کلاه‌برداری از چند بانک با‌مدارک جعلی!

همه چیز از آگهی فروش وام ازدواج در فضای مجازی رقم خورد

کلاه‌برداری از چند بانک با‌مدارک جعلی!

فرد کلاهبرداری که با جعل حرفه‌ای اسناد اداری، چند بانک را دور زده و وام ازدواج افراد زیادی را دریافت کرده بود، تحت تعقیب دستگاه قضایی قرار گرفت.


ماجرا به چند ماه پیش باز می‌گردد و زمانی لو رفت که یکی از بانک‌های دولتی با تأخیر در پرداخت چند ماهه قسط وام ازدواج روبه‌رو شد. پیامک‌ها و اخطارهای قانونی برای وام گیرنده ارسال شد تا هرچه سریع‌تر برای پرداخت اقساط معوقه وام ازدواج خود اقدام کند؛ اما باز هم هیچ پرداختی صورت نگرفت و شماره‌های تماس‌ هم پاسخگوی اخطارها نبود.
در این مرحله واحد اعتبارات، پرونده پرداخت وام را از بایگانی خارج می‌کند تا ضامن وام‌گیرنده را درگیر ماجرا کند شاید وام گیرنده برای پرداخت قسط‌ها دست به کار شود. این کار هم انجام می‌شود و باز هم بازی تکراری و بی‌پاسخ ماندن پیگیری‌ها از سوی دو فردی که به عنوان ضامن وام‌گیرنده وارد ماجرا شده بودند.

مدارک معلم قلابی لو رفت
از همین رو موضوع برای پیگیری قضایی و انتظامی به واحد حقوقی سرپرستی بانک دولتی در استان ارجاع می‌شود. در نتیجه کارشناسان برای آموزش و پرورش یکی از شهرستان‌های خراسان رضوی که هر دو ضامن آنجا خدمت می‌کردند، نامه کسر از حقوق به میزان اقساط معوقه صادر و ارسال می‌کنند.
چند روزی از طی شدن فرایند اداری ماجرا می‌گذرد و در نهایت پاسخ آموزش و پرورش شهرستان برای سرپرستی بانک مذکور ارسال می‌شود. ماجرا گره کور می‌خورد؛ چرا که مسئولان آموزش و پرورش آن شهر اعلام کرده بودند هیچ کارمندی با هویت‌های اعلام شده معلم شاغل به خدمت در آن دستگاه نیست. در ادامه پاسخ ارسالی حتی آمده بود که مدارک ارائه شده مانند حکم کارگزینی، فیش حقوقی و... همگی جعلی بوده و از سوی آن اداره صادر نشده است.
وقتی مشخص می‌شود به بانک مدارک جعلی داده‌اند و موضوع کلاه‌برداری و جعل مدارک دولتی است، واحد حقوقی این بانک شکایتی در دادسرای ناحیه 2 مشهد طرح می‌کند. پرونده از واحد ارجاع به شعبه 201 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد فرستاده می‌شود تا قاضی «دانیال طاهری» تمامی جوانب را مورد بررسی قرار دهد.
ماجرای رسیدگی به پرونده در دادسرا آغاز می‌شود و دستوراتی برای شناسایی فردی که وام ازدواج به نام او بوده و حالا ردی از وی نیست، صادر می‌شود. در همین میان پرونده مشابه دیگری هم در دادسرای مشهد مفتوح می‌شود. این بار فردی که به نام او وام ازدواج در یک بانک دریافت شده، شکایتی را مطرح کرد. با توجه به اینکه متهم این پرونده هم با پرونده اولیه مشترک بود، مستندات برای رسیدگی همزمان به شعبه 201 دادسرا ارجاع شد.

طمع طعمه‌ها کار دستشان داد
وقتی شاکی مورد تحقیق قرار می‌گیرد مدعی می‌شود پس از آنکه ازدواج کردم و توان دریافت وام ازدواج و معرفی ضامن را نداشتم، با فردی در یکی از نرم‌افزارهای فروش کالا و ارائه خدمات آشنا شدم که آگهی خرید وام ازدواج را درج کرده بود. با او تماس گرفتم و در نهایت قرار شد او خودش تمامی مراحل کار را انجام دهد و من امتیاز وام را به او بفروشم. وام گیرنده من باشم؛ اما معرفی ضامن و... با او باشد. او هم مدارک دو معلم را که در یکی از شهرستان‌ها خدمت می‌کردند به بانک ارائه کرد. وام را گرفتند و رفتند؛ اما حالا پس از چند ماه از بانک با من تماس گرفته و از تأخیر در پرداخت اقساط مطلعم کرده‌اند و خواستار واریز اقساط شدند. من وامی نگرفته‌ام؛ ولی تحت فشارم. در ادامه این فرد که حالا باید اقساط وام ازدواج را به واسطه یک ندانم کاری پرداخت کند، مشخصاتی را از هویت عامل اصلی کلاه‌برداری ارائه کرد.
از سوی دیگر مأموران انتظامی با تلاش چندین روزه توانستند کسی را که در پرونده اولیه وام به نام او گرفته شده، در یکی از شهرهای خراسان رضوی شناسایی کنند. وقتی این فرد مورد تحقیق قرار گرفت مشخص شد او هم مانند شاکی دوم وارد بازی مرد کلاهبردار شده و اطلاعی از محل اختفای این فرد ندارد. مالک وام، محل آشنا شدن با فرد کلاهبردار را در یک بانک عنوان کرد و گفت: او وقتی دید من برای گرفتن وام مشکل دارم، ماجرای خرید وام را مطرح کرد.
با پیگیری‌های صورت گرفته در نهایت هویت عامل اصلی کلاه‌برداری‌ها که دارای سابقه پنج سال حبس و تحمل 74 ضربه شلاق است، در حالی شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفت که به مکان نامعلومی گریخته بود. همچنین افرادی که با این فرد همکاری می‌کردند و خود را جای دیگر ضامن‌ها جا می‌زدند، شناسایی شدند.

حرف رسانه
در این پرونده این موضوع جای تأمل دارد که چرا بانک‌ها هنگام دریافت مدارک، از ادارات آموزش و پرورش استعلام اصالت را دریافت نکرده بودند. همچنین طعمه‌های اصلی ماجرا چرا باید در ازای چند میلیون تومان، وام ازدواج را به افرادی بفروشند که هیچ شناختی در مورد آن‌ها ندارند و حالا باید برای پرداخت اقساط وامی که هیچ وقت دستشان به آن نرسیده، اقدام کنند!

​​​​​​​خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه