قرقیزستان آماده همکاری با خراسان جنوبی

سفیر این کشور در بیرجند اعلام کرد

قرقیزستان آماده همکاری با خراسان جنوبی

سفیر قرقیزستان در ایران گفت: قرقیزستان آماده همکاری با بخش خصوصی خراسان جنوبی برای اجرای پروژه‌های زیرساختی در حوزه‌های مختلف است.


​​​​​​​به گزارش تسنیم، صدیق‌اف در نشست با مدیران دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی استان که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: ما آماده هر گونه همکاری با بخش خصوصی خراسان جنوبی برای اجرای پروژه‌های زیرساختی مانند ایجاد نیروگاه‌های آبی، ساخت جاده و سد، کشاورزی، عمران، صنایع تبدیلی، بهداشت و درمان و گردشگری هستیم. 
وی با اشاره به اینکه تحت تأثیر گزارش‌هایی قرار گرفته که در این نشست و در زمینه ظرفیت‌های خراسان جنوبی در عرصه صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی، حمل و نقل و گردشگری ارائه شد، بیان کرد: در بازدید از چند واحد تولیدی خراسان جنوبی از نزدیک با ظرفیت واحدهای تولیدی این استان آشنا شدم.
سفیر قرقیزستان در ایران گفت: در خراسان جنوبی زمینه‌های همکاری بسیاری در خصوص مواد معدنی، صنایع فراوری، محصولات کشاورزی و فناوری اطلاعات وجود دارد.
وی افزود: سال آینده هم مجمع تجاری و نمایشگاه تجاری مشترک ایران و قرقیزستان در ایران برگزار می‌شود که در آن قراردادهایی برای سرمایه‌گذاری و تبادل کالا منعقد خواهد شد. کارآفرینان ایرانی از جمله نخستین سرمایه‌گذاران در قرقیزستان بوده‌اند که هنوز هم بسیاری از آن‌ها در این کشور فعالیت‌هایی را برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف انجام می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان خراسان جنوبی می‌توانند از طریق قرقیزستان تولیدات خود را به چین و دیگر کشورها صادر کنند، تأکید کرد: هیچ مانعی بین دو کشور ایران و قرقیزستان در عرصه‌های مختلف برای توسعه همکاری وجود ندارد.
نیاز اف، رایزن اقتصادی قرقیزستان هم در این نشست، خاطرنشان کرد: بخش‌های تولید انرژی آبی، کشاورزی، پرورش گاو و گوسفند، ساخت گلخانه و... زمینه‌های بسیار خوبی برای همکاری خراسان جنوبی با قرقیزستان است.
وی بیان کرد: 16 پروژه کوچک و بزرگ تولید انرژی در قرقیزستان برای اجرا پیش‌بینی شده که زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری در کشور ماست.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات بزرگ ما این است که در بخش کشاورزی فناوری خوبی برای افزایش تولیدات نداریم و اگر سرمایه‌گذاران برای تولید محصولات کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند، سود زیادی نصیب آن‌ها خواهد شد.
نیاز اف با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی قرقیزستان نبود دستگاه‌های مورد نیاز برای فراوری میوه است، گفت: در قرقیزستان زمینه‌های خیلی خوبی برای سرمایه‌گذاری در خصوص تولید میوه، سبزیجات و غیره وجود دارد. 
رایزن اقتصادی قرقیزستان، گردشگری را یکی از بخش‌های فعال در این کشور اعلام و اظهار کرد: هر سال یک میلیون گردشگر خارجی از قرقیزستان دیدن می‌کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه