و قطعنامه‌ها و همچنین اظهارنظرهای مقامات کشورهای غربی و اروپایی علیه افراد و نهادهای کشورمان، خاطرنشان کرد: هیچ کشوری حق مداخله در امور کشور مستقل دیگر را ندارد و ما در ارتباط با این رفتار اروپایی‌ها از حق اقدام متقابل برخورداریم و از این حق شناخته ‌شده خودمان پیش ‌از این نیز سریع، به‌ موقع و قاطع علیه اقدام‌های انفرادی یا جمعی برخی کشورها استفاده کرده‌ایم.
کنعانی تصریح کرد: با توجه به ادامه این اقدام‌های غیرسازنده و غلط این کشورها و اتحادیه اروپایی، جمهوری اسلامی ایران در اقدامی جدید و بازدارنده فهرست تحریم‌های جدیدی را علیه برخی نهادها و ارگان‌های مرتبط با اتحادیه اروپایی و شماری از مقام‌های این اتحادیه، همچنین برخی نهادها و مقام‌های نظامی و سیاسی کشور انگلیس اعلام و اعمال خواهد کرد.
وی افزود: ما در این مسیر و استفاده از حقوق قانونی خودمان به ‌منظور بازدارندگی در برابر مداخله خارجی تردید نخواهیم کرد و اعلام می‌کنیم ایران تحت تأثیر فشارهای سیاسی برای امتیازگیری قرار نخواهد گرفت.

توصیه تهران به شورای همکاری
کنعانی درباره بیانیه مشترک و مداخله‌جویانه نشست شورای همکاری خلیج ‌فارس و عربستان با چین و تأثیر آن بر مناسبات دو کشور هم ضمن محکومیت آنچه اتهام‌های بی‌اساس بیانیه‌های مذکور خواند، اظهار کرد: ایران به امنیت درون‌زای منطقه‌ای مبتنی بر رعایت هنجارهای بین‌المللی و عدم‌ مداخله خارجی در امور منطقه و امور داخلی کشورهای منطقه تأکید دارد و در ارتباط با جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک یک ‌بار دیگر تأکید می‌کنیم این جزایر سه‌گانه جزو لاینفک و ابدی ایران هستند و طرح هر گونه ادعا در مورد آن‌ها را تعرض به امور داخلی خودمان می‌دانیم.
وی تصریح کرد: تکرار مواضع غیرسازنده که در پایان نشست‌هایی از این ‌دست صورت می‌گیرد هیچ کمکی به مناسبات دوجانبه و همکاری‌های سازنده منطقه‌ای نخواهد کرد.
وی با اشاره به موضوع مذاکرات هسته‌ای در بیانیه مذکور و یادآوری اینکه موضوع این گفت‌وگوها و طرف‌های آن مشخص هستند، خاطرنشان کرد: ما در خصوص موضوعات منطقه‌ای نیز به سیاست همسایگی مبتنی بر همکاری در راستای منافع و اصول مشترک پایبند هستیم و از هر گونه ابتکار در این زمینه حمایت می‌کنیم.

درباره تمامیت ارضی کشور با کسی مسامحه نداریم
سخنگوی وزارت امور خارجه ادعای موضع‌گیری نرم در برابر اقدام چین را رد کرد و با اشاره به احضار سفیر این کشور و ارسال یادداشت اعتراضی تهران، گفت: ارتباط با چین در سایه وجود اراده سیاسی رهبران دو کشور مبتنی بر مصالح و منافع مشترک در حال گسترش است. در همین چارچوب از روز دوشنبه میزبان هیئت عالی‌رتبه چینی در تهران خواهیم بود که با هدف گسترش و توسعه مناسبات دو کشور به ایران سفر می‌کنند.
وی تأکید کرد: ما در موضوعات مرتبط با تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی مصالحه و مسامحه نمی‌کنیم.
کنعانی در واکنش به اظهارات خبرنگار اسپوتنیک درباره اعزام مستشاران و تسلیحات روسی برای سرکوب سیاسی در ایران هم این موضوع را حرف‌های رسانه‌های معلوم‌الحال نامید و گفت: همکاری‌های دفاعی دو کشور علیه هیچ کشور ثالثی نیست.

تذکر جدی به عربستان
کنعانی در واکنش به تداوم فضاسازی رسانه‌های فارسی‌زبان مورد حمایت عربستان و انگلیس و عملیات رسانه‌ای آن‌ها علیه محاکمه و مجازات عاملان اغتشاش‌ها و تخریب‌ها هم با اشاره به میزبانی لندن از این شبکه‌ها و مسئولیت دولت انگلیس در این خصوص، گفت: از مجاری دیپلماتیک در این خصوص تذکرات لازم داده ‌شده و از مسیرهای حقوقی هم گام‌هایی برای برخورد با اقدام این شبکه‌ها در حمایت از اغتشاش‌ها و آموزش رفتارهای تروریستی، آموزش ساخت سلاح و تجهیزات، آموزش مقابله با نیروهای مسلح و آموزش نحوه ایجاد بلوا و آشوب برداشته ‌شده است.
وی افزود: به عربستان هم پیام‌های جدی از طریق دیپلماتیک و برخی از طرف‌های منطقه‌ای در زمینه مطالبات و انتظارات صریح و شفاف جمهوری اسلامی ایران منتقل ‌شده و انتظار داریم حکومت ریاض به این درخواست‌ها توجه جدی کند.
کنعانی در خصوص تلاش آمریکا برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن هم با اشاره به اینکه اطلاع داریم بسیاری از اعضا با این خواست آمریکا مخالف‌اند، گفت: اساساً در سازوکار این کمیسیون اخراج اعضا دیده نشده و اگر خواسته آمریکا محقق شود هم یک اقدام سیاسی و هم مخالف روح این سازوکار است. 

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه